AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 17:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104 ... 115  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 13. Feb 2016 11:18 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Lenge siden siste oppdatering, da jeg har vært litt opptatt med andre ting.
Men tok mig en tur til Jar på Torsdagen, og hentet en kasse med deler for et veldig lavt beløp.

Bilde

Pappeskene sier ikke så mye, men det er faktisk støtdempere. som har ligget gjemt i en kjeller i mangfoldige år, og de ville blitt kastet, om ikke jeg hadde kjøpt de.

Bilde

Aner ikke hva de er til, annet end det skal være til volvo.

Bilde

Et originalt, og etter hva jeg kan se. komplett verktøyset.

Bilde

Man finner mye sprøtt, i slike gamle esker.

Bilde

Men årsaken til at jeg tok den turen til Jar, var disse.

Bilde

Jeg måtte se om de kunne passe på forstillingen på Masteren. og gjør de det, vil det ha vært turen verdt. og mer til.

Mangler et sæt med muttere, skiver og gummipropper.

Bilde

Har og plukket av innsuget, og ser om det er mulig å lappe den sprekken med JB Weld, eller om jeg må handle nytt innsug.

Bilde

Sitter å vurderer om jeg skal bygge om til TBI, da det ligger et innsug på FB med hjerne og ledningsnett. Det frister.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Søn 14. Feb 2016 14:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Jeg regner med at du tenker på den Holley DFI-saken? Jeg hadde sånn på min forrige C10 da jeg kjøpte den, og jeg ble aldri fornøyd med den. Gikk enten ok på delgass, eller på fullt pådrag. Føltes som en sliten forgasser hele tiden, og jeg prøvde alt mulig i flere uker. Den er rett og slett for enkel, da den kun justerer blandingsforhold etter turtall, temp og pådrag (spjeldvinkel), og mangler info om hvilken last motoren har (ingen MAP- eller MAF-sensor). Mulig den oppfører seg bedre med lambdaføler (ekstrautstyr), da du kan justere fullgass riktig, og den selv korrigerer delgass.

Jeg satt på en sliten/tvilsom Quadrajet, og ble 100% mer fornøyd, det sier kanskje sitt. :) Dette var på en helt standard 305 fra Van. Kjør heller forgasser, eller GM sin egen TBI, hvis du ikke er gira på testing og justering. Men er prisen rett, og lysten der, så kjør på!

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 16. Feb 2016 20:24 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Chevy350 skrev:
Jeg regner med at du tenker på den Holley DFI-saken? Jeg hadde sånn på min forrige C10 da jeg kjøpte den, og jeg ble aldri fornøyd med den. Gikk enten ok på delgass, eller på fullt pådrag. Føltes som en sliten forgasser hele tiden, og jeg prøvde alt mulig i flere uker. Den er rett og slett for enkel, da den kun justerer blandingsforhold etter turtall, temp og pådrag (spjeldvinkel), og mangler info om hvilken last motoren har (ingen MAP- eller MAF-sensor). Mulig den oppfører seg bedre med lambdaføler (ekstrautstyr), da du kan justere fullgass riktig, og den selv korrigerer delgass.

Jeg satt på en sliten/tvilsom Quadrajet, og ble 100% mer fornøyd, det sier kanskje sitt. :) Dette var på en helt standard 305 fra Van. Kjør heller forgasser, eller GM sin egen TBI, hvis du ikke er gira på testing og justering. Men er prisen rett, og lysten der, så kjør på!


Viste sig at hele systemet ble solgt, så det er ikke lenger noe å tenke på, selv om de ligger i tankene mine å oppgradere til MPFI på sikt.

Men i stedet blir det til at jeg får en kompis til å hjelpe med å sveise innsuget mitt, etter jeg har blåst og vasket det igjen
Og det har fått et dager i eddik/vann bad (trekker ut en del av glykolen som sitter i aluminiumet)

Så mens jeg venter på litt varmere temperaturer, og vær, brukte jeg et par timer i dag vekk fra bøkene og gikk i garasjen.

Måtte se hvor godt disse passet.

Bilde

Og siden jeg manglet et par skiver som hører til systemet, besluttet jeg mig for å lage de selv. så frem med stål og vinkelsliper.

Bilde

Skal ikke kjede dere med detaljer, men de var ferdige på en liten time. og passer glimrende.

Bilde

Måtte massere kanten på de nedre bærearmene, da disse støtdempere er litt tykkere end de som sitter der originalt.
Dreide sig om en milimeter eller to. men ikke noe jeg ikke klarte med en liten vinkelhyler.
Begge ser ut tilå passe perfekt nå, så i morgen blir det tur til Biltema og se om de har en støvmansjett som kan passe på.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Søn 21. Feb 2016 01:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 19. Feb 2010 18:52
Innlegg: 318
Bosted: eidsvoll
hei ulv :) stadig innom på forumet for å titte etter om du har kommet no lenger med masteren :) blir skjeldent komentar, men du ser nok på antall visninger at vi er endel som følger med på deg likavæl :) håper bare du er litt lur å får sandblåst "bunnen" på karroseri så du ikke lager deg ett problem seinere.. som tidligere sagt når jeg var å kjøpte gir kasse av deg så stå på å gi ikke opp :) kjører vel ratt sommeren 2016 du? hehe :)

_________________
bedre seint enn aldri...

78 chevrolet camaro
66 chevrolet sportvan delux


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Man 22. Feb 2016 08:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 15. Mai 2015 14:51
Innlegg: 14
Bensintanker av alluminium er råbillige på ebay fra kina.
Rustfrie eksospotter og mye mer er også billig, betalte 650,- inkl porto
for disse to pottene til sammen. Er kjempefornøyd med kvaliteten.

Vedlegg:
mufflers.JPG
mufflers.JPG [ 27.63 KiB | Vist 5635 ganger ]


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 24. Feb 2016 19:19 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Besluttet i dag at tross forkjølelse skulle jeg få unna litt ute!

Så jeg ville få inn støtdemperne.

Bilde

Må få støvkappen inn først, da den ikke passer opp gjennom hullet!

Bilde

Gikk forholdsvis enkelt å få de inn.

Bilde

Så var det støtdemperen.

Bilde

Og her begynte maset, måtte få støvkappen på, mens jeg holdt støtdemperen med den andre hånden.

Bilde

Og jeg hadde glemt å strekke demperen, så den måtte ut igjen et par ganger før jeg fikk det til.

Bilde

Sprøtt nok passet mine bolte fra Sierraen på støtdemperens feste i bunnen av bærearmen!

Bilde

Men det tok kun et par timer, så var de inne!!

Bilde

Så jeg fyrte opp kompressoren og tenkte at jeg da kunne sandblåse litt deler!

Startet med innsuget, det skal ned til en kompis å sveises, når vi begge ikke lenger smitter!

Bilde

Tenkte at tankstroppene kunne få en tur de og.

Bilde

Var vist en god ide at jeg gjorde det. Det viste seg at begge har store rustskader, og ikke er brukbare, så jeg tok den beste og bruker den som mal, når jeg lager nye!

Bilde

SÅ jeg begynte på neste prosjekt. lyktene.
Fikk et lyktehus av en kompis, som bare krever et enkel lapp. Er verre med de jeg har fra før, for de er pokkerme elendige.
Men etter litt øyemål, og en kopp kaffe. fant jeg ut av at jeg kunne bruke halvdelen fra hver, og lage en hel lykt.

Bilde

SÅ jeg kappet å kastet det verste, og renset resten for overflaterust.

De to halve ligger her.

Bilde

Etter en liten tur med grovrengjøring.

Bilde

Blåste også piedestalene.

Bilde

Her er begge forlykter. den øverste er den jeg fikk av Leif.

Bilde

Man ser at den bare har et par huller.

Bilde

Denne krever litt mer justering.

Bilde

Litt større huller, men ikke umulig.

Bilde

Og til tross for at begge lyktedeler stammer fra samme bil, så er det faktisk en høydeforskjell.

Bilde

Men jeg er ikke missfornøyd med dette.

Bilde

SÅ må vi se om jeg får tid til å gjøre mer i morgen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 25. Feb 2016 14:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Ikke bare måtte du holde demperen mens du satt på støvhetta, du måtte bruke andre hånda til å ta bilde også! Hehe.


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 25. Feb 2016 21:42 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Gleid skrev:
Ikke bare måtte du holde demperen mens du satt på støvhetta, du måtte bruke andre hånda til å ta bilde også! Hehe.


Hvis du bare viste! hehehehe

Ble ikke det helt store i dag, da jeg bare ville se hvordan tanken kommer til å ligge.

Bilde

Og mens jeg nå likevel hadde tanken på plass, tenkte jeg at jeg likegreit kunne lage nye stropper til tanken.

Bilde

1.2 mm galvanisert stål for de som lurer.

Etter å ha kuttet dem begge ut, og fjernet grader, lagde jeg senterbøyen.

Bilde

Eller bretten til kroken som skal sitte i rammen.

Bilde

Litt mengelering med hammer og ambolt senere, og jeg hadde fått til en brukbar krok.

Bilde

Vet egentlig ikke hvorfor jeg lagde disse hullene i stroppene, men tanken er, at hvis det funket i 37, funker det sikkert også i 2016

Bilde

Så var det tverfestet sin tur til å få huller.

Bilde

Det er omkring dette tidspunktet at det går opp for mig, at jeg mangler noe verktøy for at få de avlange hullene.

Bilde

Så de ble laget med vinkelsliper og minisliper! Ikke pent, men brukbart.

Bilde

Skal bli interessant å se hva jeg får unna i morgen, om noe i det hele tatt.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 08. Mar 2016 09:14 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Har hatt gutta et par uker full tid, så jeg har hatt begrenset med tid i garasjen, men etter vinterferien ble slutt, har jeg fått kommet mig ut og gjort en masse, eller rettere begynt å gjøre en masse.
Det har hovedsaglig gått i bensintank og fester i går.

Lagde nye T-bolter til tankstroppene.

Bilde

De fikk en del mer puss end dette, innen de ble montert i stroppene. Men man ser hvorfor jeg lagde nye!

Bilde

Prøve å få tanken inn der jeg vil ha den. Det er en litt større prosess, når jeg ikke aner hvor koffertgulvet skal ligge høydemessig.

Bilde

Men omkring der, ser ut til å passe, nå skal jeg bare finne gulvet!

Bilde

Og tilpasse en slangestuss til utløpet på tanken.

Bilde

Jeg fant til slutt koffertgulvet i går, inne i campingvognen. og det ser ut til at tanken må litt lenger ned, men det går greit.
Problemet blir å bygge en eksos som passer og går fri av alt, selv under full belastning av bilen.

Skal se hva jeg får gjort i dag.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 08. Mar 2016 21:55 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Startet dagen med å gjøre teltramma ferdig, så skal den bare spennes sammen, og så kan vi flytte den hen ved siden av campingvognen
(og så kan Jeanett begynne å jobbe på Pontiac'en!)

Bilde

Og mens jeg var i gang med vinkelsliperen, kappet jeg litt i enden på lyktehuset.

Bilde

Må finne på noe genialt med det koffertgulvet, da det er noe herk å få inn og ut av kofferten på masteren.

Bilde

Et par tac's på lykten da jeg fikk sveiset litt senere på dagen.

Bilde

Og etter et par timers frem å tilbake, så den slik ut!

Bilde

For at få tanken til å henge besluttet jeg mig for å lage et par braketter som skal boltes på plass, de skal kunne vendes om nødvendig, for at få plass til verktøy, nåt tanken enten skal opp eller ned!

Bilde

Som vanlig startet jeg med 4 mm plate, og tilpasset et par biter

Bilde

Etter litt misshandlign med sleggen så de slik ut!

Bilde

De passer glimrende!

Bilde

Et par 8.8 bolter skal holde de på plass.

Bilde

En elendig stilling å jobbe i, når man må sitte sammenkrøket inne i kofferten med drillen!

Bilde

Men det ble huller både i traversen, og i brakettene.

Bilde

Så da var det å få litt lakk på de, så de kan komme på plass i morgen, og jeg kan få hengt opp tanken.

Bilde

Dette var dagens.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 10. Mar 2016 20:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Fikk ikke gjort så mye som ønsket i dag, da jeg måtte til Ullervål med en kompis.
Men fikk da litt unna på ettermiddagen da jeg endelig kom hjem.

Fikk montert brakettene til bensintanken.

Bilde

Bilde

Fikke begynt på tetting av kofferten.

Bilde

Ny bakplate på gang, i 1.2 mm galvanisert stål.

Bilde

Bilde

Oppdaget at jeg var tom for sveisetråd, og handlet i samme slengen nye sveiseklammer, tenkte at jeg skulle teste de ut.

Bilde

Disse holder fint, men er litt for store til slik jobbing.

Bilde

Mye bedre klemkraft med de små og bedre plass til å jobbe på!

Bilde

Bilde

Husker ikke om det er drenering originalt, men jeg vil ha det.

Bilde

Så jeg startet med å markere hvor jeg ville ha de. og ca størrelse.

Bilde

Et firkantrør som var litt for stort funker til pressform.

Bilde

Et par slag med sleggen på en firkantet karosserihammer, ned i røret gav den ønskede effekten.

Bilde

Og vips, så er det drenering i kofferten!

Bilde

Enkelt å effektivt.

Bilde

en på hver side.

Bilde

Behøver ikke være mye, bare vann og annet kan renne ut, om det lekker.

Bilde

Og så få punktsveiset platen på etterpå.

Bilde

Done for today, nå skal det bli godt å sette sig ned å gjøre lite! hehehehe

Bilde

Dette var dagens.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Man 14. Mar 2016 22:48 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Var egentlig planen at jeg skulle bruke 8 timer i garasjen, ble til 4 fordelt på hele dagen, da det som vanlig ble en pokkers masse unødig kjøring.
Men jeg fikk da gjort litt av det jeg ville.

Lage stivere til koffertgulvet. Tok en 1.5x3 firkant rør og delte på midten.

Bilde

Testet lengden i kofferten.

Bilde

Lagde et par utskjæringer, og et par bøy.

Bilde

Fjernet litt rust og lagde et par huller til et par punktsveisinger.

Bilde

Punktet på plass.

Bilde

Her er hjernen ikke med, punktet de på innerste leppe på kofferten. og det skulle de ikke!

Bilde

Bilde

Ikke verre end at det kan fikses med en vinkelsliper.

Bilde

Delte gulvet på midten for at få bedre plass til å jobbe!

Bilde

Monterte også hengerfestet, for at være sikker på passform og høyde på gulvet.

Bilde

Brukte de nye klemmene til å sette gulvet fast på innerskjermen.

Bilde

Føresiden må sikkert lages på nytt, men det finner jeg ut av ganske snart.

Bilde

Stiverne var i vater, men ikke gulvet, eller hengerfestet. så det må sjekkes nærmere innen noe festes permanent.

Bilde

Passasjersiden passet glimrende, så jeg brukte klemmene til å sikre mig at gulvet satt der det skulle, og brukte så selvskjærende skruer til å fiksere det, så jeg kan tilpasse resten.

Bilde

Et skritt nærmere tett koffert.

Bilde

Er greit på denne siden.

Bilde

God klaring til toppen av bensintanken.

Bilde

Et par punktsveisinger hadde sluppet, på grunn av bevegelsene i platene, så passasjersiden fikk et par kladder til.

Bilde

I morgen er det atter en dag, og jeg håper at jeg kan få litt timer i garasjen, men jeg tviler.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 15. Mar 2016 23:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Fikk montert hengerfestet, og oppdaget en feil i designet mitt!
Får ikke av hengerfestet, uten å jekke opp karosseriet. Ikke noe problem i sig selv, men litt enerverende, at jeg ikke tenkte på det innen jeg bygget det sammen.

Bilde

Selvskjærende skruer kom godt med i dag også.

Bilde

Ikke helt perfekt, men er heller ikke det jeg sikter etter denne gangen.

Bilde

Litt overkill på boltene til hengerfestet, men heller det en at de ikke tåler belastningen.

Bilde

Slegge kan brukes som avstandsstykke, sammen med en stålbit.

Bilde

Av en eller annen årsak, har telefonen nektet å gjemme de siste bildene. Men jeg skal se om ikke jeg kan gjenta i morgen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 16. Mar 2016 10:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 11. Jun 2006 21:08
Innlegg: 251
Bosted: Buskerud
Stå på Jan :) Følger ivrig med.

_________________
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 16. Mar 2016 16:07 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Charger440 skrev:
Stå på Jan :) Følger ivrig med.


Takker, jeg prøver. hehehe

Ser ut til at den flotte telefonen min, har fått mentale problemer. er ikke alle bilder den gjemmer på minnekortet.
Så fra i morgen blir det kameraet igjen.

I dag fortsatte jeg på koffertgulvet, så det er bilder fra det.

Tok et bilde av platen, innen jeg begynte å kutte, og sjekket minnekortet etterpå, og oppdaget at bildet ikke var der. så tok et nytt etter jeg hadde kuttet.

Bilde

2 biter blir til en etterhvert.

Bilde

Huller boret og plate nesten på plass.

Bilde

Bilde

Her skal de to platebitene som jeg kuttet i stad, stå på høykant.

Bilde

Alt er punktet, til jeg er sikker på at det passer.

Bilde

Kiler punktet på.

Bilde

Bilde

Ut med hele gulvet igjen, og få det full sveiset.

Bilde

Litt i tvil om jeg kutter leppen, eller bare bukker den opp, og bruker som forsterking.

Bilde

Og kom selvfølgelig i tanke om at jeg må ha bensinpåfyllningen på plass gjennom gulvet også.

Bilde

Et halvt gulv klar til sveising.

Bilde

Forsterkningen under må også festes.

Bilde

Og fullsveising på gang.

Bilde

Andre halvdel av gulvet på gang.

Bilde

Får se om jeg kommer i garasjen i morgen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104 ... 115  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support