Mr.Camaro skrev:
Dette er da en Astro 4,3l V6 -95 modell
Når motoren blir varm, mister jeg mye av oljetrykket. Når den da står på tomgang, detter nåla til null...
Hva er årsaken?
Feil type olje?
Utslitt motor?
Defekt oljepumpe?
Trykket kommer tilbake med en gang man gir litt gass...
Jeg la ikke merke til dette da jeg hentet bilen, men merket det dagen etter når jeg tok en tur til byen. Noen fordlag?
Først få sjekket oljetrykket!Hvis det stemmer med din måler i bilen så må du vite hva slags olje som er i motoren.Generelt bruk 10/40 mineralolje om vinteren på en eldre amerikansk motor.15/40 eller 20/50 om sommeren.Bruk IKKE helsyntetisk(type:5/40 eller 5/50)olje på en eldre amerikansk motor da den vil ta livet av den motoren mest sansynlig.Forklaring:Helsyntetisk olje renser motoren mye bedre enn en mineralolje og vil hvis du begynner og bruke helsyntetisk olje etter og ha bestandig brukt mineralolje begynne og rense oljekanalene for avleiringer fra den dårligere mineraloljen og forårsake blokkader(blopropper/hjerteinnfark)i oljekanalene og du skjønner hva da som skjer!Full skjæring!
Men uansett skal oljetrykket være ganske stabilt.
Ta ut oljepanna og sjekk om oljesilen til pumpa er møkkete.
Hvis ikke,bytt pumpe!
Hjelper ikke det,må du overhale motoren siden det er for store klaringer i motoren!
Lykke til!