AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 07:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ford Ranchero
InnleggSkrevet: Lør 22. Mar 2014 00:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jeg ser sjelden noen innlegg om og med Ford Ranchero her,så tenkte å spørre for nysgjerrigheten sin skyld: Hvor mange innpå forumet her er det som har en Ford Ranchero 1959-1979 :) ? Nesten så jeg iblant begynner å lure på om jeg er en utdøende rase som liker Ford Ranchero,tror ikke det kan være mange som har samme interessa som meg,håper jeg tar feil selvsagt :) .

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Ranchero
InnleggSkrevet: Lør 22. Mar 2014 00:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Har hatt 72 GT med 351 Cobra Jet og 4sp. KUnne godt tenkt meg en igjen. Liker godt 75-77 utseendet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Mar 2014 02:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

72 GT er en av de fineste Ranchero'ene med samme fronten som Torino'n,liker den veldig bra :) .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Mar 2014 11:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ford Ranchero og Torino er definitivt blant mine topp favoritt biler. Har ikke hatt noen av de ennå, men når tiden er inne for ny bil, er sjansen stor for at det blir Ford ja ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Mar 2014 00:34 
Avlogget
Get going
Get going

Skulle likt å funnet en 69 med 428 CJ. Ikke spesielt mange produsert!!!!!!!! Noen Norske 69 Rancheroer..?

Mvh

JohnB

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Mar 2014 04:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Joda,det finnes endel spesialmodeller av Ranchero,både av de eldste og av de seneste modellene. Nå veit jeg nok mest om den type karosseri-type jeg selv har,men bare på de 3 årene dette karosseriet varte (1977-79),så er det iallefall 3 spesialutgaver,en type for hvert år. I 1977 så var det noen designere som lagde en showtruck utgave som de døpte Viper,den er knalltøff med spoiler bak der hekken er (,soltak av type vippetak,striper som gikk fra front og over bilen mot hekken. Den hadde 3-delt plate over lasterommet i glassfiber som man kunne folde sammen. Striper på siden som det stod Viper på. Ordet Viper var også å finne på bakluka med et skråstilt emblem i chromeDe gjorde bilen mer tøff i trynet foran med frontspoiler som hadde samme form som fronten,spiss på hjørnene og v-form på midten.
I 1978 så var det jubileum hos Ford,derfor så inngikk de en deal med Mr. Shelby om å lage Shelby GT utgaver av Ranchero. Det blei laget 78 stykker,en for hvert år Ford hadde vært på markedet,dette var selvfølgelig kruttsterke utgaver av Ranchero,lista over utstyr som var produsert spesielt for disse utgavene var lang. På disse bilene så finner man special tags rundt på bilene som det står "Built by Shelby Automototive,based on the Ford Ranchero". Alle bilene var svarte med gull striper. Foran i grillen så har de Shelby slangemerke istedenfor emblemet til Ranchero. Motoren var 400 cubic inch Lima V8. Ellers var det Cobra toppdeksler,Cobra starter. I hanskerommet var det festet en Emission spec sheet,denne var stemplet "VOID". Idag vet man VIN på 39 stykk,men jeg har aldri sett bilder av et eksemplar sålangt,disse opplysningene har jeg hentet ifra de bøkene jeg har på Ranchero.
I 1979 så gikk det mot slutten for Ranchero,folk kjøpte ikke lenger slike biler,de ville ha mindre kjøretøy. Ranchero blei for dyr i drift,faktisk de siste årene så blei det ikke reklamert for Ranchero ute hos Ford Forhandlerne lenger. Men noen markedsføringsfolk prøvde seg på et siste stunt og sendte ut noen utgaver av Ranchero med bortimot alt tenkelig utstyr man kune få,for å prøve å få opp interessa for bilen. De kalte bilen 1979 1/2 utgave. Denne hadde endel utstyr fra Mercury XR7 blant annet dørtrekkene på dørene. Alle bilene hadde vinyltak. Etter det man vet blei det laget 115 stykk av denne. Eiere som kjøpte disse fikk med en plakett i metall med navnet sitt inngravert på. Disse er ettertraktede biler på markedet idag,og er priset høyt.
Som sagt,det er mye spennende med Ranchero,dette var bare noen av de interessante modeller de lagde av type Ranchero. Men er det noe folk lurer på av Ranchero,så bare spør,jeg har mange bøker som handler om alle årganger av Ranchero,med tekniske opplysninger osv :) .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Mar 2014 13:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Kjekt å vite. Mener å ha sett en svart med Gullstriper Ranchero, men om det var en av de ekte 78 skal jeg ikke si.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Mar 2014 13:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei.

Jeg har en 68mod.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Mar 2014 14:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Har en helt ny hood extension m/list til 74-76 Torino, skulle vel være lik på Ranchero. Den er tilsalgs, men passer vel ikke din bil da.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Mar 2014 00:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

kbakk skrev:
Hei.

Jeg har en 68mod.

Bilde

Dette ser ut til å være en flott Ranchero :) . Morro å se andre utgaver og karosserityper enn de to jeg har sjøl :-).

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Mar 2014 00:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Smog skrev:
Har en helt ny hood extension m/list til 74-76 Torino, skulle vel være lik på Ranchero. Den er tilsalgs, men passer vel ikke din bil da.

Bilde

Heisann,nei desverre så blir dette hakket for gammalt for 77 og 79 modellene jeg har. Det var et skille på karosseritypen på disse bilene mellom 76 og 77. Jeg har å en 77 LTD II stasjonsvogn,men den har samme front som Ranchero (77-79).

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Mar 2014 01:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

v8power skrev:
Kjekt å vite. Mener å ha sett en svart med Gullstriper Ranchero, men om det var en av de ekte 78 skal jeg ikke si.

Ja det skulle vært veldig gøy å sett bilder av en ekte Shelby Ranchero en gang,men jeg tipper at det er en grunn til dette,at de som har disse bilene ønsker å ha det litt hemmelig og ikke spredd for hele verden av frykt for tyveri osv.
Når man snakker om sjelden Ranchero,så lagde de jo utgaver med woodgrain på sidene også,disse het Squire og det siste året så ble det produsert bare 758 stykk av denne utgaven,så den må jo sies å være sjelden å skulle jeg tru :) .
Her i landet er det basismodellen 500 og GT utgaven man finner stort sett,veit ikke om noen med Squire utgaver,men denne stasjonsvogna som heter LTD II som bare blei laga i 1977,den hadde ofte woodgrain og het også Squire. Farga var ofte kobber metalikk farge på disse stasjonsvognene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Apr 2014 15:43 
Avlogget
Get going
Get going

Vedlegg:
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 029.jpg
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 029.jpg [ 202.12 KiB | Vist 8683 ganger ]
Vedlegg:
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 027.jpg
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 027.jpg [ 171.28 KiB | Vist 8683 ganger ]
Vedlegg:
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 025.jpg
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 025.jpg [ 132.31 KiB | Vist 8683 ganger ]
hadde for endel år siden en 76 Ford Gran Torino country squere stv.denne solgte jeg til en kar som bodde nermere bergens distriktet.den hadde alt av det utstyret disse bilene kom ut med på 70 tallet.det satt også en orginal 460 motor i denne bilen som var rød i den tiden jeg eide den.handlet den av en kar fra Raufoss på Hadeland i sin tid.en artig og stor stv.som jeg hadde masse glede av mens jeg eide den.siste jeg hadde som jeg solgte i 2012 var en 76 Ford Ranchero 500.var også en artig bil som idag går på øslandet.denne satt det en 400 motor i.kuule biler dette.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Apr 2014 15:58 
Avlogget
Get going
Get going

Vedlegg:
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 022.jpg
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 022.jpg [ 174.55 KiB | Vist 8680 ganger ]
Vedlegg:
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 018.jpg
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 018.jpg [ 211.45 KiB | Vist 8680 ganger ]
Vedlegg:
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 017.jpg
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 017.jpg [ 244.24 KiB | Vist 8680 ganger ]
hadde også en 69 Ford Torino GT som det satt en 351 motor i.denne hadde rundt 400hp og var en morsom bil å kjøre med.denne ble senere solgtog går idag på sørlandet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 15. Apr 2014 02:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

dodge1969 skrev:
Vedlegg:
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 029.jpg
Vedlegg:
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 027.jpg
Vedlegg:
masse bilder av Amcarene jeg har hatt opp gjennom de siste årene 025.jpg
hadde for endel år siden en 76 Ford Gran Torino country squere stv.denne solgte jeg til en kar som bodde nermere bergens distriktet.den hadde alt av det utstyret disse bilene kom ut med på 70 tallet.det satt også en orginal 460 motor i denne bilen som var rød i den tiden jeg eide den.handlet den av en kar fra Raufoss på Hadeland i sin tid.en artig og stor stv.som jeg hadde masse glede av mens jeg eide den.siste jeg hadde som jeg solgte i 2012 var en 76 Ford Ranchero 500.var også en artig bil som idag går på øslandet.denne satt det en 400 motor i.kuule biler dette.

Dette var en grådig flott Ranchero. Mener jeg har vært i kontakt med deg før og så bilen på bilder da :-)? Ingen tvil...det finnes utrolig mange fine utgaver av Ranchero. Jeg skulle gjerne likt å møte noen langs veien når jeg er ute å cruiser her i Hallingdal med min '79 GT,men her oppi dalen så er det så vidt jeg vet bare meg som driver med Ranchero. Det er iallefall en bil mange snur på hodet etter,får mye oppmerksomhet med den her i bygda ja :-).

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet