AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 09:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 23. Jul 2014 06:46 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 20. Sep 2013 17:24
Innlegg: 53
hei

Eg ønsker og få bedre styre egenskaper på mi 67 chevelle.
Eg har hørt man kan bruke deler i fra corvette er usikker på årsmodell. noen som vet?

Er det noen av dere som har forbedret dette før?
Eg ønsker tips eller hvordan dere har gjort det?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Jul 2014 21:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 11. Nov 2013 00:19
Innlegg: 19
Bosted: Årnes / Akershus
Spørs hvor heftig du skal gjøre dette? Rørarmer, polyforinger, tannstang, coilovers osv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Jul 2014 06:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 20. Sep 2013 17:24
Innlegg: 53
eg håpte på og kvitte meg med styre snekka og få på ei tanstang iførste omgang.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 27. Jul 2014 09:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 11. Nov 2013 00:19
Innlegg: 19
Bosted: Årnes / Akershus
Ikke dumt å få byttet ut snekka, det finnes flere bolt on kit til dette.
F.eks http://www.summitracing.com/int/search/ ... radle-kits


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 28. Jul 2014 02:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Lee steering box med 12,7;1 ratio fungerer utmerket.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Aug 2014 18:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Ta deg et søk på Pro-Touring.com eller Lateral-G så får du svar..... Ikke noe vits å bytte til tannstang når ikke det er problemet....

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 15. Sep 2014 04:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 20. Sep 2013 17:24
Innlegg: 53
Har du noen tips til hva eg kan søke etter på disse sidene Olav?

Dette er problemene eg har: eg må sitte og jage på rattet når eg kjører.
kjører eg på ein veg med hjulspor i så plutselig skyter den seg ut av hjulsporene.

Så det vill vel igrunnen ikkje hjelpe med ei tannstang.

Er det noen gode tips til hva som gjør dette?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 15. Sep 2014 08:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
1- Foringer må være OK
2- Parallell stag og hjelpe snekke må være OK
3- Hjulvinkler må være for radialdekk og ikke diagnoal dekk som orginalt. f.eks -1* camber,+5* caster 1/16" toe in


Om dette ikke gir deg ønskede resultat, eller forstillinga er utslitt kan du vurdere å skifte ut deler. Om du har "Pro-Touring" ambisjoner så er mulighetene mange...

Olav

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 15. Sep 2014 09:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Jeg støtter Olav 100% få sjekket understellet ditt 100% før du går I innkjøp av masse dyre deler.

se litt hva type dekk du har osv. ofte hjelper det med en ny snekke, friske deler og bra 4 hjuls kontroll

Men det er også 1 ting som man må være litt obs på. det er de Nye reglene som er kommet I forbindelse med EU kontrollen, jeg har fått en del folk/biler på besøk som har fått mangel grunnet ombygd motor/forstilling osv. med henvisning til biltilsyne. biltilsyne gidder ikke prøve bilen, de bare spørr etter papirer om det er påmontert utstyr som er beregnet og godkjent til denne bilen. ofte ender det at man må søke til SFOOR, har man da montert en tannstang som det star Racing only på monteringsanvisningen. ja da star man der med en ikke godkjent bil. Så jeg vil anbefale å ha fin dialog med SFoor og ditt lokale biltilsyn.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2014 07:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
grogei skrev:
Jeg støtter Olav 100% få sjekket understellet ditt 100% før du går I innkjøp av masse dyre deler.

se litt hva type dekk du har osv. ofte hjelper det med en ny snekke, friske deler og bra 4 hjuls kontroll

Men det er også 1 ting som man må være litt obs på. det er de Nye reglene som er kommet I forbindelse med EU kontrollen, jeg har fått en del folk/biler på besøk som har fått mangel grunnet ombygd motor/forstilling osv. med henvisning til biltilsyne. biltilsyne gidder ikke prøve bilen, de bare spørr etter papirer om det er påmontert utstyr som er beregnet og godkjent til denne bilen. ofte ender det at man må søke til SFOOR, har man da montert en tannstang som det star Racing only på monteringsanvisningen. ja da star man der med en ikke godkjent bil. Så jeg vil anbefale å ha fin dialog med SFoor og ditt lokale biltilsyn.

Da tror jeg flere enn meg får et forklaringsproblem på EU kontrollen, med tanke på motor.
Hva står det egentlig i den nye EU kontrollen, og har de allerede begynt å praktisere den?

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Sep 2014 10:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Jeg snakka med PonyParts og de anbefalte noen produsenter mer enn andre mtp. dokumentasjon og godkjenning. Kan være greit å snakke med de før man kjøper.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Sep 2014 19:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Smog skrev:
grogei skrev:
Jeg støtter Olav 100% få sjekket understellet ditt 100% før du går I innkjøp av masse dyre deler.

se litt hva type dekk du har osv. ofte hjelper det med en ny snekke, friske deler og bra 4 hjuls kontroll

Men det er også 1 ting som man må være litt obs på. det er de Nye reglene som er kommet I forbindelse med EU kontrollen, jeg har fått en del folk/biler på besøk som har fått mangel grunnet ombygd motor/forstilling osv. med henvisning til biltilsyne. biltilsyne gidder ikke prøve bilen, de bare spørr etter papirer om det er påmontert utstyr som er beregnet og godkjent til denne bilen. ofte ender det at man må søke til SFOOR, har man da montert en tannstang som det star Racing only på monteringsanvisningen. ja da star man der med en ikke godkjent bil. Så jeg vil anbefale å ha fin dialog med SFoor og ditt lokale biltilsyn.

Da tror jeg flere enn meg får et forklaringsproblem på EU kontrollen, med tanke på motor.
Hva står det egentlig i den nye EU kontrollen, og har de allerede begynt å praktisere den?


Å ja denne har dem startet å praktisere. 2014 men varierer nok litt fra verksted til verksted.

Jeg har ikke kontroll skjema her, men går ut på ombygging av understell. karosseri, og motor. blir market 2 feil og må som regel vises Statensvegvesen.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Sep 2014 19:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Har pro touring understell på min.
Spc øvre armer
Howe ball joints
Spc fjærer foran og bak
Chris alston chassiworks justerbare dempere
Hellwig stab stag foran og bak
Currie currectrac øvre og nedre armer bak
Lee 670 12,7:1 styresnekke m

Syns oppsettet fungerer overraskende bra. Tror det blei 40-50 tusen.

Hvis du ikke vil gå så langt så anbefaler jeg demperne og styresnekka. Øvre armene og howe ball jointsene er også viktig hvis du skal kjøre hardt i sving. Om du bare skal putre avgårde men vil ha følelsen av en mer stabil bil så trenger du kanskje ikke dem.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 01. Nov 2014 06:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 20. Sep 2013 17:24
Innlegg: 53
Olav gider du og forklare litt om hjulvinkler du skrev her? (3- Hjulvinkler må være for radialdekk og ikke diagnoal dekk som orginalt. f.eks -1* camber,+5* caster 1/16" toe in)
kva er camber, caster og toe in ?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Nov 2014 22:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Greit forklart....
http://paul94-gbs-zero-build.blogspot.n ... nsion.html

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support