AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 07:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 10. Apr 2008 20:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mar 2008 17:12
Innlegg: 14
Hei!

Vi har store lade problemer og styrken på volt er helt patetisk.

Vi har akkurat byttet børster på dynamoen vår og kjøpt ny regulator.

Før vi gjorde dette ladet dynamoen 24-30volt da vi tok målemeteret(husker faen ikke hva det heter så kaller det målemeter jeg, haha) og fra batteriet var det 4-8volt som ladet.

Så vi gikk ut ifra at det var regulatoren det var noe galt med og kjøpte ny, satte den inn og målte igjen. Samme resultat. Så da gikk vi ut ifra vårt andre tips og kjøpte nye børster(fordi de vi hadde var nedslitte selvsagt). Satte inn nye og satt inn dynamoen på nytt. Satt på målemeteret igjen, men ikke no forandring. Etter regulator og dynamobørster ladet selve dynamoen 20-30volt og batteriet viste 6-8volt.

Hva kan da være galt? Kan kobberet inne i dynamoen ha brent opp? Kan det være noe annet?

Trenger Krise hjelp. Russetiden starter om ca 10dager(da vi "sleppes fri")


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 10. Apr 2008 21:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Hvordan er det du tar målingene dine da. Her er det jo ingen ting som tilsier at du har forbindelse med batteritet dit i det hele tatt.

Hvordan får du i det heletatt startet med et bateri med så lav spenning på?

Jeg går ut ifra at det er et 12V system det er snakk om her. Når du måler på dynamoen mellom B+ og jord får du da over 20V?

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 10. Apr 2008 21:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mar 2008 17:12
Innlegg: 14
Starter den med startkabler, jeg tar pluss kabelen på dynamoen og minusen i karosseriet. og det samme på batteriet bare at minus går på minus.

Hva mener du med: "Her er det jo ingen ting som tilsier at du har forbindelse med batteritet dit i det hele tatt."?

Takk!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 10. Apr 2008 22:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Hvis du har forbindelse mellom dynamo og batteri vil du ha stort set den same spenninga på begge. Å den vil garrantert ikke være over 14V i starten med et så tomt batteri. Den spenninga du måler på dynamoen er ikke mulig å oppnå med et batteri tilkoblet på et 12V system.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 10. Apr 2008 23:31 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mar 2008 17:12
Innlegg: 14
ok, hva mener du jeg må gjøre da for å få denne forbindelsen mellom dynamoen og batteriet? Unnskyld hvis jeg stiller samme/dumme spørsmål, jeg må jo lære hehe=D Er først nå jeg har begynt å skru osv med dynamo osv=)

Takker så mye igjen for svar! er til stor hjelp og kunnskap

Mvh
Chris Moen!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 11. Apr 2008 17:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Hei!

Ingen spørsmål er dumme, det er bare di som ikke vil forstå dem som er det :)

Forstår det slik at du ikke er så godt kjent med målinger av elektronikk. Skal forsøke å forklare lit, så får vi se hvor det bærer hen.

For å feilsøke lit for å finne problemet som i dette tilfellet etter hva jeg kan tenke meg er at du har en feil i mellom din dynamo og batteri et brudd eller veldig dårlig kontakt i en kabel eller et kabelfeste.

Til dette trenger du ikke å starte bilen, men du bør ha en form for starthjelp som du kobler på din bil slik du fortalte lengere opp når du hadde starthjelp ved å feste kabelen på din dynamo. Hjelpen kan i dette tilfelle være en batterilader. Jeg går ut ifra at dit batteri er fritt for strøm, noe som er vesentlig for denne fremgangsmåten.

For å finne et dårlig kontaktpungt eller en dårlig kabel tar vi for oss først endten pluss eller minus. Dette for å ikke bli plaget hvis det er problemer på begge to.
Når du nå måler på klemmene til din starthjelp vil du få en konstant spenning, la os si 14,5V.
Denne spenningen vil du ha på hele anlegget mellom dynamo og batteri.
Hvis du nå måler på batteriet og får bare, la oss si 10V (tenker meg at batteriet dit er flatt)
Differansen mellom disse to målingene er 4,5V som vi nå skall finne ut hvor de forsvinner.

For å måle spenningsfall og for å finne ut om det er på pluss eller minus siden problemet ligger, gjør du følgende.
Ta utgangspungt i eks. pluss der du vet spenningen er ok. Nemmelig på klemmen til din strømforsyning. Sett den ene ledningen fra dit måleinstrument der(gjerne den røde pluss ledninga) å sett den andre ledninga på plusspolen på dit batteri. Hvis du har en pluss forbindelse som er i orden på din bil skal det være et utslag på 0V. Dette forde at det ikke er noe er noe tap av spenning over en forbindelse som er ok. Må bemerke at om du får 0,2V i forsjell over en slik måling er det ikke så dårlig. Feilen kan like godt være dårlig kontakt mellom dine målespisser og flaten du måler mot med instrumentet dit.

OK. La os si at din pluss forbindelse er i orden. Så gjør vi likedan på minusen. Sett den ene ledningen fra dit måleinstrument på minus klemmen til din starthjelp og den andre i minusen på batteriet. Her skall du nå få en måling som viser det som du mangler i spenning på dit batteri.
Nå må vil derfor gå frem å måle hver enkelt kontaktpungt mellom din starthjelps minus til batteriets minus.
Begynn med å måle mellom klemma på starthjelpen og blokka på motoren din. Er den ok så gå videre til å måle mellom starthjelpa og bilens karosseri. Og videre til du finner en målbar spenning. Her kan en skrukopling til kabelen være rustet eller at du har dårlig kontakt på dine batteri klemmer på dit batteri. Disse pungter kontrolerer du ved å måle mellom event kabelkjærnen og skruen/karosseriet på en skrukobling og mellom kabelkjernen og batteripolen på batteriet. Veldig ofte at det er slike plasser det er feil.

Håper du får noe ut av dette å fikk forståelse av hvordan du måler spenningsfall. Fiks de feilene du finner under veis å kontrollmåle spenninga etterhvert på batteriet for å se om den kommer opp mot det som din starthjelp har.

Til sist vil jeg nevne hvorfor jeg ikke vil at du skall la din bil stå å gå.
En dynamo har ikke godt av å lade uten å ha en ballast som et batteri. Dette kan knekke dioder i likeretteren slik at du ødelegger din dynamo.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Sist endret av 70ht den Fre 11. Apr 2008 23:41, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 11. Apr 2008 18:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mar 2008 17:12
Innlegg: 14
tusen takk Terje! skal se skikkelig på dette i morgen(lørdag) Så gir jeg tilbake melding på hvordan det går.

Takk så mye!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 13. Apr 2008 14:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mar 2008 17:12
Innlegg: 14
Er det noen her som vet hvor vi/man kan få tak i et bilde eller noe over ledningsnettet til bilen? evt et bilde eller forklaring over kabler som går fra dynamo til batteri osv osv. Er litt fred for at han ene som klippet av kabler og satt inn nye kabler samt ryddet i kabel rotet har glemt å sette på noe eller klipt bort noe.

Takk så mye<3


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 13. Apr 2008 14:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
infums skrev:
Er det noen her som vet hvor vi/man kan få tak i et bilde eller noe over ledningsnettet til bilen? evt et bilde eller forklaring over kabler som går fra dynamo til batteri osv osv. Er litt fred for at han ene som klippet av kabler og satt inn nye kabler samt ryddet i kabel rotet har glemt å sette på noe eller klipt bort noe.

Takk så mye<3


Åssen bil er det dette dreier seg om da..Litt enklere å finne koblingssjema om du gir oss litt mere detaljer :wink:

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 13. Apr 2008 14:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mar 2008 17:12
Innlegg: 14
samme som nevt over=D Dodge Ram Van B250(maxivan hvis det betyr noe)

EDIT: får beklage, er ikke nevt biltype over, det var i min forrige post. Beklager,


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 13. Apr 2008 14:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
infums skrev:
samme som nevt over=D Dodge Ram Van B250(maxivan hvis det betyr noe)

EDIT: får beklage, er ikke nevt biltype over, det var i min forrige post. Beklager,


Helt greit det du :wink:

ps: Spørs om ikke du blir "litt" fornøyd med denne linken :wink:
http://www.mprime.com/ProjectFirebird/I ... arHalf.jpg

enjoy.

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 13. Apr 2008 14:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mar 2008 17:12
Innlegg: 14
Så bare kjapt og grovt over, står det noe om ledningsnettet eller kabler fra dynamo til batteri der? Så ikke noe sånn i farta. Skal titte mer mens jeg venter på svar.

Takk så mye igjen!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 13. Apr 2008 15:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Mulig du finner bedre hjelp på denne siden :wink:

http://www.p2cycles.com/p2_wiring_diagram_1battery.jpg

alfaafla

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 13. Apr 2008 15:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mar 2008 17:12
Innlegg: 14
Tusen tusen takk alfaalfa! Dette var et perfekt overblikk av kablene! Hjertelig takk! Skal informere senere om jeg fikk noe mer ut av dette og om det fungerer=)

Takk så mye atter en gang!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 13. Apr 2008 15:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
infums skrev:
Tusen tusen takk alfaalfa! Dette var et perfekt overblikk av kablene! Hjertelig takk! Skal informere senere om jeg fikk noe mer ut av dette og om det fungerer=)

Takk så mye atter en gang!


Helt greit det du..bare fint å kunne hjelpe til der man kan 8)

God vår..

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support