AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 23. Aug 2026 12:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 05. Jun 2008 16:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

gratulerer med ferdig bil! meget pent med de felgene til!

Bilde

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 05. Jun 2008 16:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

TØFF OG FIN BIL :D
Passet bra med de kroma felgene.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 26. Jul 2008 11:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hehe...trodde så svært jeg var ferdig med prosjektet mitt men neida:)

Finner allti noe nytt å fikse på så har sikkert eit langt prosjekt forann meg egentli:)

Nå til høsten og vinteren kommer skal jeg bygge om til TPI.
Jeg vet at nå kommer mange til å si: hvorfor ikke bytte til 350 osv osv.
Siden orginal hovedblokka står i og fungerer UTMERKET og er ikke gått alt for masse KM så vil jeg fortsette med den. PLUSS, at siden dette er faktisk talt eneste bilen jeg eier for tiden så må jeg bare tenke litt økonomisk også, samtidig som jeg vil ha litt mere futt fram i panseret:)
Men nok om det. Her er vertfall hva jeg har i vente fra USA:

* Komplett TPI Opsett med: innsug, throttle-body, runners, fuel rails osv osv:
Bilde

* Ledningsnett med ECM:
Bilde

* Ny Bensinpumpe i bensintanken:
Bilde

* Nytt luftinnsug på bilen:
Bilde

* MAF sensor:
Bilde

Dette er vel det som er på vei fra USA akkurat nå :D

Tenkte å forklare litt mer detaljert om hvilken type TPI jeg skal bygge om til. TPI-systemet mitt kommer fra en 1989 Camaro IROC. Dette betyr da at den ikke har denne Kaldstart-dysa som alle andre modellene hadde fra 1985 til 1988. Derfor må jeg ha en egen PROM som forklarer hoved-dysene til å sprøyte litt ekstra ved kaldstart, slik at de fungerer på samme måten.

Ledningsnettet jeg har kjøpt kommer fra en 1987 modell Camaro. Dette ledningsnettet har med andre ord en ekstra ledning til kaldstart-dysa men denne ledningen er faktisk talt bare å fjærne eller "teipe" over den. Den skal altså ikke være i bruk. Resten av ledningsnettet er av samme type for alle årene. ECM-en som følger med har da en PROM fra 1987 som betyr at hjernen er programert til å bruke kaldstartdyse. Denne må jeg da bestille ny fra USA slik at jeg får en hjerne fra 1989 (PROM)
Jeg mener også på at hjernen som står i er beregnet for en 350 motor. Det blir også feil så en ny PROM (hjerne) må bli bestilt.

Ny bensinpumpe må jeg til med. Dette er faktisk noe av det mest irriterende en må gjøre for å få TPI. Bensinpumpa mi er ei elektrisk pumpe som ligger INNE i bensintanken. Denne leverer da for lite bensin til TPI-en pluss den er ikke egnet for innsprøytning. For å skifte denne må jeg altså ned med bensintanken og ta ut pumpa fra toppen av tanken. Litt kluss og få til men jeg satser på det skal gå bra.
Må muligens kjøpe nye bensin-rør også fordi det er forsjellige rør fra forgasser til innsprøytning. Innsprøytning har blandt annet bensin-filteret midt under bilen og ikke frem i motoren:)

MAF-Sensor er på vei som dere ser. TPI systemet er inndelt i 2 hovedsystem. MAF-systemet som var fra 1985 til 1989 og Speed Density systemet som var fra 1990-1992. Nå snakker jeg 3 generasjons GM biler (Trans AM og Camaro). Corvette hadde omtrent det samme men litt variasjon mellom årene mener jeg på.
For de som ikke vet hva en MAF sensor er så er dette direkte oversatt en Luftmengde-måler, Og denne sender signal til hjernen om eksakt LUFT som blir sugd inn i motoren der og da. Kalkulerer deretter hvilket blandingsforhold osv osv, hvor mye bensin osv osv.
MAF-systemet er veldi greitt for de som er fornøgde med 300HK klassen og har meget brukbart bensinforbruk sammenlignet med motor-størrelse osv osv. Speed density systemet er mer brukt til RACING og litt mer ekstreme klasser. Vanskeli å si hva system som er best fordi begge har sine fordeler og ulemper:) Street er vertfall MAF systemet godt beregnet for.

Nytt Luft-innsug på bilen måtte jeg ha siden jeg har forgasser fra før.
Dette gjør bare at luften blir sugd opp fra grillen på bilen og gjennom 2 luft-filtre før den går igjennom MAF sensoren og deretter inn i throttle bodyen og blir fordelt. En enkel sak egentli.

Kunne ha skrevet mye mer om TPI siden jeg har lagt min store interesse over dette i det siste og kjøpt noen bøker såpass jeg forstår det meste:)

Er det noen som har gjort lignende konvertering fra før så vil jeg gjerne ha litt respons og TIPS om hvordan dere gjorde det. Har aldri gjort noe slikt før så ska bli arti å se:)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 26. Jul 2008 13:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

gratulerer med ferdig bil :D nå får du bare kose deg i sola :wink:

ps:bilen ble meget pen :D fint arbe og felgene satt midt i blinken på den bilen :D

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

http://thomastnt.websport24.no/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 26. Jul 2008 15:43 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

hvorfor ikke bruke føde og presse pumpe, til bensinen!
1 pumpe føder bensinen frem til pumpe 2, som leverer det rette trykket til dine fuelrails!
regulatoren sørger for at overskydende bensin kommer tilbake i tanken!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 26. Jul 2008 20:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

bygger om til orginalt TPI system og da var det dette som var vanlig:)
En enkel bensinpumpe som leverer ganske høgt trykk med bensin og det som er overflødig går i retur-linje tilbake til tanken:)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 26. Jul 2008 23:55 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Skal ikke fremstå som kjempeglup her, men hvorfor ha bensinfilteret under bilen? Spiller vel ingen rolle om det sitter under eller i motor-rommet?
Tenker nå i den gata at det praktiske er å ha det fremme!

Mentor'n...

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 27. Jul 2008 00:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Brukte forresten anledningen til å kikke gjennom hele tråden her...
Har vært borte herfra en stund, så jeg tenkte ikke over det en lørdagskveld ;)

Dette ser råbra ut! Temmelig sikker på at du har go' bilen her, med masser av potensiale! :D

Stå på!!!

Mentor'n...

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 27. Jul 2008 01:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hehe..takker for respons Mentor. Vet ikke vitsen selv med å ha bensin-filteret under bilen men er faktisk ikke helt sikker på hvor bensinfilteret er plassert men ifølge min Camaro Manual for innsprøytingsmotorer så skal det være plassert en plass under bilen..Altså ikke nær veien men i nærheten av bensintanken...tror jeg da:)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 27. Jul 2008 09:03 
Avlogget
Get going
Get going

camaro87-alex skrev:
Hehe..takker for respons Mentor. Vet ikke vitsen selv med å ha bensin-filteret under bilen men er faktisk ikke helt sikker på hvor bensinfilteret er plassert men ifølge min Camaro Manual for innsprøytingsmotorer så skal det være plassert en plass under bilen..Altså ikke nær veien men i nærheten av bensintanken...tror jeg da:)

Hei.

Dette er meget bra gjort denne bilen har du gjort meget fin, gratulerer. Det at du bygger om til tpi er gøy, jeg bygde om min bil for 8-9 årsiden og brukte da en 350 fra corvette og ledningsett fra Painless. Det at du vil beholde 305en din er helt greit, men du må bytte cam, for den som sitter i motoren er ikke beregned for tpi, og da kan du likeså godt sette inn en litt kvassere en uten at det går ut over fuel økonomien din noe særlig. Har kjørt flere hundre tusen km med mitt oppsett funker som bare f........, filteret ditt legger du bare ved tanken. :D

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 27. Jul 2008 10:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) Gratuler med ferdig bil ja , vart bra det der 8)

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 27. Jul 2008 14:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Camarocab skrev:
camaro87-alex skrev:

Hei.

Dette er meget bra gjort denne bilen har du gjort meget fin, gratulerer. Det at du bygger om til tpi er gøy, jeg bygde om min bil for 8-9 årsiden og brukte da en 350 fra corvette og ledningsett fra Painless. Det at du vil beholde 305en din er helt greit, men du må bytte cam, for den som sitter i motoren er ikke beregned for tpi, og da kan du likeså godt sette inn en litt kvassere en uten at det går ut over fuel økonomien din noe særlig. Har kjørt flere hundre tusen km med mitt oppsett funker som bare f........, filteret ditt legger du bare ved tanken. :D

Hehe, ja men da vet du litt hva jeg snakker om her ja:)..Er en liten prosess men er absolutt verdt det spør du meg:) Liker å mekke bil så:D
Å ikke minst bruke penger :oops:

Du snakker om å bytte kam. Dette er ikke nødvendig for meg fordi at kammen jeg har er beregnet for Computer Compatible forgassere.
Jeg har med andre ord en E4ME Quadrajet forgasser. Denne er da elektrisk styrt av en ECM hjerne som jeg har fra før i bilen min.
Og dermed er kammen som står i motoren min beregnet for innsprøyting.
Har spurt MANGE folk fra statene på eit Camaro forum som jeg er medlem i, og de har fortalt meg at det eneste jeg trenger om å bytte er:
Ledningsnett, ECM og PROM, komplett TPI system pluss det me bensinpumpa og bensinrøra:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Mar 2009 12:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Er vel på tide å oppdatere litt i og med at det skjer diverse i garasjen for tiden.
Tar seg tid å er en ganske stor jobb har jeg funnet ut vertfall men har kommet godt igang med mitt TPI prosjekt.

Har lagt opp prosjektet mitt på denne måten:

1: Skifte bensinpumpe inn i bensintanken.

2: Fjerne det gamle ledningsnettet

3: Fjerne panser, front fanger, høgre framskjerm.

4: Fjerne alle mekaniske deler fra forgasseren: luft-filter, fordeler, forgasser, innsug, EGR tilbehør, mekaniske bensinpumpa, bensinslanger fra stålrørene i motor rommet.

5. Fjerne deler som står litt i veien når jeg skal montere nye: viskermotor, air-condition utstyr, diverse slanger og lignende.

Der i fra skal jeg være klar til montering av TPI systemet, der jeg starter slik:

1. Montere TPI innsug som er nyvasket og glasblåst.

2. Plassere ledningsnettet rundt i motor-rommet, koble til ECM under dash bordet på passasjersiden.

3. Modifisering av ledningsnettet innvendig. (Dette var en storjobbb - krevde at jeg måtte ut med hele dashbordet pluss midtkonsoll)

4. Montere fuel rails, runners, EGR, fordeler, coil og Plenum.

5. Montere throttle body, gummislange og MAF sensor og videre fremover.

Er ikke helt ferdig så stopper der tenker jeg...Er veldig masse jeg må modifisere på ledningsnettet fordi at jeg bruker eit ledningsnett fra 1988 pg selv har jeg en 1987 modell.. Dynamo og air condition er på forsjellige plasser desse åra i og med at camaro brukte Serpentine belte systemet fra 1988 og fremover...Skal vise med litt bilder nå:

Bilde
Bensintanken måtte ned for å skifte pumpen. Har desverre ikke tatt bilder av akkurat den prosessen.

Bilde
Fjerning av det gamle ledningsnettet.

Bilde
Fjerning av luft-filter og forgasser.

Bilde
Modifisering av sikrings-boks

Bilde
Modifisering/tilkobling av C100 tilkobleren.

Bilde
Modifisering av C100

Bilde
Modifisering av C100

Bilde
Dashbord og diverse fjernet.

Bilde
TPI ledningsnettet kommer inn bak høgre framskjerm.

Bilde
Montert TPI innsug.

[img]http://i226.photobucket.com/albums/dd114/aleksanders87/IMG_4037.jpg[img]
Modifiserte fuel rails. Måtte sage av de gamle metallrørene og bore og gjenge opp for nytt hull.

Bilde
Runners ferdig monterte.

Bilde
Plenum ferdig montert.

Har ikke kommet så langt enda og gjenstår litt småtterier før jeg kan vri om nøkkelen.
Har også skiftet throttle kabelen og kickdown kabelen fra girkassa slik at desse passer for TPI.

Er fortsatt en del jeg undrer på og ikke forstår alt av men håper jeg skal få det til. Ordner seg til slutt som oftest.
Noen som har erfaringer så trenger jeg all den hjelp jeg kan få...:)
Takker for alle svar..:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Mar 2009 13:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei
har lest gjennom hele prosjektet og liker veldig godt det jeg ser!
du får ombyggingen til TPI til å se lett ut :P
lykke til videre!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Mar 2009 13:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

kenworth skrev:
hei
har lest gjennom hele prosjektet og liker veldig godt det jeg ser!
du får ombyggingen til TPI til å se lett ut :P
lykke til videre!

Tusen takk..Ja egentlig så er det ikke så vanskelig men det er veldig fort gjort å bare bli veldig frustrert visst flere ting ikke går som de skal og da begynner problemene:)..Kjenner til dem....Føles av å til ut som hodet skal eksplodere, men da har jeg en teknikk der jeg klarer å sive ut en og en ting..:)..Prøver vertfall..men takk igjen for god tilbakemelding.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support