Hotrodder skrev:
Jeg begynte med sveising på samme måte. Hadde ingen - absolutt ingen - erfaring. Min far har lært meg mye bra oppigjennom, men bilmekking er ikke noe for han.
Hadde heller ingen venner i nærheten som var interessert.
Men en av naboene i boligfeltet hadde en 1970 Catalina Cab stående utenfor garasjen, og når garasjeporten stod åpen kunne jeg se at det var støvete og fullt av velbrukt verktøy der inne...
Så jeg spurte han om litt starthjelp. Først sveiste jeg ei smijernsgrind til min far. Etterpå sveiste jeg opp igjen bagasjerom og innerskjermer bak på en 88 mod Nissan Bluebird (for noe DRIT!) mens naboen så på, pekte og forklarte hvorfor en sveis var god/dårlig, justering av apparatet, teknikker med pistolen osv. Etter dette kunne jeg egentlig nok til å veilede meg selv videre.
Så med denne "solide" bakgrunnen begynte jeg på rodden...
Når jeg ser på de første greiene jeg gjorde på rodden, ser jeg at jeg er mye bedre til å sveise nå. Derfor passet det i grunnen veldig bra at jeg startet med karosseriet, og ikke med rammen.
jeg vokste opp i verksted med min far,han kjørte bilkross og rc...han hadde mange amcar,så når jeg ble gammel nok så bygnte jeg og se meg rundt etter slike persjoner som du gjørde,ble da kjent med en mann som var 32 år som hadde kallenavn som lasse,denne mannen lærte meg utrolig mye...han hadde oxo en far på 70 år som hadde drevet eget verksted.denne mannen skrudde bil på den gammeldagse måten og lakerte bil med en støvsuger...dette er ikke tull ja faktisk en støvsuger...lærte utrolig mye der av han oxo.så startet jeg på vidregående da var det mekaniske fag for meg,der jeg lærte og sveise og dreie,fresing ++ så var det vk1 bil...der lærte jeg en god del...men skjønte da fort at alt jeg hadde lært tiligere av skruing kom godt med,så det jeg konsentrerte meg mest om der var og bruke datamaskin på biler,for feilsøking+++ og når vk1 bil var ferdig gikk jeg som lærling på man last og buss i larvik...tok store lærdomer der oxo.kom godt inn i miljøet og gutta tok seg tid til og lære meg i og slå opp i bøker for og lære hvor jeg fant info om det meste...ble ferdig der og utdannet meg selv etter det som lett og tung berger...for jobbe som lastebil mek gjorde slik at hobbyen ikke var så morsjom lengere pga skruing fra 7 til 6 hver dag.
så da tok jeg lappen på semi og henger gik kurs i hønefoss.og ble da utdannet bergningssjåfør...så etter den tid,så flyttet jeg fra larvik til hamar,hadde da det meste av redskap og ble kjent med alle gutta som hadde den samme interessen.ble da kjent med en av norges beste lakkerere,han jobber som yrkeskole lærer og har egen lakk og oppretter verksted.så de siste 5 åra har jeg lært det mest fantastiske innen lakk og oppretting av han...vi er i dag beste kammerater og kniper det her så har jeg mange jeg kan lene meg på.så ble jeg kjent med bad-lock og nå ser det ut til at jeg skal lære meg plateforming noe jeg gleder meg stort til...så tar man i mot hjelp så er det utrolig hvor langt og kunskapsrik man kan bli....og jeg er slik,man lærer så lenge man lever...
35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri
http://thomastnt.websport24.no/