AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 16. Mai 2026 15:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 66 Nova, Her må alt gjøres
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2009 18:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Da har jeg for første gang på 16 år fått sett over Novaen min. Og det er nok å gjøre.

Jeg var 7 år når jeg så bilen sist og den var den kuleste bilen jeg hadde sett i mitt liv og jeg hadde verdens kuleste onkel som kjørte den. Så når jeg fikk sjangsen til å ta over restureringen nå så hoppet jeg på sjangsen.

Holder for tiden på å bygge om garagen som den skal stå i de neste årene ser jeg for meg. Trenger et godt sted å stå når en tar på seg noe med dette.

Mangler seter til bilen og skal ha i en 350 maskin. Etter hva jeg ser på nettet så koster det meg like mye å skaffe meg en god 350 som å overhale 305 maskina jeg har nå.

Det positive:
Bagasjelokk er rustfritt og det samme gjelder dørene.
Fangere, lykter lykteringer grill og slike ting er strøkent. Forskjermer og panser er handlett inn spell nytt fra gm.

Det negative:
Rust i gulv ved førersetet som sprer seg oppover torpedoveggen og a stolpen på samme siden. Annet av rustproblem områder er rundt vinduet bak. Mangler seter. Ja og alt fra torpedoveggen og frem står i garagen og ikke på bilen.

Så det ser ut til å bli noen timer/dager/år å få dette ferdig aleine.

Annet en dette så tror jeg alt av deler skal være her så satser på det bare er småting som dukker opp etter hvert. Nå er det bare å se masse overhaulin for å holde motet oppe. Ikke minst kjøpe kaffetrakter til garagen.

Noen bilder:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2009 18:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Du får ikke fritidsproblemer i vinter og gjerne videre fremover iallefall. ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2009 19:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
:D =D>

Hei og velkommen med Novan din. Morro at det kommer en 66 hit på prosjekter.
Ser ut til at du har en del småpjusk å ta tak i, men dette fikser du nok om du tar tiden til hjelp.
Er bare å spørre om du lurer på noe. Ta gjerne en titt på prosjekttråden min om du trenger litt lesestoff eller bilder som kan holde motet oppe :) (
Tenker da på 1 del av tråden der jeg surrer med den Novan jeg hadde) :mrgreen:
Kan love deg at JEG skal i allefall følge med tråden din.
Hold liv i prosjektet og gi oss bilder som viser hva du holder på med.

alfaalfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2009 20:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Den bilen skal du bare kjøre i pressa, finne deg en med bedre utgangspunkt.Det er nok av biler så det er ingen sjeldenhet du har der.
Åja jeg vet mange vil reagere på det jeg nå skrev, men kanskje det er bedre å fortelle folk sanneheten enn å oppmuntre de til prosjekter som vil koste skjorta både i tid og penger og aldri bli noe særlig verdt alikevel.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2009 20:59 
Avlogget
Rookie
Rookie

Roar den meningen har du rett til å ha så skal ikke klage på det du sier.

Men for meg og min familie så er den bilen mere en en bil. Så pressa kommer den nok ikke til å se på mangen mangen år.

Den skal heller få stå som en statue i hagen om det ikke blir bil av den igjen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2009 21:01 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Roar skrev:
Den bilen skal du bare kjøre i pressa, finne deg en med bedre utgangspunkt.Det er nok av biler så det er ingen sjeldenhet du har der.
Åja jeg vet mange vil reagere på det jeg nå skrev, men kanskje det er bedre å fortelle folk sanneheten enn å oppmuntre de til prosjekter som vil koste skjorta både i tid og penger og aldri bli noe særlig verdt alikevel.

Det samme sa folk om dem som holdt på med Bobler og Volvoer for 20 år siden [-X .Men er det om å gjøre at bilene skal bli så mye verdt??.

http://www.bangshift.com/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2009 21:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Roar skrev:

jaha og med den holdningen så blir det mange Amcars igjen om 50 til 60 år. Amcars bør i aller høyeste grad taes vare på (andre gamle biler og for den saks skyld) og hva bilen blir hvert etter på bør vel folk bry seg katta om, gamle biler skal nytes og brukes BASTA ;)

Det fins nok av folk som presser prisene opp for de de er så jev#¤% skjeldne..............

80 Chevrolet Malibu Sedan
01 Jeep Grand Cherokee
#_______________________#

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2009 21:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

tempraturen ble lit høy i sta, så jeg glemte og si: Stå på norwegianredneck få den på vegen igjen =D>

80 Chevrolet Malibu Sedan
01 Jeep Grand Cherokee
#_______________________#

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2009 21:52 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Mye jobb der, men tviler ikke på at den blir fantastisk :)

Lykke til :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2009 09:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Stilige biler dette, stå på. Har du noen bilder av den i fra når den var hel?

--== 65 Oldsmobile F-85 ==--
--== 80 Chevrolet Malibu ==--
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2009 10:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Vel Norwegianredneck, det måtte vel være den eneste grunnen som fantes( familiebil) for å gjøre en slik jobb du har tenkt å gi deg utpå. For det å restaurere en 4 dørs bil med det utgangspunktet som du har, tror jeg ikke mange er klar over hvor stor jobb det egentlig er.

Men får du den på veien så skal jeg ta av meg hatten( som de sier) for det vil det stå respekt av spør du meg.
Så lykke til, og jeg håper du kommer i mål med prosjektet ditt og ikke går trøtt midt på veien. Og hvis du går trøtt så kjøp deg heller en ferdig amerikaner og bruk den noen år så får du tilbake lysten igjen.
For gamle amerikanske biler er det nok av i Norge og flere strømmer inn.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2009 12:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

kjekt og sjå fleire med pågangsmot, for det er sånne ildsjeler som ikkje gir opp som imponerer meg, og sikkert mangen andre.

har sett gang på gang at folk har fått tilbake sjarmen ved verre biler enn det der og det imponerer stadig mer enn alle som pusser opp ein allerede ferdig bil. :) stå på :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2009 13:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Ja tiden vil bli tatt til god hjelp her. Og ja planen er å få den på veien med tiden. Forrige bil vi bygget her nede. Var en t-ford som vi fant igjen 1/4 del av, orginalt var det den første bilen min olderfar kjøpte ny. Og vi fant den!! Med nok av penger og deler sendt over fra statene er den nå en hel og "strøken" bil igjen. Treverk felger å hele pakka. Så når vi fikk til det så må det jo gå an å fikse coupeen til en 66 4 dørs Nova :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2009 15:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Stå på ! Den rusta det ikke uvanlig på disse bilene, selv om resten av bilen er bra...Var det samme på min første -62'n og starta på -67 eg hadde.
Men som andre sier, ikke legg for mye penger i den. Få den hel og pen slik at den har affersjonsverdien for deg og dere.

Olav

Her er det du trenger på cowl'n:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1966-196 ... ccessories

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Okt 2009 19:56 
Avlogget
Get going
Get going

Gratulerer med en verdifull bil og et stykke historie! Og til de som sier at det finnes så mange av disse at du bare skal grave den ned eller kaste den; andelen 2-dørsbiler overstiger langt andelen av 4-dørsbiler i Norge i dag, også for Chevrolet Nova. Dette er totalt snudd på hodet i forhold til slik det var den gang disse bilene startet sitt liv. I Norge var det kanskje en håndfull 2dht totalt, og mange ganger flere 4-dørsbiler med 6-er og manuell.... Men snart ser man ikke en 4-dørsbil på treff, mens du kan se deg lei på 2dhter i varierende grad av streetmachine-utseende. Noen har definert at 2dørs er det eneste som gjelder. Men jeg synes det minner for mye om sauementalitet til at det passer for meg... Nei; dare to be different! 4-dørs er tøft! Og så praktisk hvis man faktisk skal bruke bilen sin til noe annet enn en investering... (Kjøre med, for eksempel....?)

De siste tiårenes importbølge gjør jo at den oppvoksende slekt får et totalt vrengebilde av den norske amcarhistorien! Historieforfalskning, liksom. Sånn sett er denne 4-dørs "brakka" langt sjeldnere og mye mer verd enn en hvilken som helst 2-dørs! Dette var ryggraden i den norske amcarparken, de bilene man så i bybildet, og som gjorde at man kunne begynne å drømme om amerikansk bil i hele tatt! Grunnen til at man har et forhold til amerikansk bil er jo som oftest at man hadde en nabo eller storbror eller i ditt tilfelle en onkel som ble et forbilde. Oppfordringen må da bli: Ta vare på 4-dørsbilene for historien sin del, og ikke la dem falle i hendene på folk som bare skal ha dem som delebiler til 2dht.-ene sine! Fortsetter det, blir 4-dørsbiler sjeldnere enn tenner på høna!

Og velkommen i familien til oss med 4-dørsbiler! Vi har det gøy vi også....

67 Nova stasjonsvogn
69 Nova 4-dørs
76 Chevrolet Caprice Wagon

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet