AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 20:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 115  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 10. Jul 2015 09:53 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
OldisEinart skrev:
Ser veldig smud ut, ikke dum holdebraketten på starteren, pleier det å være orginalt montert ellj?


De kan vel monteres på de fleste startere, men er som regel bare nødvendige på store startere (6.2D 6.5D Cummins, Ford Navistar mm)

Jeg har hatt problemer med utslitte bolthuller tidligere, så en slik brakett, kan redde starteren fra en tur i asfalten.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 11. Jul 2015 07:42 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Dette er en type brakett, de fins i forskjellige lengder, så hvis du ikke har en for hånden, er det like greit å lage en selv.
Bilde

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 11. Jul 2015 10:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 14. Sep 2009 08:46
Innlegg: 58
Disse brakettene skal vel være montert på de fleste gm motorer, har byttet ut 3 stk med ministarter og alle har hatt denne braketten montert. Har også hatt problemer uten den. Den originale starteren er såpass tung at den kan dra seg skeiv når den drar rundt, kan resultere i at blokken sprekker rundt det ytterste monteringshullet til starteren. Ganske kjent fenomen! Kan også lage feil slitasje på startkrans og knekke av tenner, eller resulterer i at starteren bare ikke vil slå inn hver gang. Men så har du mange som kjører i mange år uten problemer, men den lille braketten der forlenger livet på starteren med x antall år :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 11. Jul 2015 11:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 14. Sep 2009 08:46
Innlegg: 58
Ser her hva som ofte skjer.

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 11. Jul 2015 13:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Ouch.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 11. Jul 2015 14:14 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Nice, det gir et klart bilde av problemet, og av løsningen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 11. Jul 2015 20:51 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Og så den store oppdatering.

Var ikke helt fornøyd med starter braketten, så en tur i båt avdelingen på biltema, resulterte i en slik.

Bilde

Et par minutter senere, så den slik ut.

Bilde

Dele denne i 3 biter.

Bilde

Midterste delen gikk i søplet, disse to, er de som skal brukes.

Bilde

Og sveiseren kom igang.

Bilde

Etter sliping å polering.

Bilde

Syns selv at dette passet bedre!

Bilde

Og så kommer en liten tutorial, for de av dere, som ikke vil bruke 2500,- på ny custom dynamo.

Dette er en gammel 63 amp dynamo fra en suburban.

Bilde

Jeg husker at den fungerer, men at diodebroen var gåen på den, så den var bare lagt på hyllen til jeg fikk tid til å reparere den.

Litt X4 på mutteren og en halv times kaffepause, og frem med muttertrekkeren.

Bilde

Jeg har gjort dette en del ganger, og likevel legger jeg alle deler i rekkefølge.

Bilde

Bilde

4 Bolter er alt som holder huset samlet, så rotor og den forreste delen av huset blir fort demontert.

Bilde

Bilde

Og så kommer vi til den spennende delen av overhalingen.

Bilde

2 isolerte bolter ble fjernet fra det foregående bildet.

Bilde

Tok ut statoren også.

Bilde

Bilde

Regulator, børstehuset og broen ute.

Bilde

og kondensatoren.

Bilde

Snart tomt hus.

Bilde

Alt ute av huset nå.

Bilde

Bilde

Rotoren kom ut av forreste del av huset, med litt overtalelse fra sleggen min (hvilket skapte problemer, men det kommer vi tilbake til senere!)

Bilde

Platen foran lagret fjernet.

Bilde

Lagret kom ut uten de store problemer.

Bilde

Hele huset er nå tomt, og klart for sandblåsing.

Bilde

Bilde

Etter sandblåsing, besluttet jeg mig for at dynamoen skulle lakkeres.

Bilde

Litt innvendig.

Bilde

og utvendig.

Bilde

På tide med litt ferske deler.

Bilde

Bilde

Nye lagre.

Bilde

Diodebro, regulator og børster.

Bilde

På tide å montere delene tilbake i huset.

Bilde

Bilde

Nye børster i huset.

Bilde

Plastrøret fra en WD40/X4 sprayboks funker fint til å holde børstene på plass i huset, til de er klar til å bli installert i dynamohuset.

Bilde

Den andre siden av børstehuset.

Bilde

Ja ja, mitt kamera er ikke bra til nærbilder.

Bilde

Men det er hull gjennom børstene, slik at de ikke blir presset for langt tilbake i børstehuset og ødelegger fjæren.

Bilde

Regulatoren på plass.

Bilde

Og børstehuset.

Bilde

Diodebroen på plass.

Bilde

Mangler bare statoren.

Bilde

Her er den.

Bilde

Inn på plass med lageret.

Bilde

Litt lett banking med plastikk hammeren klarte det.

Bilde

Gadd ikke lakkere platen, da den er galvanisert.

Bilde

ferdig med den delen.

Bilde

Stator, rotor, bakhus ferdig.

Bilde

På med toppen.

Bilde

På med spaceren.

Bilde

Bilde

Selv boltene fikk en gang lakk.

Bilde

Vifta på.

Bilde

Spacer.

Bilde

Og av med hele dritten igjen, fordi jeg ødela gjengene, under demontering. hvis du skal demontere en slik dynamo, vil jeg anbefale at du tar en gammel 8mm umbrako nøkkel, og kutter en bit av, og bruker den til å sette ned i akslen, og slå på den i stedet, da det unektelig vil være lettere, end å skulle slipe gjengene ned på akslen for at få mutteren på igjen!!

Bilde

Åja, husker dere denne??

Bilde

Nå er den ute, og børstene er i kontakt med rotoren.

Bilde

Men hva synes dere om resultatet?

Bilde

Bilde

I tilfelle noen lurer, så er de nye delene fra en pakkeløsning jeg kjøpte fra USA, for et par år tilbake. fikk til 5 dynamoer, og hadde dette tilbake, etter å ha renovert et par dynamoer herhjemme. Må vel bestille hjem et par kitt til.
Dengang kom de på snaue 500,- men det er likevel billig i forhold til å kjøpe en ny dynamo. hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 11. Jul 2015 21:28 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 19. Nov 2011 18:38
Innlegg: 65
Bosted: Mo
flott guide til dynamo-overhaling!

_________________
57 Chevy Pickup


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 11. Jul 2015 22:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 02. Nov 2009 11:00
Innlegg: 18
Bosted: Hamar
Bra jobbet, inspirerende...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Søn 12. Jul 2015 09:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Kjempebra guide!

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Søn 12. Jul 2015 10:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Smart løsning på starterbrakett, du beholder jo justeringsmuligheter også. Det er litt forskjell med tanke på eksos, hva man får plass til, og hvilke vinkel man må ha.
Veldig bra guide til dynamo overhaling, skal overhale min egen nå, en 93A, begynte å gløde i ladelampe, men ladet bra. Satt på en 55A så lenge, som fungerer bra.
De overhalingskita som du har kjøpt inneholder vel full pakke. Ser at de selger forskjellige kit, litt varierende i pris og innhold.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 18. Jul 2015 11:29 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Chevy63 skrev:
Smart løsning på starterbrakett, du beholder jo justeringsmuligheter også. Det er litt forskjell med tanke på eksos, hva man får plass til, og hvilke vinkel man må ha.
Veldig bra guide til dynamo overhaling, skal overhale min egen nå, en 93A, begynte å gløde i ladelampe, men ladet bra. Satt på en 55A så lenge, som fungerer bra.
De overhalingskita som du har kjøpt inneholder vel full pakke. Ser at de selger forskjellige kit, litt varierende i pris og innhold.



Det kittet jeg kjøpte, kjøpte jeg på Ebay, da Triconor ville ha over 500,- pluss mva for delene til bare en dynamo. så der var valget enkelt. Jeg bestilte til 5 dynamoer på en gang, da det ville bli samme prisen som Triconor skulle ha for en.
Den utgiften har tjent sig hjem mange ganger siden. hehehe

Har gått litt tregt her på det siste, på grunn av mageproblemer. men fikk da unna litt på bilen i løpet av uken.

Kuttet ut tailpan'en.

Bilde

Og etter mange timer med sliping tilpassing mm kunne jeg endelig si at den satt som den skulle!

Bilde

Bilde

Bilde

Begikk dog en feil under denne jobben, men det er en bagatell, jeg kan fikse senere.

Disse er vel en av de beste investeringene jeg har gjort i plate verktøy.

Bilde

De hjelper både med plasseringen av platen, men også med korrekt avstand imellom platekantene til sveisesømmen.

Bilde

Et par selvskjærende skruer holder der, hvor mine sveisetenger ikke kommer til!

Bilde

Sjekket med den ene bakluken jeg hadde, men den passet ikke helt. Prøvet da med den andre, og den passet straks bedre.

Bilde

Og her kommer feilen min, skulle ha fjernet leppen fra tailpan'en innen jeg kuttet i bilen, det ville ha gitt mig større justeringsmuligheter og gjort det enklere å tilpasse åpningen til bakluken, nå må jeg i stedet tilpasse bakluken til åpningen i stedet! hehehe
Og samtidig ha sluppet å måtte lage konstruksjons sveising! (for stor åpning mellom platene!)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Man ser tydelig at det er repro!! Passer ikke helt i formen, og en del hammer justering måtte til.

Bilde

Bilde

Men siden jeg uansett har besluttet mig for at bygge litt om på bakluken, var det bare å demontere.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Man ser også tydelig forskjell på de to baklukers passform.

Bilde

Bilde

Nesten 100% fornøyd, så da sveiser vi.

Bilde

Bilde

Bilde

Dette er den type sveising som tar lengst tid, da du setter en kladd, og så må du vente til den har kjølt sig ned til fingervarm, innen du kan sette en ny. ellers vil metallet utvide sig, og platene slår sig.

Bilde

Bilde

Det samme gjelder, når du sliper ned sveisen, hvis den bliver for varm, så risikerer du at platen slår sig. i slike tilfelle er det lurt å å bruke nye grove flapdisc's (slipeskiver!) og bare lett la vinkelsliperen gli hen over sveisen, bytt side ofte, og gjerne luft til å kjøle ned med.

Bilde

Bilde

Er nesten fornøyd med dette! hehehe

Bilde

På med luken igjen.

Bilde

Gidder ikke vise dere bilder av mange timers sliping av gammel lakk, og fjerning av rust, men hellere første del av ombyggingen av bakluken.

Bilde

Vil ha innbygget skilt, og S-lås så da blir skiltholder og koffertlås kombinert. og siden mitt første forsøk på måling ikke gikk så bra, la jeg bare Maletape over hele bakluken, og tapet inn skiltet (For at unngå riper og skader!) Samt gjøre det lettere å endre på designet, om jeg ikke skulle like det. lettere å bytte tape, end å lakkere luken igjen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og her er verktøyet.

Bilde

Pilothuller, 13mm hele veien igjennom platene, og steppdrill resten av veien til strekene!

Bilde

Av med tapen og på med ny, og bruke den som guideline.

Bilde

Ut med platebiten.

Bilde

Fint hull til skiltet.

Bilde

Men ikke helt dypt nok, så her må det kappes mer!

Bilde

Men nå må vi se om jeg får gjort noe i dag, eller om det går opp i hundepass og familiehygge.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 22. Jul 2015 21:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Jeg leste gjennom sikkert 50 sider i går før jeg la meg, bedre enn no bok på senga [THUMBS UP SIGN]
kjempe moro å lese å se på alle bildene. Det må være en kjempe jobb bare å legge ut bildene å skrive så detaljert!

Så fortsett med det [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Det er sånt man får inspirasjon av, til å få den late ræ..va si ut av sofan å gjøre noe!

Blir gørmoro å se fortsettelsen [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
En kompis har to mastere han driver med, en som det skal bli bil av. Nå husker jeg ikke i farta hvilken årsmodell din var men er du interessert så kan jeg høre om han har noen parts til overs! Tror de han har er ca +- 38mod. Ta det med en liten klype salt.

Robin [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sent fra min SM-A500FU via Tapatalk

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 23. Jul 2015 05:48 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Takker, Det er alltid moro, når man ser at folk følger med. Jeg har også oppdaget at mengden av 37-39 Mastere i Norge er ganske mye større end jeg trudde. Har fått ganske så mange nye bekjentskaper på diverse forumer, som bygger slike biler. Og når man ser treffbilder, er det ganske mange forskjellige utgaver av nettopp disse.

Akkurat nå står Masteren under duk i partyteltet, da jeg ser høsten nærmer, og jeg har ikke fått gjort nær så mye som jeg håpet på.
Og siden jeg ikke liker å jobbe ute i regnvær, måtte teltet opp, og duken på. (Bilder kommer!)
Men skal se om ikke jeg kan få leiet mig en garasje med plass nok til til alle tre biler. hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 23. Jul 2015 21:19 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Har jaktet på et innsug en stund nå, og for at holde pengeforbruket så lavt som mulig, blir det ofte handlet brukte deler, som får en lett overhaling, Denne gangen var heller ingen unntagelse!

Innsuget kom fra Halvor her på forumet..

Sendt til mig på tirsdagen. fremme i dag, og kona sa ingenting, før etter jeg var kommet hjem fra jobb.

Bilde

Fikk med nye pakninger i samme slengen.

Bilde

Så først en tur i delevaskeren, for at få vekk litt fett å møkk.

Bilde

Den ser egentlig ikke så dårlig ut!

Bilde

Selvfølgelig var blåsemediet i kabinettet utslitt, så jeg måtte likevel en tur på biltema, og hente en sekk.
Men etter et par timer begynte det å ligne på noe!

Bilde

Dette var nesten nydelig.

Bilde

Har dessverre ikke bilder av det, men jeg fikk vannslipt annlegsflatene med K800 og vasket innsuget igjen.

Bilde

En kjapp test etter vask og tørk. og nei, det er ikke den fargen det skal ha! hehehe

Bilde

snart klar til oppstart, eller noe i den retningen. hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 115  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support