PaleRider skrev:
Hotrodder:
" De såkalte L05 motorene, som jeg har, har 9,8:1 i komp med forbrenninskammerstørrelse på 64cc. 190 hk. "
190hk? Det må være målt på bakhjula. En 350 med såpass kompresjon yter typisk min.250hk avh. av eksosanlegg. Noe av forklaringen her ligger i at effekten er oppgitt med katalysator og strypa eksos osv.
Hvis motoren gir seg (mister kraft) over 3500 omdreininger er det noe som er svært galt et sted. Det er minst 1000 omdr. for tidlig

Motoren min har jeg ennå ikke testet, men det er hva jeg har lest og hørt om L05 motoren. Komp alene gir ikke hk.
Poenget er at swirl port toppene er laget for lavt forbruk og rene avgasser. Det innebærer at man ønsker høyest mulig hastighet på luft/drivstoffblandingen ved lave turtall, noe som igjen innebærer at motoren får pusteproblemer når man kommer litt høyere opp i turtall.
Les her sakset fra GM Goodwrench hjemmeside om L05 motoren. Legg spesielt merke til kammen. Nesten ikke løft i det hele tatt:
"Two bolt main block features a one piece nodular iron crankshaft. Includes powdered connected rods with dished hypereutectic pistons for a 9.4:1 compression ratio. It includes a high volume oil pump, flat tappet hydraulic camshaft with an intake lift of .382'' and exhaust lift of .402''. The intake duration is 165.9° @ .050'' and exhaust duration is 174.8° @ .050' has a swirl port intake design, a 65.3cc combustion chamber and 1.94'' intake and 1.50'' exhaust valves. The exhaust flange is 7-bolt and the valve covers are centerbolt style. Rated at 200HP @ 4000 RPM and includes an 8'' balancer".
Du har rett i at 190/200 hk er med sugerørs-eksos og et svært restriktivt TBI innsug (jeg nevnte vel det i et tidligere innlegg også) slik at større eksos og skikkelig innsug vil være endringer i riktig retning (sammen med el. kjølevifte og fravær av AC og servostyring). Det er bare det at toppene og kammen vil svært raskt bli de nye flaskehelsene for økt effekt.