Ok, jeg har gjort det samme, og vil ikke anbefale det!:wink:
Men det er lett å si for meg som har gjort det, og ferdig med jobben (i den grad det går an å bli ferdig).
Hvis du river en bil ned for å restaurere den, er du en idiot.(Ironisk ment) Jeg er en slik idiot. Bilen min var i amcar etter restaureringen, i teksten som amcar skrev sto det; "Den siste idiot var ikke født likevel". Det var nok humoristisk ment.
Men vi idioter er litt gærne, hobby er hobby, du kan ikke alltid måle det i penger, og fornuft, for mange er skruingen selve hobbyen. så er det oppturer og nedturer, Jeg hadde bygget nytt hus, så for å få drømmebilen var det uaktuelt å kjøpe en bil fiks ferdig.
Men det hadde nok vert en bedre ide. For å restaurere er dyrt . Jeg kunne fått en Buick Limited 1958 convertible for 225000 SEK på Power meet i 1993, Jeg var helt sjuk, fikk ikke sove,
men pga husbygging og den økonomiske situasjonen den gang ville det være galamatias å låne til Buiken. Sett i dag er den bilen den som kanskje har steget mest i verdi av americanske biler. (Kun 839 bygde)
Samme bilen i dag ville jeg måtte betalt over 800K i Sverige, så var det import avgifter i tillegg.
å resturere er langsiktig og du får noen dyre regninger. Men så er det gøy og lærerikt, Og spesielt når doningen står der og er ferdig. På veien lærte jeg mye av andre restaurerere, og andre i miljøet. For det er mye bra folk i amcar miljøet som er genuit inntreserte og som gir av seg selv både med tips og tid.
Hvordan gjøre det? det er det sikkert mange svar på. Her er det en del viktige råd som allerede er belyst i tråden av de som skrev inn før meg.
Hva kan du gjøre selv? Jeg kunne ikke interiør og chrom, Dette satte jeg vekk tidlig til proffe. Exellent i Stocholm og Gøteborg fornikkling, og CH Trimshop i Bodafors på interiør. Thorbjørn Fredriksson laget nytt elannlegg for annlegget var helt nedsmeltet. (ikke vits i å restaurere en bil til topp nivå for så å risikere at den brenner opp)
Cab ble montert lokalt av en erfaren kar.
Rust, sliping og sveising gjorde jeg en del av selv, samt jeg fikk proff hjelp til kompliserte saker.
Jeg demonterte ned i poser med lapp inni som forklarte hvor delene hørte til, alle skruer fikk en tape bit på med nummer som forklare hvor den hørte til. Det sto på lappen inni posen og i logboka.
Nummer på posen/isbokser og beskrivelse skrev jeg i "Boka" (som en seilings log) Jeg tok mange bilder, jeg filmet med videocamera, dokumenterte mye, sammlet kviteringer osv.
Ikke hold på over alt samtidig. Gjør ramma ferdig, så karroseriet. Sammenkobblingen er en stor opptur, (Du har ikke bare deler, du har pluttselig noe som minner om en bil) Motor og gear tok jeg til slutt, planen var å få bilen ferdig med slitt motor. Den skulle jeg ta over vinteren etterpå.
Har du plass, så lakk delene før montering. (Ha hjelp til montering av kritiske deler som dører og skjermer. ferdige "bolt on deler" gir bra resultat når ferdig. Vinduene skar jeg ut pakkiningen på slik at jeg tok det ut uten noe videre arbeid. Ny pakkning skulle jo inn uanset. Jeg lagret vinduet fremme stående under et bord i kjelleren.
Der sto det i 8 år uten at det ble flyttet på. Det var lagret stående som det står på bilen. (Legger du det med flaten ned på noe mykt, kan jeg nesten garantere at det knekker.)
Du kommer til å bli dritt lei mange ganger. Jeg har flere ganger gått ut i garajen lite motivert, og sett på elendigheta. Tenkt; hva i helllllvete er det du holder på med? så har jeg gått inn igjen og tatt meg noe kaffe, og litt mer kaffe.
Andre ganger var det nok å se en bil kjøre forbi, eller lese i et bilblad, en telefon om bil,,, pang! så fikk jeg helt dilla igjen.
Flere sommre var jeg uten bil, bror min kom ned i gården min med sin bil, og burnet og forsvant med taket nede. der sto jeg frustrert med delene og elendigheta. Jeg var på diverse treff, og folk spurte ; Har du ikke bilen med deg? eeehhh ,nei jeg holder på.....

du sa jo i fjor at du skulle ha den med dette året
Så... det var jo litt press i miljøet på å få den ferdig. Jeg gjorde mange deler ferdig og la dem på hylla, Så en dag var det mulig å montere en drøss med deler, Det var gøy og opptur. God følelse å få gjort mye som var synlig. Og, for å ikke nevne da jeg startet den opp første gang etter 8 år. og for ikke å snakke om det å sitte på en plast dunk og sette den i drive og kjøre ned gata. Ubeskrivelig lykke!
Siden har det vert mye morro på treff og utstillinger. Negativt er alle som er eksperter og kritiserer det du ikke har gjort. (De ser ikke hva du har gjort) Så er det lett å kritisere uten å ha gjort jobben selv.
Kan du gjøre restaureringen uten "frame off" er det gunstig.
Kan du restaurer om vinteren og kjøre i sesongen kan det også være en god måte å komme i mål på.
Det er mange biler som ligger i esker og som alldri kom tilbake på veien av ulike grunner..
Jeg kunne skrevet en bok om denne tiden, håper du finner en god løsning og at du kommer i mål på den tiden du selv mener er den riktige.
Keep us posted!
Du får et helt spesielt forhold til bilen din etter en tung restaurering.
Cadillacen er "tungresturert" og det er lite deler, så koster ting flesk.
Camaroen jeg også nylig har kjøpt er til å le seg ihjel av når jeg ser i katalogen over hva som er tilgjengelig og til hvilken pris.
lykke til! Bruk forumet, her er det mange som driver og kan mye innen bil.
En ting til, Du vil komme til å trenge skruer som er oversize, spesielt carrosseri/interiør skruer.
TA Motor har bra utvalg i dette. både pynteskruer, chrom, og rustfritt (Pass på metall corrosjon med rusfrit mot svartstål).
Forskjellige hoder på skruene har de også
http://www.tamotor.se/