Her kommer et H....tes innlegg på godt og vondt.
Litt verksteds tips, og litt rod. og litt bilder!
Er ferdig med bakenden av ramma, så nå er det på tide å begynne på forstillingen.

Så rammen ble vendt med god hjelp av Kenneth og Jeanett

Og bakakselen lagt ut igjen!! jaja, den skal legges på lager til jeg er ferdig med forstillingen.

Tok mig litt tid til å se nærmere på håndbrekket, og få det demontert helt!

Etter brekkmekanismen var blitt behandlet med olje, og lagt i en pose på hylla, besluttet jeg mig for å gi sveiseren min litt service. noe som var tiltrengt!
Trådfremføringen var blitt hakkete, og jeg måtte bruke en del ballet egenskaper, når det skulle sveises, for ikke å få krøll på slangen.
Så trådmaterslangen, måtte skiftes.

Hold på tråden når dere klipper inne i sveiseren, ellers får dere bare en masse løs tråd, som må kveiles ut og rulles inne på rullen for hånd, tar lang tid, og er kjedelig arbeide, som lett kan undgås.

Fiksèr tråden, det er det hullene er til!!

Løsne trådmateren.

Fjern disse tre skruene.

fjern gasshylse og kontaktstykke fra pistolen.

Dra ut tråden fra slangen.

4 skruer i pistolen er alt som skal til.

Litt uklart bilde, kameraet liker ikke å komme så tett på!

det er den tynne svarte slangen som skal skiftes!

strekk ut slangepakken.

og lirk ut endestykket.

straks litt sværere i den andre enden.

Her er den nye slangen. (kjøp på Jula, til 89 kroner!)

dra ut den gamle, og sjekk at lengden er den samme. (eller at den nye er litt lengere!!)

tre den nye slangen inn på plass, jeg startet fra sveiseren, og mot pistolen, da det var lettest for mig.

der var den.

inn på plass med den, det er bare å klemme den inn på plass.

i den andre enden var det god margin.

men den skal også på plass.

skru dekslet på plass.

bruk en skarp kniv.

på tide å rense matehjulet.

svært å se, men ganske møkkete.

inn på plass igjen.

skru pistolen sammen igjen.

Nja, det er ikke altid at det går etter planen. sveiseren ville ikke føre tråden helt frem, så jeg måtte demontere pistolen igjen og finne ut av hvorfor.

Viste sig, at jeg ikke hadde fått slangen presset helt inn på plass, og derfor buttet tråden imot kanten på samlingspunktet inne i pistolen.

Øisann, den var litt skeiv.

Rense gasshylsen kanskje!!

Spissen på ambolten passer perfekt til å rette kanten av gasshylsen på. og et par kjappe strøk med en flatfil gjorde susen.

sprayet godt med denne inne i hylsen og på kontaktstykket, for at unngå sveisesprut å perler skal sette sig fast fremover.

likegreit å bytte til nytt kontaktstykke.

nesten ferdig

Må jo teste om den funker.

Et lite tip til dere. Når dere skal klippe tråden inne i sveiseren og føre den frem til pistolen på nytt, sørg for å bruke en god skarp klipper.
Da får dere ikke klemt flat tråden, og den graver ikke dype spor i mateslangen. en anden ting er at dette hjelper også på slitasjen på matehjulet.
Da kommer vi til forstillingen. tenkte at jeg skulle få den løftet inn, og sett nærmere på den.

Etter litt graving med en spartelspade, dukket dette opp.

Mistenker jeg må finne mig en annen forstilling. Noen som har en liggende???