AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 22. Aug 2026 21:44

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 72 'Cuda restaurering
InnleggSkrevet: Lør 07. Mar 2009 16:17 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hei.
trodde jeg hadde laget en prosjekttråd her og jeg, men jeg fant den ikke, så da smeller vi igangmed den her og. :)
Da er man blitt "lykkelig" eier av sin første mopar.
Den lille elsklingen er en 1972 'Cuda. originalt 340
bilen har vært i landet siden 70 tallet og har en litt artig historie opp igjennom. det har vært to reportasjer i AMCAR på denne bilen, en i november 1984, og en i juli/aug. 1988. så de som har gamle amcar liggende å slenge kan jo lese litt.

Det var vel helst 70-71 'Cuda som stod høyest på lista, men man skal ikke le av en strøken '72 heller.

Bilen ble hentet i Molde, og var VELDIG nedplukket fra før. det var egentlig et tomt skall med løse skjermer og dører, og masse esker med deler.
Selger sa at bilen skulle være komplett bortsett fra motor/gir og koffertlokk. men det mangler MYE deler. (oversikt kommer etterhvert, så de som har eller vet om cudadeler kan følge med litt fremover) selger skulle se etter om han hadde flere deler til bilen liggende.

Det første som ble gjort var å levere hele karosseriet til syredypping, for det har vært flere 1000-fixere opp igjennom årene som har prøvd å gjøre ting på den, så det er best å begynne helt på skrætsj.
bilen skal jo renoveres skikkelig! man har jo litt stolthet. hehe.

jeg har ingen planer om å få matching # på denne, for motor forsvant i 1984, og girkasse forsvant i 1987.
den er også originalt gul, og denne fargen rettferdiggjør ikke bilen, så planen er rett og slett TRIPPELSVART og LAV!

når det gjelder motor så er det en nyovehalt 383HP stroker som skal jobbe som maskinist i gliset. men vi får begynne med karosserijobben, det er mange timer der først.

kom gjerne med inspill o.l.

mvh

Daniel

på vei hjem med gliset fra molde
Bilde
Bilde

tilbake fra syredypping
Bilde
Bilde

tilbake fra syredypping 2
Bilde
Bilde

SÅNN skal et gulv se ut etter over 30 år i norge! :tommelO
Bilde
Bilde

Og delene renner inn! :klaapp:

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

skakar, hun ser litt naken ut. :lol:

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

jaja, etter noen iherdige dager med mye klunder og heft, såre fingre, og en sliten Daniel, er da fremgangen merkbar. :klaapp:

kutte, skjære, slipe....
nye hjulhus er på plass!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

tinna opp takskjøtene, og slipt over hele bilen.
Bilde
Bilde

endelig ferdig med rustsveising, sliping, osvosv... da var det klart for litt epoxy! =D>
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

inni kanalene. :mrgreen:
Bilde
Bilde

oppdatering følger. :wink:

-92 mod Honda NSX 'sommerbil'
-82 Chevy caprice stv 'solgt'
-79 Chevy Caprice 'solgt'
-90 Chevy suburban 'solgt'

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 'Cuda restaurering
InnleggSkrevet: Lør 07. Mar 2009 17:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

`72 Cuda er fine biler det ja,blir bra den bilen din :thumbsup:

http://www.nedstrandamcarclub.com
http://www.nedstrandmopar.com

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Mar 2009 00:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) såg litt naken ut kjærra ja , var det steika mye rust på den :?: eller har du kappa ut en masse tvilsome reperasjoner fra gammelt av . Hvordan ser passformen på plåt delan dine , ser det bra ut :?:

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Mar 2009 09:51 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

st-remy skrev:
:) såg litt naken ut kjærra ja , var det steika mye rust på den :?: eller har du kappa ut en masse tvilsome reperasjoner fra gammelt av . Hvordan ser passformen på plåt delan dine , ser det bra ut :?:

nja, var egentlig ikke så altfor ille med rust i forhold til hva jeg så for meg til å begynne med. en bakskjerm var helt opprusta, og den andre var kollisjonskadet pluss rust, de indre hjulbuene var ferdige. gulvet var egentlig bra, bortsett fra et par småting som kunne utbedres på en times tid, motorrom var bra for rust, var bare noen småting her. bagasjeromsgulvet var kappet ut når jeg kjøpte den, så det var vel heller dårlig. :)
det har vært reparert noen rustskader her og der fra tidligere eier, og det var gjort helt greit, bortsett fra at sveisen var kladdete, og porøs, pluss at den ikke hadde skikkelig gjennombrenning, så når jeg slipte den ned, så ble det småhull. #-o så jeg sveiset opp igjen alle sammen. :P
passformen på bakskjermer, innerskjermer osv er helt perfekt, og alle profiler og kanter er skarpe og rette. det er like bra som originaldeler! =D> det eneste som ikke er bra passform på er bagasjeromsgulvet, der må jeg nok tilpasse en del før det smetter pent på plass.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Mar 2009 11:37 
Avlogget
Get going
Get going

Etter å ha hvert innom div restaurerings innleg her,må jeg bare få si at det er mange av dere som virkelig legger sjela si i å gjøre et Grundig arbeide på prosjekta.
Resultatet blir jo også megaflott.
Gleder meg til å se denna Cudan ferdig,

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Mar 2009 11:49 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Diesel skrev:
Etter å ha hvert innom div restaurerings innleg her,må jeg bare få si at det er mange av dere som virkelig legger sjela si i å gjøre et Grundig arbeide på prosjekta.
Resultatet blir jo også megaflott.
Gleder meg til å se denna Cudan ferdig,

ja, går jo med en del penger til å restaurere bilen vet du, så da er det skikkelig kjedelig om det ikke er gjort skikkelig og alt er ødelagt etter et par år. :wink: er liksom så bortkasta. og det er jo verdt å ta litt godt vare på de bilene som er igjen. begynner å bli litt tynt i rekkene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Mar 2009 11:56 
Avlogget
Get going
Get going

der er jeg helt enig
Sitter selv på 2 biler som er hvert og ta vare på,
har en Chevrole Ritz Day Cruiser EXT 92mod(kun denne i europa)
Har også en Chevrolet G30 Tiara 92mod,som kunn har rulla 49000miles
Disse to bilen er faktis registrert og solgt av samme forhandler(nye)på samme dato i 92.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Mar 2009 23:06 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Black_CUDA skrev:
Bilen ble hentet i Molde, og var VELDIG nedplukket fra før. det var egentlig et tomt skall med løse skjermer og dører, og masse esker med deler.
Selger sa at bilen skulle være komplett bortsett fra motor/gir og koffertlokk. men det mangler MYE deler. (oversikt kommer etterhvert, så de som har eller vet om cudadeler kan følge med litt fremover) selger skulle se etter om han hadde flere deler til bilen liggende.

får vel komme med en liten oppdatering her da. etter en del kommunikasjon med selger viste det seg at det ikke var mulig å finne delene som skulle komplettere bilen, så vi ble enige om en sum som ble refundert som kompensasjon for dette, og da er man litt på vei mot å kjøpe nye deler. supert! :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Mar 2009 23:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

black_CUDA skrev:
st-remy skrev:

nja, var egentlig ikke så altfor ille med rust i forhold til hva jeg så for meg til å begynne med. en bakskjerm var helt opprusta, og den andre var kollisjonskadet pluss rust, de indre hjulbuene var ferdige. gulvet var egentlig bra, bortsett fra et par småting som kunne utbedres på en times tid, motorrom var bra for rust, var bare noen småting her. bagasjeromsgulvet var kappet ut når jeg kjøpte den, så det var vel heller dårlig. :)
det har vært reparert noen rustskader her og der fra tidligere eier, og det var gjort helt greit, bortsett fra at sveisen var kladdete, og porøs, pluss at den ikke hadde skikkelig gjennombrenning, så når jeg slipte den ned, så ble det småhull. #-o så jeg sveiset opp igjen alle sammen. :P
passformen på bakskjermer, innerskjermer osv er helt perfekt, og alle profiler og kanter er skarpe og rette. det er like bra som originaldeler! =D> det eneste som ikke er bra passform på er bagasjeromsgulvet, der må jeg nok tilpasse en del før det smetter pent på plass.

:) Sveise jobben er faktisk den viktigste jobben ved restaureringa , er noe tvilsome sveise arbeid som er gjort rundt om kring :shock: må vere 100% gjenomsveist ja , uten så er arbeidet bortkastta .
Plåt delene som du kjøpte , er de lisens produsert bort i kina land eller er di lagd i USA :?:

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mar 2009 02:13 
Avlogget
Get going
Get going

Hallå. Gratulerer med ein god start på eit krevande prosjekt
=D>
Eg har pappaperm i utlandet for tida,...og for lite å gjere.....
Så då tek eg like gjerne å flesker til med noen forslag over kva du kan gjere med bilen....når du først er i gang....

Eg synest personleg at 72+ grill er finare enn -70 grillen på Cuda...., og dersom ein byttar ut ryggelysa (altså ALLE fire baklys like) er det også LÆKKERT !

Mine forslag;
Sveise inn plåt for å kunne sette inn sidemarkerings lys frå -70 modell Cuda.

Sveise inn frame connectors frå XV, SUMMIT, eller andre...

Dersom du skal legge opp tradisjonelt system for bensin, velg system for HEMI-motor (hadde tjukkare rør i bensintank + under bilen)

Eg har også veldig sansen for OVER HEAD CONSOLE,.....men ei ekte takluke (ikkje "dasslokk") er også nice....

Om du tenkjer BRUTALE bakdekk,...kan ein vurdere offset på bladfjærer bak (veit'kje om Biltilsynet godtek dette då...)

Lakken e NAUTA viktig veittdø..... Kva med flammer ????

Vedlegg:
cudaMflammelakk2006_1.jpg
cudaMflammelakk2006_1.jpg [ 56.16 KiB | Vist 6417 ganger ]

Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mar 2009 09:14 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

mr.brudevoll skrev:
Hallå. Gratulerer med ein god start på eit krevande prosjekt
=D>
Eg har pappaperm i utlandet for tida,...og for lite å gjere.....
Så då tek eg like gjerne å flesker til med noen forslag over kva du kan gjere med bilen....når du først er i gang....

Eg synest personleg at 72+ grill er finare enn -70 grillen på Cuda...., og dersom ein byttar ut ryggelysa (altså ALLE fire baklys like) er det også LÆKKERT !

Mine forslag;
Sveise inn plåt for å kunne sette inn sidemarkerings lys frå -70 modell Cuda.

Sveise inn frame connectors frå XV, SUMMIT, eller andre...

Dersom du skal legge opp tradisjonelt system for bensin, velg system for HEMI-motor (hadde tjukkare rør i bensintank + under bilen)

Eg har også veldig sansen for OVER HEAD CONSOLE,.....men ei ekte takluke (ikkje "dasslokk") er også nice....

Om du tenkjer BRUTALE bakdekk,...kan ein vurdere offset på bladfjærer bak (veit'kje om Biltilsynet godtek dette då...)

Lakken e NAUTA viktig veittdø..... Kva med flammer ????

hehehe... er jaggu artig å se noen som faktisk foreslår å pimpe en sånn bil. 8) har allerede en annen bil med trueflames, så jeg vil ikke ha det på denne. men den på bildet var feit den. jeg er helt enig med deg vedr. grillen, liker 72-74 grillen bedre enn 70 jeg og. men så koster 72- grillen tre ganger så mye og da. :P den skal få beholde markeringslysa fra 72, jeg klarer aldri å få meg til å skjære og sveise i de nye skjermene. og de ser bra ut de originale og. connectorer har vært på tanken, men de får vi evt ta etterhvert. først og fremst får jeg kjøpe det viktigste. ha handla all plåten jeg trenger nå, så da er neste steg ledningsnett og hjuloppheng/bremser, etter at karosseriet er klart. :) takker for forslag, bare å dytte på med mer! =D>

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mar 2009 09:17 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

st-remy skrev:
:) Sveise jobben er faktisk den viktigste jobben ved restaureringa , er noe tvilsome sveise arbeid som er gjort rundt om kring :shock: må vere 100% gjenomsveist ja , uten så er arbeidet bortkastta .
Plåt delene som du kjøpte , er de lisens produsert bort i kina land eller er di lagd i USA :?:

det er helt riktig! man får en skikkelig overraskelse etterhvert dersom det er porer i sveisen.
plåten er made-in-USA, men jeg mistenker at bagasjeromsgulvet er no anna jalla, eller håndbanka av en full mexikaner. hehe :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Mar 2009 01:59 
Avlogget
Get going
Get going

Hei.
Her kjem eit meir "Should do" forslag, sidan du skal til å legge nytt el.anlegg...

http://www.rt-eng.com/mediawiki/index.p ... mmeter_Fix

Om du fin-leser sidene deira,...finn du forslag på korleis ein "lasker" parallelt med amp-meteret.....som er billegare enn å bygge om...

DE FLESTE ELDRE MOPARS har ei STOR svakheit ; A-M-P--M-E-T-E-R !!
Etterkvart som folk bygger på med elekrisk---bensinpumpe/kjølevifte/Vannpumpe/Stereo/etc, etc..... lyt ein passe på å få nok straum FRÅ "dynamo" til batteri.....utan å risikere BRANN.

Skal ein i bytte til større alternator,..er ei oppgradering av lednings-nettet mellom batt og alt PÅKREVD !!!

Også er det vanleg å forsterke skjøt mellom bakskjerm og "plate under bakvindu".........Ofte sprekker lakken der, om ein har gassa litt mykje...

LITT PIMPING MÅ DU FÅ TIL ..... !!!

JB

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Mar 2009 10:35 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

mr.brudevoll skrev:
Hei.
Her kjem eit meir "Should do" forslag, sidan du skal til å legge nytt el.anlegg...

Om du fin-leser sidene deira,...finn du forslag på korleis ein "lasker" parallelt med amp-meteret.....som er billegare enn å bygge om...

Etterkvart som folk bygger på med elekrisk---bensinpumpe/kjølevifte/Vannpumpe/Stereo/etc, etc..... lyt ein passe på å få nok straum FRÅ "dynamo" til batteri.....utan å risikere BRANN.

Skal ein i bytte til større alternator,..er ei oppgradering av lednings-nettet mellom batt og alt PÅKREVD !!!

Også er det vanleg å forsterke skjøt mellom bakskjerm og "plate under bakvindu".........Ofte sprekker lakken der, om ein har gassa litt mykje...

JB

takk for tipset. har drevet å forhørt meg litt vedr ledningsnett til den. og har fått advarsel om å "mekke selv" eller kjøpe noe billig, universalt av samme grunn som du nevner over, nemlig brann. det har allerede vært en brann i bilen (1991) vel og merke hovedsaklig i motorrommet, og av den grunnen er det meste av ledningsnettet borte.
fikk et tips om å kjøpe et ledningsnett fra usa, (husker ikke helt merke nå) som visstnok var spesielt laget til Barracuda/cuda 72-74. dette nettet har nøyaktig samme oppsett som det originale med opprinnelige farger på ledninger, ferdige stikkere/kontakter til alle lys, brytere osv, og riktige lengder på alle ledningene til å legge på de opprinnelige plassene. og det beste med alt: det er litt overdimensjonert, for å lette motvirke varmeutvikling, og det er lagt opp et par ekstra kurser på sikringsboksen så man kan legge opp "options" som stereo, el.vifter osv.dersom det skulle være ønskelig. synes egentlig dette hørtes ut som et genialt alternativ. men det kostet tre ganger så mye som painless-nettet. ;)
har vurdert å sveise og tinne skjøten mellom platen uten vinduet og skjermene, men er usikker om jeg skal gjøre det enda, den "skal" liksom være der.
blir nok litt pimping, men jeg vil ikke ta helt av, da ender det bare med at jeg ikke tør å bruke bilen. dette av erfaring. har som sagt en bil (ikke US) som er påkostet mer enn jeg tør inrømme, og bare lakk på denne bilen kom på 75000,- (og da gjorde jeg all jobben selv bortsett fra selve motivet) endte med at jeg dro til gjensidige og fikk taksert bilen, og fikk økt forsikringsverdien på bilen med MYE! bare lakken på bilen ble forsikret for 100.000,- var nervøs for å parkere den på offentlige plasser, og skrev gjerne ned biltype,farge og skiltnummer på bilene jeg parkerte ved siden av hvis jeg bare skulle i butikken o.l. :lol: men vi får se hva planene blir etterhvert, kjenner meg selv påpass at jeg bare "må" noen ganger. hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Mar 2009 21:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

black_CUDA skrev:
mr.brudevoll skrev:
Hei.

JB

takk for tipset. har drevet å forhørt meg litt vedr ledningsnett til den. og har fått advarsel om å "mekke selv" eller kjøpe noe billig, universalt av samme grunn som du nevner over, nemlig brann. det har allerede vært en brann i bilen (1991) vel og merke hovedsaklig i motorrommet, og av den grunnen er det meste av ledningsnettet borte.
fikk et tips om å kjøpe et ledningsnett fra usa, (husker ikke helt merke nå) som visstnok var spesielt laget til Barracuda/cuda 72-74. dette nettet har nøyaktig samme oppsett som det originale med opprinnelige farger på ledninger, ferdige stikkere/kontakter til alle lys, brytere osv, og riktige lengder på alle ledningene til å legge på de opprinnelige plassene. og det beste med alt: det er litt overdimensjonert, for å lette motvirke varmeutvikling, og det er lagt opp et par ekstra kurser på sikringsboksen så man kan legge opp "options" som stereo, el.vifter osv.dersom det skulle være ønskelig. synes egentlig dette hørtes ut som et genialt alternativ. men det kostet tre ganger så mye som painless-nettet. ;)
har vurdert å sveise og tinne skjøten mellom platen uten vinduet og skjermene, men er usikker om jeg skal gjøre det enda, den "skal" liksom være der.
blir nok litt pimping, men jeg vil ikke ta helt av, da ender det bare med at jeg ikke tør å bruke bilen. dette av erfaring. har som sagt en bil (ikke US) som er påkostet mer enn jeg tør inrømme, og bare lakk på denne bilen kom på 75000,- (og da gjorde jeg all jobben selv bortsett fra selve motivet) endte med at jeg dro til gjensidige og fikk taksert bilen, og fikk økt forsikringsverdien på bilen med MYE! bare lakken på bilen ble forsikret for 100.000,- var nervøs for å parkere den på offentlige plasser, og skrev gjerne ned biltype,farge og skiltnummer på bilene jeg parkerte ved siden av hvis jeg bare skulle i butikken o.l. :lol: men vi får se hva planene blir etterhvert, kjenner meg selv påpass at jeg bare "må" noen ganger. hehe

Jeg kjøpte meg nettopp nytt ledingsnett til min 70 'cuda. Og det er litt overdimensjonert og samme fregen på ledningene. Det er YearOne som har disse. Billig var det ikke. Men alt passa likt det originale. Og ja det er plass til flere options på sikkring holderen. Jeg har nytt ledingsnett i motorrommet også og en 90 amp dynamo (Powermaster, med innebygd regulator). Jeg har ikke merka noe problemer med dette. Men nå har jeg ikke noe stort annlegg eller andre duppe dingser som trekker mye strøm. Det som er mest brannfarlig på Mopar biler er Solid State Limiter, den har en tendens til å kortslutt og drepe alle instrumentene dine og i værste fall brann.

http://www.rt-eng.com/mediawiki/index.p ... dy_Limiter

1970 Plymouth 'Cuda 383 727 8 3/4
http://cuda.widing.biz/

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet