AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 21. Apr 2026 23:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2008 19:26 
Avlogget
Get going
Get going

Hehe. Det ser ut som du har bestemt deg! :D
Og alle her har vel vært enige om at en DP passer perfekt på en lett bil med manuell kasse.
Et godt synlig motorrom med de godsakene blir helt :twisted:

2004 Astro AWD LPG

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2008 19:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Kommer ann å hva du skal ha inni 350en det.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2008 22:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

De luftfiltrene der er pene men skumle. En backfire så tar det fyr i skummet+++
Jeg har vært fornøyd med både Holley og Edelbrock. Men jeg har erfart at begynner du å trimme og endre vakummet i motoren sp liker ikke Edelbrockene seg så godt. Dette kan sikkert justeres vekk, men det er liksom enklere å justere inn en Holley.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 10:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg vet at de filtrene er skumle. "Problemet" er bare at jeg synes det er så innmari tøft. De er ikke engang mest effektive. Mulig jeg begynner med et annet.

Når det gjelder innmat i motoren, er det ikke mye å skryte av fra starten. "Bone stock" bortsett fra headers, Air Gap innsug og overnevnte forgasser.

De såkalte L05 motorene, som jeg har, har 9,8:1 i komp med forbrenninskammerstørrelse på 64cc. 190 hk.
Chevy High Performance Magazine bygde for litt siden om en 350 motor omtrent som denne for å se hva de fikk ut av den.

De satte på RHS aluminiums topper og en Comp Cam's XR276HR med 276/282 grader gross duration, 224/230 duration og 0.502/0.513" i løft. For å øke løftet ytterligere brukte de 1.6:1 COMP Pro Magnum rocker arms i stede for de originale på 1.5:1. Dette resulterer i et løft på hele 0.536/0.547".

Selv om dette virker som altfor høyt på en 350 motor sier de at durasjon har mye mer innvirkning på en brukervennlig tomgang enn løftet. Og denne kammen har en heller moderat durasjon.

Standardinnsuget byttet ut med et Air Gap innsug, og de monterte selvsagt headers.

Benkekjøring etterpå viste en effekt på 412 hp ved 5,600 rpm, og et moment på 421 lb-ft ved 4,100 rpm.

Dette er enkle og relativt billige modifikasjoner som ligger i de videre planene for bilen min. Jeg kommer antakelig ikke til å bruke alu topper pga et trangt budsjett. Men etpar Vortec topper modifisert for høyere løft vil oppføre seg svært likt som dette.
Og skulle jeg nå effektsifre noe i nærheten av 400 hk ville jeg være mer enn fornøyd med det.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 10:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Vel hvis du ikke monterer alu toppene så henter du ikke mye mere hester.
Sett på en edelbrock du på den motoren. og den gangen du akter å oppgradere motoren så kan du tenke på forgasser. Du kommer ikke til å hente noe annet enn et økt bensinforbruk med en holley på den motoren.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 12:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Alutopper i seg selv gir ikke mer hester. Man kan ha høyere komp med alutopper, men som du ser over, så er ikke det en problemstilling i oppsettet jeg beskriver. Det er flowet og matchingen til motoren som evt gir mer hester og der er Vortec toppene svært bra.

Alutopper gir også bedre prestasjoner gjennom vektbesparelsen de representerer, men det velger jeg av budsjettmessige hensyn å nedprioritere. Bilen blir bare 12-1300 kg uansett. Og mht vektFORDELINGEN som alutoppene ofte bedrer på en tradisjonenn, nesetung amcar, er ofte en hotrod litt tyngere bak enn foran. Dermed vil ikke alutopper gi noe fordel der heller.

At jeg ikke får særlig mer hk ut av motoren enn originalt med de toppene som står på nå er helt korrekt. Det er high swirl port topper beregnet for å gi bra flow på lave turtall, noe de forsåvidt også gjør, men de "dør" fullstendig allerede ved 3500 omdr.

L05 motoren har også noe av de mest konservative kam levert i en CSB. Derfor ville en kam med litt mer løft antakelig gitt motoren litt mer liv, selv med dagens topper, men da snakker vi fortsatt om en konservativ kam sammenlignet med den jeg listet opp i mitt forrige innlegg. Å bytte kam nå bare for å få 10-15 hk ekstra for så enda en gang å bytte kam den dagen jeg skal bytte topper gidder jeg ikke, så den får stå i den som er der inntil jeg får råd til å bytte alt.

Når det gjelder forgasser, hadde jeg håpet å bruke en som takler motoren greit både før og etter endringen. Må selvsagt påregne å dyse om, men hadde vært greit å slippe å bytte hele forgasseren.
I standardmotoren regner jeg selvsagt ikke med at en bra tunet Holley gir særlig mer hk enn en ditto Edelbrock.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 13:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hot du nevner spesifike alutopper. Flower ikke de bedre enn original toppene dine ?
Dør ut ved 3500 . Sett på en 450 edelbrock du. Dette vil bli en totalt mismatch. Kam skal velges etter hva toppene klarer å levere ikke omvendt.
Lykke til .

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 15:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hotrodder:

" De såkalte L05 motorene, som jeg har, har 9,8:1 i komp med forbrenninskammerstørrelse på 64cc. 190 hk. "

190hk? Det må være målt på bakhjula. En 350 med såpass kompresjon yter typisk min.250hk avh. av eksosanlegg. Noe av forklaringen her ligger i at effekten er oppgitt med katalysator og strypa eksos osv.
Hvis motoren gir seg (mister kraft) over 3500 omdreininger er det noe som er svært galt et sted. Det er minst 1000 omdr. for tidlig :?

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 15:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Roar skrev:
Hot du nevner spesifike alutopper. Flower ikke de bedre enn original toppene dine ?
Dør ut ved 3500 . Sett på en 450 edelbrock du. Dette vil bli en totalt mismatch. Kam skal velges etter hva toppene klarer å levere ikke omvendt.
Lykke til .

Skjønner ikke helt hva du mener her. Jeg sier jo at originaltoppene mine flower svært dårlig over 3500 omdr og at de derfor er totalt uegnet ved en performance oppgradering. Men vis meg et par alutopper til ok pris som flower bedre enn etpar Vortec topper som er noe HELT annet enn det jeg har. Vortec topper er IKKE swirl port topper.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 16:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

PaleRider skrev:
Hotrodder:

" De såkalte L05 motorene, som jeg har, har 9,8:1 i komp med forbrenninskammerstørrelse på 64cc. 190 hk. "

190hk? Det må være målt på bakhjula. En 350 med såpass kompresjon yter typisk min.250hk avh. av eksosanlegg. Noe av forklaringen her ligger i at effekten er oppgitt med katalysator og strypa eksos osv.
Hvis motoren gir seg (mister kraft) over 3500 omdreininger er det noe som er svært galt et sted. Det er minst 1000 omdr. for tidlig :?

Motoren min har jeg ennå ikke testet, men det er hva jeg har lest og hørt om L05 motoren. Komp alene gir ikke hk.
Poenget er at swirl port toppene er laget for lavt forbruk og rene avgasser. Det innebærer at man ønsker høyest mulig hastighet på luft/drivstoffblandingen ved lave turtall, noe som igjen innebærer at motoren får pusteproblemer når man kommer litt høyere opp i turtall.

Les her sakset fra GM Goodwrench hjemmeside om L05 motoren. Legg spesielt merke til kammen. Nesten ikke løft i det hele tatt:
"Two bolt main block features a one piece nodular iron crankshaft. Includes powdered connected rods with dished hypereutectic pistons for a 9.4:1 compression ratio. It includes a high volume oil pump, flat tappet hydraulic camshaft with an intake lift of .382'' and exhaust lift of .402''. The intake duration is 165.9° @ .050'' and exhaust duration is 174.8° @ .050' has a swirl port intake design, a 65.3cc combustion chamber and 1.94'' intake and 1.50'' exhaust valves. The exhaust flange is 7-bolt and the valve covers are centerbolt style. Rated at 200HP @ 4000 RPM and includes an 8'' balancer".

Du har rett i at 190/200 hk er med sugerørs-eksos og et svært restriktivt TBI innsug (jeg nevnte vel det i et tidligere innlegg også) slik at større eksos og skikkelig innsug vil være endringer i riktig retning (sammen med el. kjølevifte og fravær av AC og servostyring). Det er bare det at toppene og kammen vil svært raskt bli de nye flaskehelsene for økt effekt.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet