AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 21. Apr 2026 23:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 24. Des 2006 01:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg har en 74mod Dart Swinger.. med 318 motor og 2port gasser fra en aspen.. vanligvis skal bilen bruke ca: 1,2L/mila.. men bruker i stede 2-3L/mila.. Er det noen som vet hvordan jeg får nedjustert dette? og eventuelt tyna ut bensinen? riktig blandingforhold osv? ikke kom med 17:1 eller noe.. men hvor mange omdr. skruen skal fra et punkt eller noe.. altså.. kan noen hjelpe meg?

Justeringsskruen er ca: 1-2cm ute (skrue hode til gasser) hørt den bruker mindre bensin ved og skru den ut.. men står der den gjorde da jeg kjøpte bilen..

Kan noen hjelpe meg? :roll: :cry:

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 24. Des 2006 01:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Jada vi kan nok hjelpe deg her, men glem den skruen du, De tomgangskruene har ikke så mye med bensinforbruk å gjøre.
1 Fortell oss motor utveksling osv
2. type forgasser
3. cfm av forgasseren
Hvis du ikke vet svaret så skal vi hjelpe deg å finne det.
God Jul

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 24. Des 2006 01:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg vet lite om Mopar, men regner med at dette dreier seg om generell forgasser og motor teknologi...

Om det er lufteskrue på forgasser du tenker på?:
Koble på en vakuummåler og juster til du får høyest mulig vakuum.

Grunnen til at bil bruker mye bensin kan være mye, og ikke nødvendigvis at den er feil justert.

+ noen ting alle som driver med dette bør vite:
Blandingsforholdet mellom luft og bensin baseres på vekt og ikke volum.
Det mest optimale blandingsforhold er 14,7 til 1. (14,7 kg luft til 1 kg bensin). Dette kalles «Stoichiometric» hvilket er kort og greit forklart her: http://www.taftan.com/thermodynamics/COMBUST.HTM
Ved race er 14,7 til 1 for lite og nyere økonomiske motorer bruker ofte 20 til 1 når de ikke belastes.
OM du ikke har tilgang på Co måler er det enklest å lære seg å lese pluggene. Dette vil i praksis si å skru ut en plugg og utfra hvordan den ser ut bedømme om motoren får lite eller mye bensin.
Se for eksempel her: http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 24. Des 2006 01:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

på 2port gasseren her er tomgangsskruen ved wire'n? og blandingsskruen foran med en fjør på... motoren er jeg ikke sikker på.. det er en 318 fra 74. altså ca: 170hk? eneste info jeg har om forgasseren er fra tidligere eier.. alt han sa var at den var tatt fra en aspen.. gasser'n er en 2port.. str. vet jeg ikke helt :S hvis du sier hvordan eller hvor jeg skal skjekke, kan jeg jo finne det ut.. Ja klokka var over 24.. God jul :wink:

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 24. Des 2006 01:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har CO/avgass måler på skolen.. men blir neppe riktig målt siden kjøten på potta lekker.. det med plugg vet jeg ;)

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 29. Des 2006 00:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja her var det god respons.. :lol: kunne tenkt meg noen tips osv da.. :roll:

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 29. Des 2006 14:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Har du vacum-måler? Det MÅ du ha. Koble den på insug-vakum (full vakum) og juster som nevnt i svar nr.2.

Har du bytta plugger nylig? Vet du om det er god gnist på alle? Før du går løs på å justere må du vite om motoren går på alle åtte, evt. få den til å gå rent.

Se etter evt. vakum-lekkasjer i samme slengen. Kjenn etter at skruer på forgasser og innsug ikke har løsnet.
(-her kunne jeg anbefalt deg å bruke startgass..)

Når gassern er satt nogenlunde bør du ta en titt på tenninga, både hvor mange grader fortenning den står oppstilt på og generelt om fordelern osv. er i orden.

- aprikos bensinforbruk; løft opp bakenden (på bilen..) og kjenn etter om bremsene henger.. :wink:

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 30. Des 2006 00:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Trur ikke bremsene henger.. for har prøvd det med og dytte bilen ;)

Motoren går på alle 8.. og det gnistrer fint :)

men det med vakum er jeg ikke sikker på.. nylig kjøpt bilen, serru ;) men er 3-4 tilkoblinger/rør som ikke er koblet til. en slange er tettet med en skrue, et stort rør eller hva det er ved topp av forgasser, sitter ingen ting, og 3-4 andre slanger er stripset igjen.. skal få pappa til og skjekke dette nærmere.. han kan endel! men han klarer aldri og forklare.. han må stå der selv.. så sånn er det.. men skal høre med han om vakum måler osv..

ps. Alle skruer sitter og er kryss dratt ;) løsnet alle og kryss dro i dag for og være sikker..

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 30. Des 2006 12:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ikke værst! Da er nok ikke utgangspunktet ditt så ille! Går den rent og pent tyder det f.ex. på at motoren er i orden mht. ventiler, kompresjon osv.
Høres ut som om du absolutt har noe å hente på å rydde opp i vacum-slangene. Ikke noe magisk rundt dette med vacum, det lærer du kjapt. Fjern alt som ikke MÅ være der, legg nye slanger til resten. Skal se om jeg finner en "bruksanvisning" en plass..

Ettersom den bruker dobbelt av hva den burde kan det også være snakk om lekkasje i bensintilførselen. Er det tørt rundt gassern når motoren går? Sjekk bensinrør og slanger, det bør du jo uansett :wink:

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 30. Des 2006 23:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Motoren starter alltid uannsett vær og kulde.. sånn sett er den trofast ;) den går rent.. putra litt i potta, men hørte at den var bensin og luft blanding på lyden.. så det er stilt ;) må stille mengde bare.. ja slanger og alt skal jeg skjekke.. skal se p skolen der det er heis, og finne en tørr asfalt flekk og se om det lekker.. ja det er tørt rundt gasser'n.. pakningen er tett.. :wink:

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: høyt forbruk
InnleggSkrevet: Tor 04. Jan 2007 01:38 
Avlogget
Get going
Get going

satt og leste tråden din ig her var det mye fin informasjon. en ting som jeg tenkte jeg skulle nevne sånn i farten mulig at andre har skrevet dette men tar sjangsen, hvordan er choken? fungerer den som den skal den henger ikke? i og med at dette muligens er en original forgasser så ligger vel bimetall fjære i innsuget og da er det vel noenstag som skal manøvrere det hele. en annen ting er slitasje på spjellakslene, lekker det der vil den få økt forbruk. så må du sjekke tenningen på fult utslag du finner info om det hos amcar norge eller i en shopmanual. det er litt viktig at tennkurven er riktig. hva tenningener på tomgang er mindre interesant. jo tidigere tenning jo høyere effekt men blir den for tidig kan det resultere i motorskader. husk at du må stille inn motoren etter hva for type bensin du bruker (oktan) håper dette ikke var for vill ledende.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 06. Jan 2007 02:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har fortsatt 4vakumslanger fra forgasser jeg ikke aaaaner hvor skal henn (2foran, 2bak). :roll: hadde det vært en, så hadde det vært lettere.. men er 4, og mer enn 4 vakumtilkoblinger i motor :S (2 foran ved vannslangen, 1 på venstre-toppdeksel, 2-3på luftfilterboks..) noen flere? trur det var alt :S

Noen som sitter på fasiten? vil helst ikke kjøpe bok enda.. for kommer meg ikke til halden før jeg har fått lappen :roll: :wink: så vil gjerne få ordna hele feilen før stor kjøringa begynner..

Har oppkjøring den 12.1 altså først kommende fredag. klarer jeg lappen, vet jo alle at det blir tut og kjør+burn out's.. :twisted: hehe.. men ikke med en som bruker MER bensin enn en HEMI motor.. (2-2,5 på normal kjøring) min bruker som sagt skrekkelige 4-5L/mila :!: :cry:

Driver og ser etter en gasser. men inntil jeg finner en, må jeg få ned forbruket!

(Ikke si amerikanere skal bruke så mye.. bare fordi det er amcar og v8.. Pappa har hatt MANGE amerikanere med 300-500HK.. og Kompisen hans driver T.A. bil.. (selger Amcar) de som har fortalt meg dette, men de gutta husker ikke hvor vakumslangene skal på en slik gasser) :arrow: Historie: amcar før 70tallet bruker noe mer drivstoff.. men min er fra 74. og rundt 72-73 så var det olje krise, og bensin forbruket måtte ned! dermed kom en ny 318 som brukte mindre bensin.. var til og med klippe-kort for og ikke fylle for mye bensin. hehe

Jaja.. men tilbake.. jeg håper noen sitter på noen svar eller en form for fasit for dette her.. Jeg blir glad for alle svar :)

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 06. Jan 2007 02:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Mopar og vakum:
Er det bil med A/C så går vakumen til å styre forsjellige spjell i Varme/ AC delene. Pleier å være en slange bare. Det kan også være vakum til fordeler kun en det også. Går også en vakumslange til bremseforstrekren. Vist du har det. Men denne er stort sett fra baksiden av gassern eller direkte på innsuget. Det kan også gå vakun til å åpne og lukke forskjellig ekstra utstyr. Men jeg kommer ikke på noe som skulle være på en 74 Dart

Når det gjelder gassere til Mopar fra 70-80 tallet så er det stort sett Carter og Holley. Rochester ble også brukt fra midten av 80 tallet før Holley TBI (EFI) kom, mener dette kun var på trucks Hvor store gasserne var/er husker jeg ikke... Det er står på gassern om det er Holley eller Carter og et serie nr. Ved hjelp av serie nr kan du enkelt let opp gassern på nettet og finne ut hvor stor den er etc.

1970 Plymouth 'Cuda 383 727 8 3/4
http://cuda.widing.biz/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 07. Jan 2007 18:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg har en Carter forgasser med serie nr: 0-2425

vet ikke hvordan, men skal prøve og søke og finne noe info..

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 07. Jan 2007 22:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

amcarfreak skrev:
Jeg har en 74mod Dart Swinger.. med 318 motor og 2port gasser fra en aspen.. vanligvis skal bilen bruke ca: 1,2L/mila.. men bruker i stede 2-3L/mila.. Er det noen som vet hvordan jeg får nedjustert dette? og eventuelt tyna ut bensinen? riktig blandingforhold osv? ikke kom med 17:1 eller noe.. men hvor mange omdr. skruen skal fra et punkt eller noe.. altså.. kan noen hjelpe meg?

Justeringsskruen er ca: 1-2cm ute (skrue hode til gasser) hørt den bruker mindre bensin ved og skru den ut.. men står der den gjorde da jeg kjøpte bilen..

Kan noen hjelpe meg? :roll: :cry:

Jeg syns 1,2 l/mil er litt optimistisk.
Hva slags kjøring er det du bruker bilen til?
Hvis det er mye småkjøring med kaldstarter så må du nok regne med at går en del bensin.

Justeringsskruene regulerer kun blandingsforholdet ved tomgang.
Når du kjører så dysene inne i forgasseren som avgjør blandingsforholdet.

PS: For å få magrere blanding ved tomgang skrur du skruene innover, ikke utover. Unntatt noen få forgassere med reversed idle system (tror det var det det het)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet