Ja, så var det oss igjen...
Jubelen har lagt seg, og frustrasjonen er på vei tilbake.
Det viste seg at bilen gikk ikke så fint som jeg først trodde, riktignok starter den veldig lett, og går helt greitt på tomgang, men ved litt turtall begynner ting å skje. Da kommer fuskingen snikende, og nå som det er åpent eksosanlegg, ser jeg tydelig lysglimtene under bilen. Her er det fremdeles ting som ikke stemmer, den skyter heldiggvis ikke gjennom forgasseren lenger, men det er noen heftige eksplosjoner under der.
Så kom jeg plutselig på en vesentlig detalj...En feil som jeg fant ut i fjor høst, men helt glemt av..
Vakumreguleringen på stiftefordeleren står jo bom fast, det var jo derfor jeg ville bytte fordeler...
Derfor fant jeg fram den nye fordeleren, og monterte den. Koblet til ecu igjen, og alt så ut til å stemme.
Men ikke f

om den startet..ikke antydning til gnist. Sjekket koblingsskjemaet igjen, riktig koblet. Hadde et lite håp om at dette var i orden nå som jeg har ordnet opp i dette med ladingen og andre småfeil.
Jeg har koblet tenningslampen til coilledningen og tapet inn knappen, og situasjonen er som før; et lite blink idet starteren slår inn, og et blink når jeg slipper nøkkelen.
Målte spenning på coil, nesten 10 volt under "crancking". For sikkerhets skyld la jeg opp en ekstra ledning fra startrelé (fra samme punkt som det som går ned til starteren, brun ledning)
til coil, ingen forskjell. Blir litt pussig når jeg legger spenning direkte fra batteri til coil, det fører til at tenningen kommer på. Det er sikkert normalt, dette unngår jeg ved å koble meg på innslaget. Men fremdeles like under 10 volt.
Tenkte så det knaket, og kom på å prøve å måle spenningen inn på ecu. Den var ikke mer en drøye 7 volt under belastning, det virket litt knapt. Tok derfor fjuskeledningen fra innslaget og la den opp på inn-siden på resistoren. Det resulterte i at starteren begynte å gå når tenningen kom på, så det var ikke noe genistrek. Men selv med nesten 10 volt inn på ecu (drk blue på skjema) var det ikke antydning til gnist gitt..
Men så er det enda en ting jeg stusser på.
Når jeg kjøpte ny fordeler og ecu var det med en ny ledningsbunt, i samme farger som på bilen, og 5-pin plugg i enden. Dette er jo enkelt, 5 ledninger, to går til fordeler med egen plugg på (4og5), sort/gul er minus til coil (2) og blå (1) er spenning inn til ecu. Men det er en dark green/red ledning(3) som på det store skjemaet går fra ecu til resistoren. I bruksanvisningen som fulgte med fordeleren sto det at den ikke var nødvendig å koble til? Jeg har koblet den inn på den orginale rødgrønne på bilen,(måler 12v her med tenning på) men det er i følge disse to skjemaene litt uenigheter om denne ledningen. Tilkoblet på det ene, og "not used" på det andre.
Hva er riktig?
Har prøvd både med og uten denne tilkoblet, men pussig nok ingen forskjell.

At noe som egentlig er så enkelt kan være så vanskelig... Er usikker på hva jeg skal søke etter, tror ikke det er coil som får for lite. Den starter jo med stiftfordeleren, den ledningen er den samme uansett. Er det da ecu som får for lav spenning? Det hjalp jo ikke når det var borti 10 v heller. Har pusset av lakken på ecu, og måler tilsynelatende god jord.
Hva mer skal jeg lete etter?