Joda,det finnes endel spesialmodeller av Ranchero,både av de eldste og av de seneste modellene. Nå veit jeg nok mest om den type karosseri-type jeg selv har,men bare på de 3 årene dette karosseriet varte (1977-79),så er det iallefall 3 spesialutgaver,en type for hvert år. I 1977 så var det noen designere som lagde en showtruck utgave som de døpte Viper,den er knalltøff med spoiler bak der hekken er (,soltak av type vippetak,striper som gikk fra front og over bilen mot hekken. Den hadde 3-delt plate over lasterommet i glassfiber som man kunne folde sammen. Striper på siden som det stod Viper på. Ordet Viper var også å finne på bakluka med et skråstilt emblem i chromeDe gjorde bilen mer tøff i trynet foran med frontspoiler som hadde samme form som fronten,spiss på hjørnene og v-form på midten.
I 1978 så var det jubileum hos Ford,derfor så inngikk de en deal med Mr. Shelby om å lage Shelby GT utgaver av Ranchero. Det blei laget 78 stykker,en for hvert år Ford hadde vært på markedet,dette var selvfølgelig kruttsterke utgaver av Ranchero,lista over utstyr som var produsert spesielt for disse utgavene var lang. På disse bilene så finner man special tags rundt på bilene som det står "Built by Shelby Automototive,based on the Ford Ranchero". Alle bilene var svarte med gull striper. Foran i grillen så har de Shelby slangemerke istedenfor emblemet til Ranchero. Motoren var 400 cubic inch Lima V8. Ellers var det Cobra toppdeksler,Cobra starter. I hanskerommet var det festet en Emission spec sheet,denne var stemplet "VOID". Idag vet man VIN på 39 stykk,men jeg har aldri sett bilder av et eksemplar sålangt,disse opplysningene har jeg hentet ifra de bøkene jeg har på Ranchero.
I 1979 så gikk det mot slutten for Ranchero,folk kjøpte ikke lenger slike biler,de ville ha mindre kjøretøy. Ranchero blei for dyr i drift,faktisk de siste årene så blei det ikke reklamert for Ranchero ute hos Ford Forhandlerne lenger. Men noen markedsføringsfolk prøvde seg på et siste stunt og sendte ut noen utgaver av Ranchero med bortimot alt tenkelig utstyr man kune få,for å prøve å få opp interessa for bilen. De kalte bilen 1979 1/2 utgave. Denne hadde endel utstyr fra Mercury XR7 blant annet dørtrekkene på dørene. Alle bilene hadde vinyltak. Etter det man vet blei det laget 115 stykk av denne. Eiere som kjøpte disse fikk med en plakett i metall med navnet sitt inngravert på. Disse er ettertraktede biler på markedet idag,og er priset høyt.
Som sagt,det er mye spennende med Ranchero,dette var bare noen av de interessante modeller de lagde av type Ranchero. Men er det noe folk lurer på av Ranchero,så bare spør,jeg har mange bøker som handler om alle årganger av Ranchero,med tekniske opplysninger osv

.