AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 20:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 23:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Ny oppdatering:
Tok meg selv i nakken og gikk igang med operasjon registerdeksel.

Det gikk ganske smertefritt, så etter et par timer var dekselet av, og det var ikke helt forgjeves.

Kjedet var så slakt at det er forlengst modent for bytting. Strammet opp slik at slakken kom på ene siden, brukte ei lang fil som rettholt over tannhjulene, og målte med skyvelær.
Ca 10 mm slakke. Boka sier vel maks 1/8 tomme, som er grovt regnet 3 mm, så denne kan vel trygt byttes.

Men drevene så relativt fine ut, ikke noe synlig slitasje i farten. Ikke var det slike nylonbelagte drev heller, men det var chrysler-logo på dem. Har sikkert vært med på endel kilometer, men jeg tror ikke det har hoppet over enn tann.

Selvfølgelig fikk jeg trøbbel da jeg skulle sette inn bolten i veiva, uten at jeg helt skjønner hva som skjedde. Den ville bare vri seg på skeiva, ville ikke entre rett. Bolten så litt rar ut, så ut som noen hadde prøvd å "spisse" den litt en gang.

Så jeg må nok ha en ny bolt, ville ikke prøve så mye. Gjengene i veiva så fine ut, men de hadde vel hatt godt av et besøk av en gjengetapp.

Dermed fikk jeg ikke skrudd inn bolten, og heller ikke tørnet motoren så jeg fikk sjekket om merkene er på linje.

Tviler på at denne slakken alene som forårsaker denne skytingen, så jeg er spent på å se om merkene stemmer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 23:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Oi oi det var mye slakk, men har også vært borti værre, regner med du skifter både kjede og drev.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 24. Mar 2010 00:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Jada, både kjede og drev blir bestil nytt ja. Noen tips til hva jeg skal kjøpe? Er jo drøssevis av sett (merker) å velge mellom.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 24. Mar 2010 02:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Mens du er i gang så verifiser at tenningsmerkene er korrekte. At null faktisk er tdc.
Og ang blandingskruene vil disse miste sin funksjon om spjeldene står for høyt oppe, da er du nemlig "forbi" området som tomgangsdysene justerer. Og om motoren din har andre feil som gjør at du må kompensere med litt vel åpne forgasser spjeld har du problemet ift det der.

Ang. kam ville jeg sendt mail til de forskjellige kam firmaene og hørt hva de anbefaler. Er jo snakk om 100hk + - med feil kontra riktig valg. Bedre det enn å poste det som en "bisetning" i en feilsøkings tråd. Kam er kanskje den komponenten som alene utgjør størst forskjell i en motor. Gjør god research og få i bøtter og spann igjen for oppgraderingen din heller.

Må si jeg er imponert over hvor mye du har feilsøkt på denna bilen, flink er du :-)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 24. Mar 2010 11:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 25. Jan 2008 19:09
Innlegg: 645
Bosted: Kirkenes, Finnmark
Jeg anbefaler at du kjøper et forsterket sett med rullekjede og ikke slike orginal som bare består av en masse små plater som er naglet sammen. Rullekjede sliter ikke drevene så fort. Holder lengere gjør de også.

_________________
Jeg heter Åge. Har ingen Amcar for øyeblikket. Sukk!!!
http://public.fotki.com/AageHallonen/
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 25. Mar 2010 16:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Tror jeg bare lar kammen være som den er foreløbig. Planen er å få den til å gå som normalt først, så får jakten på hestekreftene komme til vinteren igjen.

Det er ingen tvil om at det har gått med mange timer til feilsøking ja, og mange feil er funnet og utbedret, men resulatet har vært det samme.

Det ser "dessverre" ut som registeret er rett, ser ikke ut som det har hoppet over en tann.

Har ikke sjekket så grundig enda, men får merkene til å stå "prikk mot prikk", og da peker rotoren noenlunde mot #6, og så vidt jeg greier å tyde av bøkene mine så er det riktig. Håpet å finne noe feil her, men ser ikke sånn ut så langt.

Men jeg fant endelig et nummer på motoren, etter å ha skrapet av noen cm med griseri..

Bilde

Men det var ikke så mye å bli klok av, jeg har googlet i alle retninger, men finner ikke noe som ligner på dette.
Alle jeg har funnet ser sånn ut, dette er fra en -78 440.

Bilde

Noen som vet hva dette kan bety?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 25. Mar 2010 22:45 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 25. Jan 2008 19:09
Innlegg: 645
Bosted: Kirkenes, Finnmark
Rotoren skal nå peke mot #1 når merkene er overens.

Har du sjekket om pluggkablene er på rett plass?

_________________
Jeg heter Åge. Har ingen Amcar for øyeblikket. Sukk!!!
http://public.fotki.com/AageHallonen/
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 00:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Turner du motoren en turn peker rotoren mot 6'eren så det går fint.

Var det EGR på denne? Har du sjekket at ikke denne henger åpen?

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 00:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Tja, her er noe sakset fra http://www.moparforums.com, her sies det at det er riktig at rotor peker mot #6 når merkene er på linje:

"MOST TIMING SETS do NOT line the engine up for "No. 1 ready to fire." They usually line the engine up for "No. 6 ready to fire." What this means is, that if you install the set as shown in the picture--which IS CORRECT-- What you want to do is wait 'til you get the balancer installed, and rotate the engine one turn. Check the no1 valves, or check for compression on no1. I think you'll find that you need to rotate the engine one turn to get on the power stroke--and THEN put your distributor in for no 1."

Har jo tidligere sjekket at når tenningsmerket på svingningsdemperen står på 0, så peker rotor mot sylinder #1.

Jeg trodde også at det var her feilen lå, at det var noe sånn som at kammen og veiva er en omdreining feil i forhold til hverandre, men det virker som det er riktig.

MEN, idag har jeg prøvd å line opp disse merkene, litt vanskelig uten bolt i veiva, men etter utallige kakk på starteren og litt finjustering ved å vri på kamdrevet (har tatt ut pluggene ja) fikk jeg merkene på rett plass. Og da viser det seg at det er ikke helt på linje likevel.
Nå står kamdrevet med merket nøyaktig på kl. 6, akkurat som på bildet nedenfor. Like mye slakke på begge sider av kjedet.

Da står veiva/merket på drevet kanskje 1 eller 2 minutter på 12, ikke mye, men nok til at det ikke blir noen linje gjennom senter.Det er ganske lett å se dette, da merket er midt på tanna, og det er tydelig at tanna ikke peker rett opp.
Har prøvd å illustere på dette bildet. Det er ikke mye, men det blir jo noen grader.

Bilde
Nå i ettertid ser jeg at denne streken min var kanskje litt vel mye ute av kurs, men det er noe i denne duren.

Det er ikke lenger EGR, har byttet til edelbrock performer innsug. Denne ventilen i org.innsuget var forøvrig rimelig igjenkokset ja.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 07:51 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 01. Nov 2009 07:56
Innlegg: 260
få på nytt kjede det hjelper nok det.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 12:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Ja, det er ikke det som bekymrer meg, nye deler er på vei, men jeg hadde nesten håpet på at det skulle være mer feil.
Er dette egentlig nok ute av kurs til at det kan være årsaken til skytingen?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 13:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Tja om det er årsaken til alle feilsymtomene du har er vanskelig å sei, men vi skifta kjede på en 67 gto og den ble kvitt skytingen, enten skaut den i forgasseren eller i eksosen.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 17:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Hvis merket er så feil som på tegningen din har den hoppet minst en tann.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 30. Mar 2010 21:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Har sjekket litt nærmere, ser ut som det er ca 1/2 tann feil.

Hadde nesten håpet det var mer feil, men det er jo uansett på tide med et nytt sett her.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 30. Mar 2010 21:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Har du sjekket om det er noe slakk i rotoren/fordeleren.(da tenker jeg både sideveis slakk og aksial slakk) er det vekter og fjærer på den?

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support