jøsseball for en diskusjon =P
Jeg vet ingenting om romfart og våpen og sovjet m.m.
MEN jeg vet og kan si at i kina er det en HELT annen arbeids"etikk" (edit: Moral het det vøtt) (kommer ikke på det rette ordet) enn f.eks. i usa.
Norge føler jeg ligger litt midt i der.
I kina (ikke fantasi) så er det MASSE folk, og mye arbeidsledighet, og folk gir blanke, mange har sikkert aldri hørt ordene kvalitet eller ordentlig. Hvis arbeidstakerne klager, så ja, stikk da, så finner vi bare en ny en. Av redsel for å bli arbeidsløs, så er folk villig til å jobbe for en liten sum, og mange tør ikke si nei til lange vakter, nok en gang pga frykten for arbeidsløshet.
Ting blir utført slurvette, og det er ofte "barnesykdommer" på nye produkter.
Lav pris er jo nettopp fordi det er brukt mindre penger på å lage produktet, derav billig/dårlig arbeidskraft og/eller dårlige grunnmaterialer.
MEN det er jo selvsagt ikke slik at det er like dårlige arbeidsvilkår og kvalitetarbeid overalt.
Kina er STORT, og akkurat som usa så er det store variasjoner!
Kina lager også mye bra !
Men om man tar usa til sammenligning, så bryr folk seg mer, som privatpersoner.
Sånn generelt, det er jo også her en del drit, men grovt sett, en del bedre.
Folk tenker litt mer på andre, og vil at andre skal få ett bra produkt de blir fornøyd med, samtidig som de da gir bedre rykte til seg/jobben.
I Norge er det egentlig også ille, spes om du ser da i forhold til hvor stor befolkning det er i de forskjellige land.
Nordmenn GIDDER INGENTING.
De er det perfekte eksempel på:
jobbe mindre, mer betalt, billigere varer !!
Selv er jeg en av de som gjerne ofrer litt for å hjelpe andre, f.eks. drop in problemer rett før stengetid. eller jobbe en lang dag for å få ferdig jobben, så alt er klart til dagen etter..
Man må leve i troa på at andre kanskje ser det, og gjør det samme tilbake.
(Vanskelig å ordlegge seg på slikt, spes med "jernteppe", men forstå den som kan

Si ifra om noe er feil også

)
- BMW 525 TDS '00 (solgt)
- Chevy Tahoe '04 *bruksbil*