Hei!
Ingen spørsmål er dumme, det er bare di som ikke vil forstå dem som er det
Forstår det slik at du ikke er så godt kjent med målinger av elektronikk. Skal forsøke å forklare lit, så får vi se hvor det bærer hen.
For å feilsøke lit for å finne problemet som i dette tilfellet etter hva jeg kan tenke meg er at du har en feil i mellom din dynamo og batteri et brudd eller veldig dårlig kontakt i en kabel eller et kabelfeste.
Til dette trenger du ikke å starte bilen, men du bør ha en form for starthjelp som du kobler på din bil slik du fortalte lengere opp når du hadde starthjelp ved å feste kabelen på din dynamo. Hjelpen kan i dette tilfelle være en batterilader. Jeg går ut ifra at dit batteri er fritt for strøm, noe som er vesentlig for denne fremgangsmåten.
For å finne et dårlig kontaktpungt eller en dårlig kabel tar vi for oss først endten pluss eller minus. Dette for å ikke bli plaget hvis det er problemer på begge to.
Når du nå måler på klemmene til din starthjelp vil du få en konstant spenning, la os si 14,5V.
Denne spenningen vil du ha på hele anlegget mellom dynamo og batteri.
Hvis du nå måler på batteriet og får bare, la oss si 10V (tenker meg at batteriet dit er flatt)
Differansen mellom disse to målingene er 4,5V som vi nå skall finne ut hvor de forsvinner.
For å måle spenningsfall og for å finne ut om det er på pluss eller minus siden problemet ligger, gjør du følgende.
Ta utgangspungt i eks. pluss der du vet spenningen er ok. Nemmelig på klemmen til din strømforsyning. Sett den ene ledningen fra dit måleinstrument der(gjerne den røde pluss ledninga) å sett den andre ledninga på plusspolen på dit batteri. Hvis du har en pluss forbindelse som er i orden på din bil skal det være et utslag på 0V. Dette forde at det ikke er noe er noe tap av spenning over en forbindelse som er ok. Må bemerke at om du får 0,2V i forsjell over en slik måling er det ikke så dårlig. Feilen kan like godt være dårlig kontakt mellom dine målespisser og flaten du måler mot med instrumentet dit.
OK. La os si at din pluss forbindelse er i orden. Så gjør vi likedan på minusen. Sett den ene ledningen fra dit måleinstrument på minus klemmen til din starthjelp og den andre i minusen på batteriet. Her skall du nå få en måling som viser det som du mangler i spenning på dit batteri.
Nå må vil derfor gå frem å måle hver enkelt kontaktpungt mellom din starthjelps minus til batteriets minus.
Begynn med å måle mellom klemma på starthjelpen og blokka på motoren din. Er den ok så gå videre til å måle mellom starthjelpa og bilens karosseri. Og videre til du finner en målbar spenning. Her kan en skrukopling til kabelen være rustet eller at du har dårlig kontakt på dine batteri klemmer på dit batteri. Disse pungter kontrolerer du ved å måle mellom event kabelkjærnen og skruen/karosseriet på en skrukobling og mellom kabelkjernen og batteripolen på batteriet. Veldig ofte at det er slike plasser det er feil.
Håper du får noe ut av dette å fikk forståelse av hvordan du måler spenningsfall. Fiks de feilene du finner under veis å kontrollmåle spenninga etterhvert på batteriet for å se om den kommer opp mot det som din starthjelp har.
Til sist vil jeg nevne hvorfor jeg ikke vil at du skall la din bil stå å gå.
En dynamo har ikke godt av å lade uten å ha en ballast som et batteri. Dette kan knekke dioder i likeretteren slik at du ødelegger din dynamo.
Terje

http://mustang.roros.net/