AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 06:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: "Kinavare"-begrepet
InnleggSkrevet: Tor 30. Jun 2011 17:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

PaleRider skrev:
ot men likkavæl; du glemmer f.ex romfart & våpen.

På romfart var russerne ansett som ledende frem til amerikanerne landet på månen i '69. Etter det var det i beste fall uavgjort mellom de to. Ethvert mislykket romfartsforsøk i USa ble slått stort opp i den frie pressen, mens tilsvarende hendelser i Sovjet ikke ble kjent før lenge etterpå, og da gjerne i en pyntet versjon.

Våpenteknologien til russerne stod på ingen måte foran amerikanerne. I ettertid vet man f.eks at vestens anslag av russiske våpen mengder og -teknologi ofte var overdrevet. Godt hjulpet av Sovjet-ledelsen selv, slik at de skulle fremstå som minst like sterke og helst sterkere enn USA.
Blant amerikanske militær lobbyister var det et klart ønske om å "snakke opp" militær trusselen fra øst. Det sikret penger til forsvaret og fortsatt fete kontrakter til amerikanske våpenprodusenter.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Jun 2011 20:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

jøsseball for en diskusjon =P

Jeg vet ingenting om romfart og våpen og sovjet m.m.
MEN jeg vet og kan si at i kina er det en HELT annen arbeids"etikk" (edit: Moral het det vøtt) (kommer ikke på det rette ordet) enn f.eks. i usa.
Norge føler jeg ligger litt midt i der.
I kina (ikke fantasi) så er det MASSE folk, og mye arbeidsledighet, og folk gir blanke, mange har sikkert aldri hørt ordene kvalitet eller ordentlig. Hvis arbeidstakerne klager, så ja, stikk da, så finner vi bare en ny en. Av redsel for å bli arbeidsløs, så er folk villig til å jobbe for en liten sum, og mange tør ikke si nei til lange vakter, nok en gang pga frykten for arbeidsløshet.
Ting blir utført slurvette, og det er ofte "barnesykdommer" på nye produkter.
Lav pris er jo nettopp fordi det er brukt mindre penger på å lage produktet, derav billig/dårlig arbeidskraft og/eller dårlige grunnmaterialer.
MEN det er jo selvsagt ikke slik at det er like dårlige arbeidsvilkår og kvalitetarbeid overalt.
Kina er STORT, og akkurat som usa så er det store variasjoner!
Kina lager også mye bra !

Men om man tar usa til sammenligning, så bryr folk seg mer, som privatpersoner.
Sånn generelt, det er jo også her en del drit, men grovt sett, en del bedre.
Folk tenker litt mer på andre, og vil at andre skal få ett bra produkt de blir fornøyd med, samtidig som de da gir bedre rykte til seg/jobben.

I Norge er det egentlig også ille, spes om du ser da i forhold til hvor stor befolkning det er i de forskjellige land.
Nordmenn GIDDER INGENTING.
De er det perfekte eksempel på:
jobbe mindre, mer betalt, billigere varer !!

Selv er jeg en av de som gjerne ofrer litt for å hjelpe andre, f.eks. drop in problemer rett før stengetid. eller jobbe en lang dag for å få ferdig jobben, så alt er klart til dagen etter..
Man må leve i troa på at andre kanskje ser det, og gjør det samme tilbake.

(Vanskelig å ordlegge seg på slikt, spes med "jernteppe", men forstå den som kan ;) Si ifra om noe er feil også ;) )

- Pontiac Firebird Forumla '79 brombrom
viewtopic.php?f=3&t=12021
- Volvo 940 (L)T '95 (solgt)
- BMW 525 TDS '00 (solgt)
- Chevy Tahoe '04 *bruksbil*

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Jul 2011 16:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det har kommet mange spennende meninger i denne tråden, og jeg synes det er god og interessant lesning. Takk for bidrag, og bare fortsett :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Jul 2011 20:29 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Kinavarer var tidligere synonymt med billig og dårlig kvalitet.
Som det er nevnt før - etter krigen var det Japan som hadde "kinavarer" så ble det dyrere å produsere her, og de som ville ha billig-billig flyttet produksjonen
til Taiwan.
I dag er det slik at mange produsenter på Taiwan flytter noe av sin produksjon til Kina for å holde kostnadene nede.
Hvis jeg skal driste meg på en spådom så kommer om noen år den billigste produksjonen til å flytte seg til andre land med billig arbeidskraft som f.eks. land i Afrika.
Det er ikke tvil om at utviklingen går den veien med bedre levestandard i Kina også og dermed dyrere varer.
Går vi 20 år tilbake var det de tradisjonelle bildene av sykkeltrafikken i de store byene som ble vist, idag er syklene byttet ut med biler.

Jeg jobber i et firma som får laget 70% av varene vi selger i Kina.
Det er ingen tvil om at det lages mye dritt, men jeg vil påstå at det er det de som kjøper varene i fra Kina som bestemmer.
På de varene vi selger har vi under 1% reklamsjoner.
Vi kunne ha fått varene mye billigere hvis vi hadde gått på akkord med kvaliteten, men en av våre ansatte bor i Kina og holder kontroll med produksjon og kvalitet
på fabrikkene.
Forteller du hva du vil gi for et produkt så lager kineseren et produkt til den prisen.
Vi har eksempler på produkter som ser helt like ut, men lages i 4 forskjellige kvaliteter og da vil selvsagt de billigste være "kinavare"

-------------
87 Chev. Caprice Brougham
70 Chev. C-10 Custom
70 Camaro
78 Chev. Malibu
81 Chev.Caprice

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Jul 2011 22:30 
Avlogget
Get going
Get going

Det er STOR forskjell på "made in China" og made by China...
Made in China er det aller meste i dag, og det er stort sett gode produkter. Eneste grunn til at de blir produsert der er at det er økonomisk lønnsomt.

Men, så har du kopiprodukter som er made by China... Det er bare noe dritt alt sammen! Tro meg... Jeg har jobba der nede i 2 år.
Kineserene klarer ikke lage ETT kvalitetsprodukt.
Alt de prøver å lage enten detter ifra hverandre eller ruster opp. Kommer ikke på en eneste ting de har lagd som er bra.

viewtopic.php?t=14433

Nåværende biler:
-71 Camaro
-79 Malibu
-98 Tahoe
-02 BMW X5
-87 Audi 100 Q

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Aug 2011 16:46 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

kjøpte ett varmergister til chevy i Norge. På eska stod det "made in USA". Ett klistremerke på registeret sa det sammen, MEN under det merket stod det "made in Pakistan"....

Audi Quattro Avant 1986

[color=#4000BF][color=#FF0000]O'lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I'm talking about[/color]...[/color]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 28. Aug 2011 09:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har nå kjøpt 2 nye hovedbremsesylindre med lekkasje.
Made in China. Er vanskelig å få tak i noe annet.
La litt ekstra i nr 2 for -om mulig- å få bedre kvalitet. Så mye for det. De lekker i bakkant forbi stempelet begge to.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 28. Aug 2011 13:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

det er vel strengt tatt ikkje til å unngå lenger å få kina deler. jeg hadde en større bestilling til pickupen her for en liten tid siden og på pakkseddelen jeg fikk var det faktisk en ekstra tabell der det sto made in china, usa, taiwan osv. overaskende lite deler var made in usa... men etter nermer inspeksjon har jeg ikkje alt for mye å utsette på kvaliteten på delene men om det har holdbarhet får vel tiden vise. dette er nok en trend som har kommet for å bli dessverre....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 02. Feb 2012 13:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Fikk akkurat en forsendelse med deler til gearkassen på RC'en, og der var noen av delene stemplet "made in India"... :)

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 02. Feb 2012 22:21 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg kjøpte registerdeksel/oljepumpedeksel til min Buick455 . Valgte selvfølgelig det billigste som er made in china men solgt av Proform i USA.
Bolthull til vannpumpe passa ikke, måtte file hullet til vannpumpa ovalt for å få entra skruen. Satte så på bunnpanna og fant ut att de fremste bolthulla i bunnpanna måtte files opp for å få den på plass (veldig moro når begge sider av bunnpannepakningen var sausa inn med klissen pakningsement som var i ferd med å tørke)
Jeg har erfart at mange usa produserte deler kan være dårlige og masse kinadeler kan være dårlige. Vanligvis så får man det man betaler for.
Vedlegg:
deksel3.JPG
deksel3.JPG [ 173.52 KiB | Vist 4073 ganger ]

Vedlegg:
deksel4.JPG
deksel4.JPG [ 188.85 KiB | Vist 4073 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Mai 2012 18:32 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
På jobben handler vi endel med kina (ikke bildeler). Å få kineserne til å skjønne poenget med kvallitetskontroll er en skikkelig PITA. De ser ikke problemet.
"Vi lager 990 enheter som er bra, hvorfor bråke så veldig om de 10 som ikke funket? Dere får avslag i prisen, problemet er løst" er typisk kinesisk uttalelse.
De skjønner ikke at de 10 misfornøyde kundene fører til ytterligere ca 70 tapte salg (rent statistisk).

Jober med kvalitet mot topp moderne vestlig eid "kina leverandør" hver dag og de har ingen kultur for "prosesskontroll" og de tror i stor grad de kan gjøre som de vil med inngående deler i større sammenstilinger.

Det er ikke noe problem med utstyrsparken og de lager tipp topp platearbeid, men de sliter med å holde seg til egne kontrolspesifikasjoner og prouksjonsrutiner.

For ikke snakke om den store turnoveren de har på arbeidsstokken, de har heller ingen lojalitet til arbeidsgiveren sin; finner de bedre jobb en annen vei ar de bare være å møte opp ("gulvarbeidere").

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Mai 2012 18:39 
Avlogget
Get going
Get going

Buick455 skrev:
Jeg kjøpte registerdeksel/oljepumpedeksel til min Buick455 . Valgte selvfølgelig det billigste som er made in china men solgt av Proform i USA.
Bolthull til vannpumpe passa ikke, måtte file hullet til vannpumpa ovalt for å få entra skruen. Satte så på bunnpanna og fant ut att de fremste bolthulla i bunnpanna måtte files opp for å få den på plass (veldig moro når begge sider av bunnpannepakningen var sausa inn med klissen pakningsement som var i ferd med å tørke)
Jeg har erfart at mange usa produserte deler kan være dårlige og masse kinadeler kan være dårlige. Vanligvis så får man det man betaler for.
Vedlegg:
deksel3.JPG

Vedlegg:
deksel4.JPG

Klassisk kinaproblem der de ikke har kontroll på støpeprosessen sin. Dårlig prosesskontroll = deler som ikke passer.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet