AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 24. Aug 2026 18:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 09. Mai 2008 14:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tenkte jeg bare skulle sjekke om her var noen som har erfaring innen å rulle på fyller/primer eller lignende:)

Idag kjøpte jeg meg eit par skum-ruller av FIN type hos en lakk-forhandler:)

Tenkte jeg skulle gjøre eit forsøk på å rulle over en del med fyller...Bagasjeromsluka foresten på min Camaro:)
Tenkte jeg bare skulle prøve en liten del, da jeg var litt skeptisk til dette med rulling for jeg har hørt maaaange meninger som vanlig :roll:

Resultatet må jeg si ble veldi bra. Faktisk omtrent like bra som ved sprøyting. Fylleren skal jo slipes ned alikevel og selv om det da ble litt "appelsinhud" akti overflate slipes denne fint PLAN....

Sist gang jeg sprøytte fyller på f.eks sideskjørtene mine så fekk jeg faktisk talt samme overflaten ved sprøytinga.

Tenkte jeg bare ville høre nå om hva erfaringer folk har med dette med rulling av fyller. Nå snakker jeg SELFØLGELI fyller/grunning.

Fylleren jeg bruker er av typen High Surface BUILD fyller av PPG. 8022 tror jeg den heter:D

Nå kommer sikkert alle til å spør meg HVORFOR IKKE BARE SPRØYTE FYLLEREN?????

Å mine argument mot dette med sprøyting er vertfall:
1. Du slipper rengjøring av lakksprøyte HVER gang du skal sprøyte den minste detalj. Kan fort bli en del arbeid det:)

2. Det er UMULI å få sig på fylleren på denne måten.

3. Det er ikke så dyrt me tanke på at du IKKE trenger kompressor og sprøyte.

ja det er selfølgeli eit par argument IMOT også:)
1. De fleste BILER har trange/vanskelige plasser og komme til med en rulle, så dermed er sprøyting uten tvil best:)

2. Det kan lett komme skitt/smuss ned i lakken når du ruller den på siden den ikke skal gjennom noe filter.

Finst sikkert mange flere både negative sider og positive sider:D
Skal få tatt eit bilde av resultatet etter hvert:D...
Planen min var å bruke ruller over enkle flater på bilen.

Vil også tilføye her hovedgrunnen til at jeg prøvde rulle er at jeg har store problemer med fuktighet i luften på kompressoren min. Er ganske "rått" miljø i luften her jeg holder til og dermed har jeg fått noen EKLE overflater grunna vann i kompressoren.
JA, jeg har vannutskiller, og den skiller bra ut:)..Men tydelivis ikke nok:)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 09. Mai 2008 15:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Prøvd å tømme kompressortanken for vann ?
Sikkert ikke noe problem å rulle på som du har gjort.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 09. Mai 2008 18:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Grunnen til at proffer ikke ruller på fylleren er, at det blir for tykke sjikt, som resulterer i at fylleren bare skinntørker, dvs at den tørker ytterst, men er fortsatt våt innvendig, noe som kan resultere i problemer ved sliping, og når den er "våt" innvendig, så får du gassing, matt overflate når du setter tørk på lakken/klarlakken, og du får flassing etter en stund, fordi fylleren ikke fester seg til underlaget om den bare skinntørker, pga at da blir alle løsemiddlene innestengt i fylleren, og ikke kommer seg ut.
Eneste måten dette kan bli skikkelig på, er om en har en IR tørker, så en kan kjøre IR tørking på hele flaten som har fått fylleren rullet på, og tror ikke der er noen verksteder som har IR utstyr til å ta en slik tørking på en hel bil, dei fleste har bare IR utstyr for å tørke mindre flater/deler av gangen, slik som en dør, skjerm osv, enkelte har nok utstyr som kan tørke f.eks 2 dører i slengen

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: rulle på fyller
InnleggSkrevet: Fre 09. Mai 2008 22:46 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

T-7 har helt rett i det han sier det store problemet er løsemidelet som ikke kommer ut du får bare problemer i etterkant,når du ruller på fyller blir det jo veldig stor struktur som du må slipe vekk det er jo da bortkastet penger ,du kan jo ikke bruke støvet oppat, jeg bruker bare vannbasert fyller kansje litt dyrere ingen løsemidler,den tørker senere men verktøyet jøres rent med vann enkelt og greit ,nei bruk vannbasert. :lol: :lol: :lol: :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Mai 2008 09:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

camaro87-alex skrev:
Tenkte jeg bare skulle sjekke om her var noen som har erfaring innen å rulle på fyller/primer eller lignende:)

Å mine argument mot dette med sprøyting er vertfall:
1. Du slipper rengjøring av lakksprøyte HVER gang du skal sprøyte den minste detalj. Kan fort bli en del arbeid det:)

2. Det er UMULI å få sig på fylleren på denne måten.

3. Det er ikke så dyrt me tanke på at du IKKE trenger kompressor og sprøyte.

ja det er selfølgeli eit par argument IMOT også:)
1. De fleste BILER har trange/vanskelige plasser og komme til med en rulle, så dermed er sprøyting uten tvil best:)

2. Det kan lett komme skitt/smuss ned i lakken når du ruller den på siden den ikke skal gjennom noe filter.

Finst sikkert mange flere både negative sider og positive sider:D
Skal få tatt eit bilde av resultatet etter hvert:D...
Planen min var å bruke ruller over enkle flater på bilen.

Vil også tilføye her hovedgrunnen til at jeg prøvde rulle er at jeg har store problemer med fuktighet i luften på kompressoren min. Er ganske "rått" miljø i luften her jeg holder til og dermed har jeg fått noen EKLE overflater grunna vann i kompressoren.
JA, jeg har vannutskiller, og den skiller bra ut:)..Men tydelivis ikke nok:)

1 Reingjøring???

Bruker under 1 minutt på det...

OM du har overkopp...

har bare i tynner 2-3 ganger, slipper oppi tuppen i koppen (når det er rein tynner opi der) å henger den på knaggen sin... :wink:

2. OM du tynner fylleren så den går ned i porene, så siger det like godt, sansynligvis bedre med rulle, da du får mere på...
Å blir ett helvete å slipe ut...

skal du holde på med bil er en fornuftig kompressor VIKTIG!
:wink:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 10. Mai 2008 09:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Vannfortynnbar FYLLER??????

Kødder nå?

Legger du det på slipede flater og der det kan vær slipa ned til metallet??

Ja...om slikt blirvanlig å bruke, så får vi fine biler om noen år... :roll: :roll: :roll:

INGEN som husker åssen lakkpest etter Sprøytesparkel ser ut..hahhaha

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 12. Mai 2008 13:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Lenge siden jeg har fått kikket innom forumet nå og ser her var forsjellige meninger om rullingen....

Akkurat at fylleren blir våt innvendi kom litt sjokkerende for fylleren min er tørr etter ca 2 timer i temperaturene som er ute for tiden:)

Har slipet over den og støvet flagrer fint omkring:D...
Gjorde en liten tabbe da jeg rullet på fylleren kun og det var at jeg glemte å tynne den ut noe særlig...Med andre ord ble den veldi tykk og dermed ganske "røff"...

Ellers snakker alle her om at en skal klossepusse over bilen etter at fylleren er lagt. Dette er noe jeg har virkelig prøvd å sette meg inn i men har liksom aldri forstått helt. Stort sett ALLE flatene på bilen min har litt "buing" i seg.
Sånn som taket, skjermene, skjørta, fronten, bakfangeren osv osv...

Her er vel eneste alternativ å bruke fleksible pusseklosser??
Hvor får jeg tak i slike?...Har ikke akkurat så mange "slipeutstyr's" butikker i nærheten. Er liksom desse standard kjedene rundt om kring:)

På krumede flater kan jeg bruke sylindriske gjenstander. Men bør gjenstandene være harde??..Eller av mjuk type???

Skulle gjærne hatt meg eit kurs i dette med sliping generelt:D
Vet jeg også trenger tålmodighet innen dette da:D...

Men selve lakkeringen er jo egentli bare teknikk men dette skal en lakkerer få ta seg av. Grov arbeidet vil jeg selv prøve å utføre:D

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 12. Mai 2008 18:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

camaro87-alex skrev:
Akkurat at fylleren blir våt innvendi kom litt sjokkerende for fylleren min er tørr etter ca 2 timer i temperaturene som er ute for tiden:)

Den er tørr utvendig ja, det er det som kalles skinntørr, men den er nok rå innvendig, og den er langt ifra gjennom herdet etter 2 timer om du ikke har hatt den den i lakkboks og kjørt tørking på den, og i 20 graders temp trenger den nok 8-10 timer før den er gjennomherdet, OBS det er ved normale sjikt som er sprøytet på

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: rulle på fyller
InnleggSkrevet: Man 12. Mai 2008 18:33 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Vil skrive en komentar til Bead-lock angåede vannbaset fyller, ja du kan gjerne tro at jeg kødder,da er det bedre at du følger med hva som skjer på lakkfronten ,ettersom jeg leser ut fra dine ord er du kansje en slik garasje-lakkerer?det er jo nødvendig å legge en primer før dersom du er nede på bart metall før fylleren,dersom du ikke tror det jeg har skrevet i et innlegg ,råder jeg deg til å gå inn på hjemmesiden til Glasurit på produkt innfo gå inn på 1-k grunnfyller 76-71, der finner du svaret,vi må bare innse at vannbaserte produkter er kommet for å bli.Du snakker om sprøtesparkel ja ja den blev brukt når grunnarbeidet var dårlig utført det ble brukt 2.5 dyse og mengden av sprøyesparkel var enorm,dette var jo et 2-k produkt så du kan ikke samenligne dette med den nye generasjon fyller,lakkpest jo da det oppstod i forbindelse med at ned man brukte vannnedsliping og at objektet fikk den nødvendige ut tørring, og at det bil lakkert direktte på slipesparkelen uten å ha et isoleringslag før topplakk.Jeg hadde også vondt for å gå over til vannbaserte produkter men nå helt topp .Ha en god dag. :lol: :lol: :lol:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 16. Mai 2008 17:35 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

heisann! :D har kommet vannbaserte grunninger på markedet nå ja. har ikke prøvd dette enda. ang fylleren 8022 så kan denne gjerne rulles. gjorde dette på et ppg kurs i sverige, og det gikk helt fint. vent litt lengre mellom lagene bare! :wink:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Tulle på fyller
InnleggSkrevet: Tir 20. Mai 2008 18:25 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

:) :) :) Svar til lakkjenta.......Jo dersom du leste mitt innlegg her på siden,så er det altså slik at det er vannbasert fyller,du burde prøve den,da kommer du til å bli overrasket den er helt max, 2 sprøyteganger,tørk over natten,dersom du kjører på 20gr. varme.Den er helt super på overflaten,overhode ingen struktur, trenger bare og mattes ned med scot brite og vips kjør på med base lakk eller tett farve.vola perfekto. :lol: :lol: :lol:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet