Og så den store oppdatering.
Var ikke helt fornøyd med starter braketten, så en tur i båt avdelingen på biltema, resulterte i en slik.

Et par minutter senere, så den slik ut.

Dele denne i 3 biter.

Midterste delen gikk i søplet, disse to, er de som skal brukes.

Og sveiseren kom igang.

Etter sliping å polering.

Syns selv at dette passet bedre!

Og så kommer en liten tutorial, for de av dere, som ikke vil bruke 2500,- på ny custom dynamo.
Dette er en gammel 63 amp dynamo fra en suburban.

Jeg husker at den fungerer, men at diodebroen var gåen på den, så den var bare lagt på hyllen til jeg fikk tid til å reparere den.
Litt X4 på mutteren og en halv times kaffepause, og frem med muttertrekkeren.

Jeg har gjort dette en del ganger, og likevel legger jeg alle deler i rekkefølge.


4 Bolter er alt som holder huset samlet, så rotor og den forreste delen av huset blir fort demontert.


Og så kommer vi til den spennende delen av overhalingen.

2 isolerte bolter ble fjernet fra det foregående bildet.

Tok ut statoren også.


Regulator, børstehuset og broen ute.

og kondensatoren.

Snart tomt hus.

Alt ute av huset nå.


Rotoren kom ut av forreste del av huset, med litt overtalelse fra sleggen min (hvilket skapte problemer, men det kommer vi tilbake til senere!)

Platen foran lagret fjernet.

Lagret kom ut uten de store problemer.

Hele huset er nå tomt, og klart for sandblåsing.


Etter sandblåsing, besluttet jeg mig for at dynamoen skulle lakkeres.

Litt innvendig.

og utvendig.

På tide med litt ferske deler.


Nye lagre.

Diodebro, regulator og børster.

På tide å montere delene tilbake i huset.


Nye børster i huset.

Plastrøret fra en WD40/X4 sprayboks funker fint til å holde børstene på plass i huset, til de er klar til å bli installert i dynamohuset.

Den andre siden av børstehuset.

Ja ja, mitt kamera er ikke bra til nærbilder.

Men det er hull gjennom børstene, slik at de ikke blir presset for langt tilbake i børstehuset og ødelegger fjæren.

Regulatoren på plass.

Og børstehuset.

Diodebroen på plass.

Mangler bare statoren.

Her er den.

Inn på plass med lageret.

Litt lett banking med plastikk hammeren klarte det.

Gadd ikke lakkere platen, da den er galvanisert.

ferdig med den delen.

Stator, rotor, bakhus ferdig.

På med toppen.

På med spaceren.


Selv boltene fikk en gang lakk.

Vifta på.

Spacer.

Og av med hele dritten igjen, fordi jeg ødela gjengene, under demontering. hvis du skal demontere en slik dynamo, vil jeg anbefale at du tar en gammel 8mm umbrako nøkkel, og kutter en bit av, og bruker den til å sette ned i akslen, og slå på den i stedet, da det unektelig vil være lettere, end å skulle slipe gjengene ned på akslen for at få mutteren på igjen!!

Åja, husker dere denne??

Nå er den ute, og børstene er i kontakt med rotoren.

Men hva synes dere om resultatet?


I tilfelle noen lurer, så er de nye delene fra en pakkeløsning jeg kjøpte fra USA, for et par år tilbake. fikk til 5 dynamoer, og hadde dette tilbake, etter å ha renovert et par dynamoer herhjemme. Må vel bestille hjem et par kitt til.
Dengang kom de på snaue 500,- men det er likevel billig i forhold til å kjøpe en ny dynamo. hehehe