Tja, her er noe sakset fra
http://www.moparforums.com, her sies det at det er riktig at rotor peker mot #6 når merkene er på linje:
"MOST TIMING SETS do NOT line the engine up for "No. 1 ready to fire." They usually line the engine up for "No. 6 ready to fire." What this means is, that if you install the set as shown in the picture--which IS CORRECT-- What you want to do is wait 'til you get the balancer installed, and rotate the engine one turn. Check the no1 valves, or check for compression on no1. I think you'll find that you need to rotate the engine one turn to get on the power stroke--and THEN put your distributor in for no 1."
Har jo tidligere sjekket at når tenningsmerket på svingningsdemperen står på 0, så peker rotor mot sylinder #1.
Jeg trodde også at det var her feilen lå, at det var noe sånn som at kammen og veiva er en omdreining feil i forhold til hverandre, men det virker som det er riktig.
MEN, idag har jeg prøvd å line opp disse merkene, litt vanskelig uten bolt i veiva, men etter utallige kakk på starteren og litt finjustering ved å vri på kamdrevet (har tatt ut pluggene ja) fikk jeg merkene på rett plass. Og da viser det seg at det er ikke helt på linje likevel.
Nå står kamdrevet med merket nøyaktig på kl. 6, akkurat som på bildet nedenfor. Like mye slakke på begge sider av kjedet.
Da står veiva/merket på drevet kanskje 1 eller 2 minutter på 12, ikke mye, men nok til at det ikke blir noen linje gjennom senter.Det er ganske lett å se dette, da merket er midt på tanna, og det er tydelig at tanna ikke peker rett opp.
Har prøvd å illustere på dette bildet. Det er ikke mye, men det blir jo noen grader.

Nå i ettertid ser jeg at denne streken min var kanskje litt vel mye ute av kurs, men det er noe i denne duren.
Det er ikke lenger EGR, har byttet til edelbrock performer innsug. Denne ventilen i org.innsuget var forøvrig rimelig igjenkokset ja.