thomas skrev:
start på stiving av ramme

dette er helt i starten.....må hente mere stål i morgen,gikk tom

Hei thomas. Ser veldig bra ut dette!
Men en liten ting ville jeg gjort annerledes. Bare som et tips, ikke ment som sur kritikk:
I midten av krysset har du kun to stenger (en oppe og en nede) som forbinder. Det virker for meg litt lite. Grunnen er at kreftene som jobber her, ønsker på en måte å parallellforskyve + å vri de to krysshalvdelene i forhold til hverandre. De to stengene alene vil ikke klare å hindre dette i særlig grad.
Den optimale forbindelesen i sentrum av et ramme kryss er faktisk et langsgående rør. Bare tenk etter: Prøv å vri et rør....
Ofte får man ikke plass til et rør her og det vil også ofte vanskeliggjøre f.eks bytte av kardangaksel. Derfor kompromisser man.
Hvis du ser på chassisbildene mine, vil du se "et halvt rør" oppå rammekrysset. Dette er IKKE bare et deksel. Det er laget av 3mm stålplate og vrir seg ikke helt sånn uten videre.
Det vil si det ville det gjort dersom det ikke var noe på undersiden av krysset til å stå imot, for dersom man gjør det stivere ett sted hjelper det fint lite hvis kreftene "får det som de vil" et annet sted.
På undersiden av krysset mitt er det to tverrgående, tykkveggede, liggende rektangulære firkantrør. Disse skal ta opp kreftene som "halvrøret" dytter ned til de.
Det du konkret kan gjøre er å sette inn to tverrforbindelser til (en oppe og en nede), ca 30-40 cm fram.
Det åpne rommet mellom hhv de øvre og nedre tverrforbindelsene kan du med fordel sette et kryss i. Det vil bli skikkelig stivt. Et slikt lite kryss oppe og nede trenger ikke å være like grovt som de andre bjelkene heller.