AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 06:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: ny start
InnleggSkrevet: Man 24. Des 2007 01:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

jau da. då va planane totalt forandra, hehe .
har eg fått meg ein større plass og eu godkjenningå gikk føyken, hehe.
nå ska eg ta heila fra hverandre og ta alt av rust fra topp t bånn.
sandblåsast og lakkerast på nytt.
bilder komme ittekvart for nå ska det skje ting. samtidigt som eg har andre prosjekter, hehe .

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 24. Des 2007 01:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

nåke spesielt eg eventuelt på tenka på når eg tar an fra kvarandre?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 24. Des 2007 11:17 
Avlogget
Get going
Get going

Jeg har tatt mye bilder av min bil under demonteringen, å sortert skruer så jeg vet hvor ting skal sitte. Greit å ha hvis det tar lang tid før en skal montere i sammen igjen.

78 Trans Am
1981 Olds Cutlass Supreme (bruksbil)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 30. Des 2007 01:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) Når e plukka ned min bil så kjøpte e mye plast poser med lukking og mange isopor kasser , etter vert som demonterte la e delene og skruver i posene og skrev på navn , kurant og finne til bake til , samt en del bilder :wink:
lykke te med rivinga :)

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 30. Des 2007 16:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

st-remy skrev:
:) Når e plukka ned min bil så kjøpte e mye plast poser med lukking og mange isopor kasser , etter vert som demonterte la e delene og skruver i posene og skrev på navn , kurant og finne til bake til , samt en del bilder :wink:
lykke te med rivinga :)

Ja poser med lukking bruker jeg også da jeg demonterer og merker alt med sprit tusj.. Blir enklere da en skal ha det sammen at da ja :lol:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 30. Des 2007 20:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) Skal du plukke den helt ned og blåse hele karosseriet samt alle delene da eller :?:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 30. Des 2007 22:07 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Første gangen jeg demonterte en bil, slengte jeg alle muttere og skruer, og alt annet, som kunne løsnes i et par spande, og stilte dem til side! efter otte måneder, var jeg ferdig med å fixe rust, og skulle sætte sammen bilen igjen!
Det tok længere tid, end beregnet, men jeg havde en del skruer til overs, samt andre smådeler, som jeg ikke havde peil på hvor skulle sitte!

lad os bare sige at den bilen, havde sjæl, og temperament!

Jeg har siden lært, å ta vare på alt af plastbokser og små æsker, så jeg har et sted å lægge delerne. samt masser af fotografier og tegninger!

Af skade bliver man klok, men sjældent rik! hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Jan 2008 23:42 
Avlogget
Get going
Get going

Ok, jeg har gjort det samme, og vil ikke anbefale det!:wink:
Men det er lett å si for meg som har gjort det, og ferdig med jobben (i den grad det går an å bli ferdig).
Hvis du river en bil ned for å restaurere den, er du en idiot.(Ironisk ment) Jeg er en slik idiot. Bilen min var i amcar etter restaureringen, i teksten som amcar skrev sto det; "Den siste idiot var ikke født likevel". Det var nok humoristisk ment.
Men vi idioter er litt gærne, hobby er hobby, du kan ikke alltid måle det i penger, og fornuft, for mange er skruingen selve hobbyen. så er det oppturer og nedturer, Jeg hadde bygget nytt hus, så for å få drømmebilen var det uaktuelt å kjøpe en bil fiks ferdig.
Men det hadde nok vert en bedre ide. For å restaurere er dyrt . Jeg kunne fått en Buick Limited 1958 convertible for 225000 SEK på Power meet i 1993, Jeg var helt sjuk, fikk ikke sove,
men pga husbygging og den økonomiske situasjonen den gang ville det være galamatias å låne til Buiken. Sett i dag er den bilen den som kanskje har steget mest i verdi av americanske biler. (Kun 839 bygde)
Samme bilen i dag ville jeg måtte betalt over 800K i Sverige, så var det import avgifter i tillegg.
å resturere er langsiktig og du får noen dyre regninger. Men så er det gøy og lærerikt, Og spesielt når doningen står der og er ferdig. På veien lærte jeg mye av andre restaurerere, og andre i miljøet. For det er mye bra folk i amcar miljøet som er genuit inntreserte og som gir av seg selv både med tips og tid.
Hvordan gjøre det? det er det sikkert mange svar på. Her er det en del viktige råd som allerede er belyst i tråden av de som skrev inn før meg.

Hva kan du gjøre selv? Jeg kunne ikke interiør og chrom, Dette satte jeg vekk tidlig til proffe. Exellent i Stocholm og Gøteborg fornikkling, og CH Trimshop i Bodafors på interiør. Thorbjørn Fredriksson laget nytt elannlegg for annlegget var helt nedsmeltet. (ikke vits i å restaurere en bil til topp nivå for så å risikere at den brenner opp)
Cab ble montert lokalt av en erfaren kar.
Rust, sliping og sveising gjorde jeg en del av selv, samt jeg fikk proff hjelp til kompliserte saker.
Jeg demonterte ned i poser med lapp inni som forklarte hvor delene hørte til, alle skruer fikk en tape bit på med nummer som forklare hvor den hørte til. Det sto på lappen inni posen og i logboka.
Nummer på posen/isbokser og beskrivelse skrev jeg i "Boka" (som en seilings log) Jeg tok mange bilder, jeg filmet med videocamera, dokumenterte mye, sammlet kviteringer osv.
Ikke hold på over alt samtidig. Gjør ramma ferdig, så karroseriet. Sammenkobblingen er en stor opptur, (Du har ikke bare deler, du har pluttselig noe som minner om en bil) Motor og gear tok jeg til slutt, planen var å få bilen ferdig med slitt motor. Den skulle jeg ta over vinteren etterpå.
Har du plass, så lakk delene før montering. (Ha hjelp til montering av kritiske deler som dører og skjermer. ferdige "bolt on deler" gir bra resultat når ferdig. Vinduene skar jeg ut pakkiningen på slik at jeg tok det ut uten noe videre arbeid. Ny pakkning skulle jo inn uanset. Jeg lagret vinduet fremme stående under et bord i kjelleren.
Der sto det i 8 år uten at det ble flyttet på. Det var lagret stående som det står på bilen. (Legger du det med flaten ned på noe mykt, kan jeg nesten garantere at det knekker.)
Du kommer til å bli dritt lei mange ganger. Jeg har flere ganger gått ut i garajen lite motivert, og sett på elendigheta. Tenkt; hva i helllllvete er det du holder på med? så har jeg gått inn igjen og tatt meg noe kaffe, og litt mer kaffe.
Andre ganger var det nok å se en bil kjøre forbi, eller lese i et bilblad, en telefon om bil,,, pang! så fikk jeg helt dilla igjen.
Flere sommre var jeg uten bil, bror min kom ned i gården min med sin bil, og burnet og forsvant med taket nede. der sto jeg frustrert med delene og elendigheta. Jeg var på diverse treff, og folk spurte ; Har du ikke bilen med deg? eeehhh ,nei jeg holder på..... :oops: du sa jo i fjor at du skulle ha den med dette året :?
Så... det var jo litt press i miljøet på å få den ferdig. Jeg gjorde mange deler ferdig og la dem på hylla, Så en dag var det mulig å montere en drøss med deler, Det var gøy og opptur. God følelse å få gjort mye som var synlig. Og, for å ikke nevne da jeg startet den opp første gang etter 8 år. og for ikke å snakke om det å sitte på en plast dunk og sette den i drive og kjøre ned gata. Ubeskrivelig lykke!
Siden har det vert mye morro på treff og utstillinger. Negativt er alle som er eksperter og kritiserer det du ikke har gjort. (De ser ikke hva du har gjort) Så er det lett å kritisere uten å ha gjort jobben selv.
Kan du gjøre restaureringen uten "frame off" er det gunstig.
Kan du restaurer om vinteren og kjøre i sesongen kan det også være en god måte å komme i mål på.
Det er mange biler som ligger i esker og som alldri kom tilbake på veien av ulike grunner..
Jeg kunne skrevet en bok om denne tiden, håper du finner en god løsning og at du kommer i mål på den tiden du selv mener er den riktige.
Keep us posted! :D
Du får et helt spesielt forhold til bilen din etter en tung restaurering.
Cadillacen er "tungresturert" og det er lite deler, så koster ting flesk.
Camaroen jeg også nylig har kjøpt er til å le seg ihjel av når jeg ser i katalogen over hva som er tilgjengelig og til hvilken pris. :D
lykke til! Bruk forumet, her er det mange som driver og kan mye innen bil.
En ting til, Du vil komme til å trenge skruer som er oversize, spesielt carrosseri/interiør skruer.
TA Motor har bra utvalg i dette. både pynteskruer, chrom, og rustfritt (Pass på metall corrosjon med rusfrit mot svartstål).
Forskjellige hoder på skruene har de også
http://www.tamotor.se/

Vedlegg:
Filkommentar: nesten alt i deler! Helt på bunn, lang vei tilbake! Naboene var jo sikkre på at jeg var blitt pling i bollen og hadde mistet grepet på tilværelsen.
Ramme%20og%20kaross.jpg
Ramme%20og%20kaross.jpg [ 39 KiB | Vist 6479 ganger ]

Keep cruising!!
Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 15. Feb 2008 21:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

heia. tusen takk for mange tips og råd. jeg kommer nok til å spørre en del her inne på forumet om tips underveis tenker jeg. Men jeg skal nok få til det meste tenker jeg. jeg tenkte å sandblåse det meste og lakkere på nytt ellers få det meste nytt. det jeg har i tankene er street rod . men jeg kommer naturligvis til å legge ut bilder etter hvert. Men det kan være jeg ikke starter før slutten på neste måned pga andre "kunder", hehe. jeg har en opel calibra som jeg jobber på for en kamerat . Den har jeg som plan å bli ferdige med rundt 20 mars. den skal på utstilling :0) . Så er det full gang på forden :0) .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Feb 2008 22:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

cadyarild skrev:
Ok, jeg har gjort det samme, og vil ikke anbefale det!:wink:
Men det er lett å si for meg som har gjort det, og ferdig med jobben (i den grad det går an å bli ferdig).
Hvis du river en bil ned for å restaurere den, er du en idiot.(Ironisk ment) Jeg er en slik idiot. Bilen min var i amcar etter restaureringen, i teksten som amcar skrev sto det; "Den siste idiot var ikke født likevel". Det var nok humoristisk ment.
Men vi idioter er litt gærne, hobby er hobby, du kan ikke alltid måle det i penger, og fornuft, for mange er skruingen selve hobbyen. så er det oppturer og nedturer, Jeg hadde bygget nytt hus, så for å få drømmebilen var det uaktuelt å kjøpe en bil fiks ferdig.
Men det hadde nok vert en bedre ide. For å restaurere er dyrt . Jeg kunne fått en Buick Limited 1958 convertible for 225000 SEK på Power meet i 1993, Jeg var helt sjuk, fikk ikke sove,
men pga husbygging og den økonomiske situasjonen den gang ville det være galamatias å låne til Buiken. Sett i dag er den bilen den som kanskje har steget mest i verdi av americanske biler. (Kun 839 bygde)
Samme bilen i dag ville jeg måtte betalt over 800K i Sverige, så var det import avgifter i tillegg.
å resturere er langsiktig og du får noen dyre regninger. Men så er det gøy og lærerikt, Og spesielt når doningen står der og er ferdig. På veien lærte jeg mye av andre restaurerere, og andre i miljøet. For det er mye bra folk i amcar miljøet som er genuit inntreserte og som gir av seg selv både med tips og tid.
Hvordan gjøre det? det er det sikkert mange svar på. Her er det en del viktige råd som allerede er belyst i tråden av de som skrev inn før meg.

Hva kan du gjøre selv? Jeg kunne ikke interiør og chrom, Dette satte jeg vekk tidlig til proffe. Exellent i Stocholm og Gøteborg fornikkling, og CH Trimshop i Bodafors på interiør. Thorbjørn Fredriksson laget nytt elannlegg for annlegget var helt nedsmeltet. (ikke vits i å restaurere en bil til topp nivå for så å risikere at den brenner opp)
Cab ble montert lokalt av en erfaren kar.
Rust, sliping og sveising gjorde jeg en del av selv, samt jeg fikk proff hjelp til kompliserte saker.
Jeg demonterte ned i poser med lapp inni som forklarte hvor delene hørte til, alle skruer fikk en tape bit på med nummer som forklare hvor den hørte til. Det sto på lappen inni posen og i logboka.
Nummer på posen/isbokser og beskrivelse skrev jeg i "Boka" (som en seilings log) Jeg tok mange bilder, jeg filmet med videocamera, dokumenterte mye, sammlet kviteringer osv.
Ikke hold på over alt samtidig. Gjør ramma ferdig, så karroseriet. Sammenkobblingen er en stor opptur, (Du har ikke bare deler, du har pluttselig noe som minner om en bil) Motor og gear tok jeg til slutt, planen var å få bilen ferdig med slitt motor. Den skulle jeg ta over vinteren etterpå.
Har du plass, så lakk delene før montering. (Ha hjelp til montering av kritiske deler som dører og skjermer. ferdige "bolt on deler" gir bra resultat når ferdig. Vinduene skar jeg ut pakkiningen på slik at jeg tok det ut uten noe videre arbeid. Ny pakkning skulle jo inn uanset. Jeg lagret vinduet fremme stående under et bord i kjelleren.
Der sto det i 8 år uten at det ble flyttet på. Det var lagret stående som det står på bilen. (Legger du det med flaten ned på noe mykt, kan jeg nesten garantere at det knekker.)
Du kommer til å bli dritt lei mange ganger. Jeg har flere ganger gått ut i garajen lite motivert, og sett på elendigheta. Tenkt; hva i helllllvete er det du holder på med? så har jeg gått inn igjen og tatt meg noe kaffe, og litt mer kaffe.
Andre ganger var det nok å se en bil kjøre forbi, eller lese i et bilblad, en telefon om bil,,, pang! så fikk jeg helt dilla igjen.
Flere sommre var jeg uten bil, bror min kom ned i gården min med sin bil, og burnet og forsvant med taket nede. der sto jeg frustrert med delene og elendigheta. Jeg var på diverse treff, og folk spurte ; Har du ikke bilen med deg? eeehhh ,nei jeg holder på..... :oops: du sa jo i fjor at du skulle ha den med dette året :?
Så... det var jo litt press i miljøet på å få den ferdig. Jeg gjorde mange deler ferdig og la dem på hylla, Så en dag var det mulig å montere en drøss med deler, Det var gøy og opptur. God følelse å få gjort mye som var synlig. Og, for å ikke nevne da jeg startet den opp første gang etter 8 år. og for ikke å snakke om det å sitte på en plast dunk og sette den i drive og kjøre ned gata. Ubeskrivelig lykke!
Siden har det vert mye morro på treff og utstillinger. Negativt er alle som er eksperter og kritiserer det du ikke har gjort. (De ser ikke hva du har gjort) Så er det lett å kritisere uten å ha gjort jobben selv.
Kan du gjøre restaureringen uten "frame off" er det gunstig.
Kan du restaurer om vinteren og kjøre i sesongen kan det også være en god måte å komme i mål på.
Det er mange biler som ligger i esker og som alldri kom tilbake på veien av ulike grunner..
Jeg kunne skrevet en bok om denne tiden, håper du finner en god løsning og at du kommer i mål på den tiden du selv mener er den riktige.
Keep us posted! :D
Du får et helt spesielt forhold til bilen din etter en tung restaurering.
Cadillacen er "tungresturert" og det er lite deler, så koster ting flesk.
Camaroen jeg også nylig har kjøpt er til å le seg ihjel av når jeg ser i katalogen over hva som er tilgjengelig og til hvilken pris. :D
lykke til! Bruk forumet, her er det mange som driver og kan mye innen bil.
En ting til, Du vil komme til å trenge skruer som er oversize, spesielt carrosseri/interiør skruer.
TA Motor har bra utvalg i dette. både pynteskruer, chrom, og rustfritt (Pass på metall corrosjon med rusfrit mot svartstål).
Forskjellige hoder på skruene har de også
http://www.tamotor.se/

:) Godt skrevet , du har helt rett i det du skriver her :thumbsup:
Intresant dette med stressfaktor med svart og rustfri/syrefast , er vell ikke noe stort problem med å bruke rustfri bolter i svart stål gjenger , men viss du sveiser inn rustfri bolter i svart stål , så må du bruke spesielle pinner eller trå , trur dem heter 304 pinner , koriger meg hviss e tar feil her :)
Men det blir vell litt mindre med tungrestaureringer no da etter detta inlegget :lol: :lol:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 15. Feb 2008 23:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Stort set enig med Arild.

Det rådet jeg vil gi er mye det samme, å ikke demontere mer enn nødvendig. Jeg vil påstå at det er et lite fåtall av de bilene som blir plukket helt ned som noensinne kommer tilbake på veien. Utrolig lett å gå lei underveis. Og bilen er alltid dårligere enn det du trodde.

Husk at alt blir dobbelt så dyrt og tar tre ganger så lang tid som beregnet.

(Jeg har to helt nedplukkede biler bak meg med 15 års mellomrom, og begge ble fiaskoer som ble solgt i deler.)

Hvis du likevel går i gang:

Gjør klar hver del du tar av bilen. Sveis og rett skjermer feks og lakker dem med grunning. Vask, poler og reparer mest mulig med engang og pakk de ferdige delene ned etterhvert i poser og kartonger. På den måten sitter du etterhvert med masse deler som er ferdige og bare til å montere. Mye mindre sjangs for å gi opp enn når du har 2000 kilo med "dritt" spredd rundt i garasjen tror jeg.
Mange finner (de fleste?) at at bilen var mye dårligere enn de trodde da den endelig var nedplukket. Har du sveiset og reparert deler etterhvert har du sagt A og må fortsette med å si B i steden for å gi opp.
Eneste minuset med denne metoden er at det tar lenger tid å få et overblikk og du må kansje bestille deler i flere omganger enn hvis du hadde obdusert bilen først.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2008 11:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Mathos

hvis du gjør det du har planer om,så gjør som gutta sier,legg alt i poser med navn på.gjør karossen ferdig først helt fram til den er lakkert.på den måten ser du karosseriet er strøkent og det vil gi deg motivasjon til og fortsette videre.utrolig hva en nylakert ting kan gjøre.da har du tatt det største delen på bilen.og da er det bare "småtteri" i gjen.fungerer bra sykisk hos meg og flere andre :D men masse jobb og arbeidstimer.men er dette en hobby du har så stå på :wink:

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

http://thomastnt.websport24.no/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2008 13:13 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

her er et lille program, som kan afhjælpe mange problemer underveis!
jeg bruker full versjonen, men det kan sagtens la sig gjøre med trial versjonen!

http://www.restoration-manager.com/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2008 13:16 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Hadde det vært min bil, så hadde jeg fikset det som trengtes, for å få den EU godkjent i første omgang.

Det fins ingen bedre inspirasjon, enn å kunne bruke bilen. :D

Derettter ville jeg ha begynt i en ende av bilen og gjort ferdig en ting i gangen.
Det er så mye lettere å ikke miste motet da. :wink:

Og gjør større arbeid på vinteren og mindre jobber i sommer halvåret, så du får brukt den.

Disse bilene er jo også pefekte for å bygge politi bil replica av, eller hvofor ikke taxi evt fire chief's car eller stock car replica.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*