AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 21:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Man 01. Feb 2010 00:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Er din ecu 4 elle 5-pin? Har du dual ballast resistor? Jeg trodde mopar sluttet med 5-pin ecu før din bil ble produsert, men kan ta feil. Da du testet ecu i bilen startet den idet du slapp nøkkelen? Da har nok ikke coil-siden av formotstanden blitt tilført spenning med nøkkelen i startposisjon. Denne tilførselen kommer fra startreleet, som skal gi spenning forbikoblet formotstand i startøyeblikket. Har du 4-pin ecu som på bildet kobler du den opp midlertidig etter korrekt sjema for denne og sjekker at "ign 1" har god spenning ved formotstanden med coilen tilkoblet. Selvfølgelig må du ordne ladingen også. Tør ikke kommentere dette da jeg er usikker på hvilke komponenter som er i ditt system. Vær oppmerksom på muligheten for feil i formotstand etter at du har sjekket for spenningstap fram dit.

Refererer til ditt sjema for ecu: Nr 1 går til motstand der den kobles sammen med ign 1 som går til tenningslås-dette er tilførselen til systemet. Nr 2 går til coil -. Nr 3 utgår på 4-pin ecu. Nr 4 og 5 går til fordeler iht bilde av pluggen på sjemaet ditt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Feb 2010 16:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Det er 5-pin ecu her ja, og dobbel resistor. Jeg måtte ta en sjekk i "bibelen", 1975 plymouth service manual, og der står det at det skal være 5-pin. Dette skjemaet stemmer ganske godt, fargene stemmer også, så det står jo greit beskrevet her:
Bilde
Det er jo rett koblet, har ikke funnet noe feil enda. Men dette som kalles "fusible links", er det det samme som trådsikringer?
Synes det er litt merkelig at jeg ikke finner noen sikringer fremmi motorrommet, og alle i boksen er hele.
Men det dukker opp stadig nye tyvkoblinger, så det er litt å nøste opp i. Og så er det veldig mange ekstra ledninger med plugger som ikke er i bruk, kan være at noen av disse pluggene faktisk skal være sammenplugget. Disse finner jeg selvsagt ikke på dette skjemaet..

Jeg er veldig takknemlig for alle innspill og gode tips, dette gjør det mye enklere å komme fram til målet 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 13:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

noe dritt med gamle ledningsnett der kanskje mange har vært før...strømtyver o.l.

er ikke fusible link sånne sikrings-ledninger? der ledningen er ei sikring? er iallefall sånn på darten min..eller var, for det er noe dritt, og vanskelig å feilsøke på!
de kan jo være delvis gåen/dårlig kontakt eller svartbrent...

du kan prøve å sette en ledning rett fra +pol på batteriet og bort til + på coilen, og sjekke om skytinga gir seg, for ecu-en styrer jordinga på coilen.

Vedlegg:
fusible_link_repair.jpg
fusible_link_repair.jpg [ 162.46 KiB | Vist 4751 ganger ]

Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 19:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Det lignet på dette ja, det er noen ledninger som har en liten svart klump på seg ca 10 cm inn fra kabelskoen/koblingen. Måler ikke brudd, men hvertfall en av de er mistenkelig myke...

Har vært og kjøpt et par ruller med ledning, krympestrømper i alle størrelser, sikringsholdere osv, så jeg får begynne i en ende og jobbe derfra.
Det er vel noe i denne klysa her et sted som spiller meg et puss tenker jeg.

Bilde

Her tror jeg ikke det har vært tuklet så veldig mye fra før, men denne trekant-koblingen midt i bildet virker litt jalla..
Og denne blågråe ledningen øverst, som går over den tykke røde, ser vel ut til å være en sånn fusible link.?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 00:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

ja,alle ledninger med sånn gummidutt på er iallefall fusible linker :mrgreen:
den rød mener jeg er alt av forbruk(tenningsstrøm)?

må være mye bedre å sette en sikringsboks e plass isteden for å ha innebygd sikring i ledningene!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 01:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Bildet ditt viser start releet. Hvis du ser på koblingsjemaet går det en brun ledning ned til starter innslaget og en annen brun til Load/field releet. Kan se ut som det releet igjen gir tenningsmodulen spenning utenom resistoren under cranking.
Noe drit med disse årgangene som har seat belt interlocksystemet. Det er jo alltid vekkoblet men ikke alltid på beste/riktig måte.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 17:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hva betyr egentlig dette seat belt interlock-greiene? At det ikke skal gå an å starte uten selene på??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 18:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

ja.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 06. Feb 2010 21:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hallo igjen, en liten oppdatering.

Har endelig funnet feilen som gjorde at den ikke ladet, det var jo en elementær feil. Det er jo det tidligere nevnte "field and load"-releét som skal gi spenning til ene børsten på dynamoen. Den andre børsten får jord gjennom spenningsregulatoren. Releét slo til når jeg slo på tenningen, men det kom ikke spenning ut. Ikke rart, det var ikke spenning inn heller, altså over kontakene.
Etter laaang leting fant jeg en "fusible link" som var tilsynelatende ok, men der var det brudd gitt. Den var godt gjemt, og ligger utrolig vanskelig til, så jeg måtte ta en nødløsning med en ledning direkte fra startreleét til F&L-releét for å se om det fungerte. Og det gjorde det, nå er det 14,8 volt på tomgang. :D

Men dette er bare en liten del av problemet, jeg har ennå ikke funnet noen god grunn til at den ikke starter med ecu-systemet. Har stiftefordeleren installert fremdeles, da starter den hvertfall. Tror ikke det er coilen som får får lite guff under crancking, det virker som om det er selve ecu som får blackout. Har litt vanskelig for å forstå dette, for coilen får spenning via en brun ledning fra ballast resistor´en uansett om jeg bruker stift eller elektronisk fordeler, og starter den nå, bør den starte med den andre fordeleren også. Har prøvd med ledning rett fra batt. til coil, ingen forskjell.

Men det er jo litt triveligere å holde på nå som en feil er funnet og fikset, så det blir vel noen timer med forsking imorgen også 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 06. Feb 2010 22:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Går motorn fint nå når du har fått skikkelig ladespenning, eller er motorgangen som før? (skyting osv.)

-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 07. Feb 2010 02:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Tror det er som før dessverre, har ikke testet så grundig enda. Den ruslet og gikk på tomgang en liten stund, men den gikk ikke særlig fint. Startet ganske lett, men veldig ujevn og rufsete gange, og stoppet noen ganger. Får se nærmere på saken i morgen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Feb 2010 22:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ny oppdatering:

Har ikke gjort så veldig mye i det siste, har vært mye opptatt med å måke snø...
Men jeg har pjasket litt med det elektriske, og har investert i et nytt 100-amp. batteri.
Byttet til nye plugger (igjen) som er litt varmere.
Og ikke minst, tok en runde med vinkelsliperen under bilen. Meningen var å kappe av katalysatorene, men det var såpass trangt under der at jeg fikk ikke kappet mer en halve røret. Tok derfor og kappet et hull i den ene kat´en, for å se inni. Til min store overraskelse var det ingen verdens ting inni der, hull tvers igjennom. Laget et hull på ca 5x10 cm, dette var på førersiden.
Jekket opp bilen på den andre siden, og la meg under. Der fikk jeg se at det var en skjøt på røret ca 15 cm bak kat´en, og rundt den flensen hadde det lekket eksos fremover, altså motsatt vei av retningen eksosen går. Det tydet jo på at det var dårlig trekk i potta, siden eksosen snur og vil frem igjen. Kappet et likedan hull i kat´en her også, og det var ingen ting inni denne heller, pussig.

Og gjett om det ble forskjell... Startet som et skudd, og gikk som en klokke. Ble jo i overkant heftig lyd, men det får så være. Den gikk på tomgang i 10 minutter uten et feilkakk, og ikke gikk den sur heller. Har ikke fått testet skikkelig om den skyter på full gass enda, men det er hvertfall en heeelt annen gange på den nå. Går mye lettere og jevnere på tomgang, og reagerer lynkjapt på gassen.
Det er ingen tvil om at det var noe muffens i ene, eller kanskje begge pottene. Hadde aldri trodd at dårlig trekk i eksosanlegget kunne gi så store utslag, men så har jeg heller aldri vært borti et tett eksosanligg før,(bortsett fra på tempo corvette), som regel er det utette eksosanlegg jeg plages med.
Uansett, en vellykket arbeidsøkt! :D :D :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 15. Feb 2010 00:54 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Enten har noen vært å kakket ut innmaten i katalysatorene men da skulle du sett " operasjonsåret". Det andre alternativet er at de har gått i oppløsning av seg selv og at all innmaten fra kattene ligger i en røys inne i pottene og tetter dem. Ligger all "porselenet" fra kattene på kryss og tvers i pottene blir det bra tett.

Bra du fant løsningen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 16. Feb 2010 21:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ja, så var det oss igjen...

Jubelen har lagt seg, og frustrasjonen er på vei tilbake.

Det viste seg at bilen gikk ikke så fint som jeg først trodde, riktignok starter den veldig lett, og går helt greitt på tomgang, men ved litt turtall begynner ting å skje. Da kommer fuskingen snikende, og nå som det er åpent eksosanlegg, ser jeg tydelig lysglimtene under bilen. Her er det fremdeles ting som ikke stemmer, den skyter heldiggvis ikke gjennom forgasseren lenger, men det er noen heftige eksplosjoner under der.

Så kom jeg plutselig på en vesentlig detalj...En feil som jeg fant ut i fjor høst, men helt glemt av.. :oops:
Vakumreguleringen på stiftefordeleren står jo bom fast, det var jo derfor jeg ville bytte fordeler...

Derfor fant jeg fram den nye fordeleren, og monterte den. Koblet til ecu igjen, og alt så ut til å stemme.
Men ikke f :!: om den startet..ikke antydning til gnist. Sjekket koblingsskjemaet igjen, riktig koblet. Hadde et lite håp om at dette var i orden nå som jeg har ordnet opp i dette med ladingen og andre småfeil.

Jeg har koblet tenningslampen til coilledningen og tapet inn knappen, og situasjonen er som før; et lite blink idet starteren slår inn, og et blink når jeg slipper nøkkelen.
Målte spenning på coil, nesten 10 volt under "crancking". For sikkerhets skyld la jeg opp en ekstra ledning fra startrelé (fra samme punkt som det som går ned til starteren, brun ledning)
til coil, ingen forskjell. Blir litt pussig når jeg legger spenning direkte fra batteri til coil, det fører til at tenningen kommer på. Det er sikkert normalt, dette unngår jeg ved å koble meg på innslaget. Men fremdeles like under 10 volt.

Tenkte så det knaket, og kom på å prøve å måle spenningen inn på ecu. Den var ikke mer en drøye 7 volt under belastning, det virket litt knapt. Tok derfor fjuskeledningen fra innslaget og la den opp på inn-siden på resistoren. Det resulterte i at starteren begynte å gå når tenningen kom på, så det var ikke noe genistrek. Men selv med nesten 10 volt inn på ecu (drk blue på skjema) var det ikke antydning til gnist gitt..

Men så er det enda en ting jeg stusser på.
Når jeg kjøpte ny fordeler og ecu var det med en ny ledningsbunt, i samme farger som på bilen, og 5-pin plugg i enden. Dette er jo enkelt, 5 ledninger, to går til fordeler med egen plugg på (4og5), sort/gul er minus til coil (2) og blå (1) er spenning inn til ecu. Men det er en dark green/red ledning(3) som på det store skjemaet går fra ecu til resistoren. I bruksanvisningen som fulgte med fordeleren sto det at den ikke var nødvendig å koble til? Jeg har koblet den inn på den orginale rødgrønne på bilen,(måler 12v her med tenning på) men det er i følge disse to skjemaene litt uenigheter om denne ledningen. Tilkoblet på det ene, og "not used" på det andre.
Hva er riktig?
Har prøvd både med og uten denne tilkoblet, men pussig nok ingen forskjell.
Bilde

Bilde

At noe som egentlig er så enkelt kan være så vanskelig... Er usikker på hva jeg skal søke etter, tror ikke det er coil som får for lite. Den starter jo med stiftfordeleren, den ledningen er den samme uansett. Er det da ecu som får for lav spenning? Det hjalp jo ikke når det var borti 10 v heller. Har pusset av lakken på ecu, og måler tilsynelatende god jord.
Hva mer skal jeg lete etter?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 17. Feb 2010 00:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Jeg mener å huske at ECU har to forskjellige innganger med spenning på. Den skal bare ha rundt 7 volt driftspenning men skal ,akkurat som coilen , få mer når starteren går. Kan godt tenke meg at den grønne skulle hatt spenning når starteren går.

Men skal ikke si dette sikkert, kan jo være den grønne er til turteller eller noe, men da burde det jo stått.
Tipper ECU'en din ikke har spenning under cranking?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support