Hei ! Siden det har vært endel diskusjoner om bruk av ro-ro/container ved import av bil ifra USA, deler jeg herved min erfaring .
2003 tok jeg inn en 1972 Lincoln Mark IV ifra Virginia . Vogna ble kjøpt ved hjelp av en svenske som har bodd der borte i 20 år, og som har sendt over flere hundre biler ! Allt ble ordnet via ham, og absolutt allt gikk smurt !

Fra østkysten gjelder kun RO-RO ! Fra vestkysten ( California ) går det mest i Container . Gjerne 3 stk, med en i høyden ! Dette for å spare fraktutgifter ! Vedrørende skader , så er det flest skader på biler sendt i container, men fordelen er at her kan du fylle på med allt du vil av deler ! Ved RO-RO frakt må ingenting ligge løst, altså ingen deler etc. må sendes med bilen ! Nesten tom tank, og IKKE brannslukkingsapparater el.lign ! ( Min vogn ble sendt med orginale felger+hjulkapsler i baggasjerummet +litt extra bremsevæske ! Vet ikke hvordan han fikk det til, men det lå der når jeg henta vogna i G.borg !!

Jeg brukte Wallenius Wilhelmsen, og det tok nøyaktig 16 dager ! Fikk tlf. fra de på fredag, og henta vogna tirsdag 18 feb. 2003. Tok bussen til G.borg, og taxi til Frihamnen. Etter besøk på tollkontoret, var det ned til utlevering på kaia . Sjekket at vogna var hel og ingen skader, VIKTIG ! Finner du skader ETTER at du har dratt, vel,da har du dratt ! Skjønner ?
Allt var i skjønneste orden, vogna startet med en gang, så etter bensinfylling på kaia, ( Den VAR tom ! ), kjørte jeg hjem via Svinesund tollen. Viktig og stoppe der, he,he ! 40 mil hjem uten problemer ! Måtte jo fylle litt drivstoff+kaffe så alle kunne se hvor fin bil jeg hadde kjøpt !

SÅ enkelt kan det gjøres ! Hilsen lykkelig eier av fullsizer luxus bil ! Freddy