På tide med en update.
Først en liten gladnyhet: Jeg har fått meg ny jobb, i Desember begynner jeg på Markveien Karosseri som hjelpearbeider/læregutt og skal etterhvert bli billakkerer

Men frykt ikke, Chevan kommer ikke til å bli lakkert med det første.
Jeg er i gang med det samme jeg har gjort de to siste vinterene. Pelt ut motoren for å få slutt på oljelekkasjer.
Er også et par andre ting skal ordnes og byttes ut samtidig.
Er alltid stas med en haug med nye deler:

Det har svetta/lekki masse mellom innsuget og toppene/blokka foran og bak, fra fordeleren, oljetrykksgiveren, bunnpanna og svingningsdemperen:

Bytta registeret når jeg var i gang. Det gamle kjedet hadde en cm med slækk. Mistenker at det kan være det som lager den rare lyden jeg plages med. At kjedet slår i tannhjula og lager skranglelyd, men det er sikkert ikke det heller...
Det gamle drevet på veiva satt godt fast. Avdrageren spratt av, så jeg måtte surre en jekkestropp rundt og da kom den løs til slutt:

Fora opp mellom veiva og motorstativet med en planke og en tommestokk da jeg banka på det nye drevet:

Nytt supertight Cloyes register på plass:

Spaceren og innsuget passa ikke så godt sammen, så jeg matchporta dem med en liten fres på drillen. Glemte å ta bilde når jeg var ferdig, men nå passer de perfekt sammen:

Lakken flassa et par steder hvor jeg hadde slurva med sliping og vask da jeg lakkerte motoren i fjor.
Skrapa bort løs lakk og mattslipte hele motoren. Var dritnøye med å slipe og vaske med silikonfjerner i alle kriker og kroker.
Ferdig grunna:

Ferdig lakkert. Gikk med litt over en sprayboks bare på motoren. Ble to gode strøk:

Var en fryd å rive av maskeringa:

Innsuget, waternecken og spaceren fikk også et nytt strøk med lakk før det ble montert. Ble blankt og fint:

Ny Professional Products svingningsdemper montert. Klarte det uten å knekke skrua denna gangen

Timingtaben tar så vidt borti svingningsdemperen, så den må friseres litt:

Nye plugger med riktig justert gap montert:

Kjøpte Milodon oilpan studs for at det skulle litt lettere å montere den nye bunnpanna. De var helt geniale:

Nye bunnpanna. Milodon original replacement. Den veier ca dobbelt så mye som den gamle chromebunnpanna jeg hadde.
Har mye bedre passform og er mye tykkere i godset. Satser på at det ikke lekker noe mere nå:

Detta er nok noe av grunnen til oljelakkasjen foran på motoren. Simringen har gnagd seg godt inn svingningsdemperen:

Det skal i hvetfall ikke lekke mere fra fordeleren. Er montert med to pakninger og en sinnsykt fet ny Mr.Gasket klemme med stud, sprengskive og mutter:

Salvesen Specialties Throttle and TVcable bracket 2.0. Den var så jævla svær, så jeg har kappa bort 1/3 av den, heva den litt og sveisa fast wirefestene for en cleanere look. Hehe
Har også bytta til et Accel corrected design fordelerlokk. Dvs at pluggledningene fra venstre side av lokket går til venstre side av motoren og de på høyre går til høyre side av motoren. Skal bli digg å slippe det jævla rotet med pluggledningene som det er originalt:

Høla i toppdeksla mine er akkurat litt for store til at breathersa og grommetene sitter skikkelig fast, så det har vært masse svetting der også. Nå har jeg kjøpt nye breathers som klemmes fast med slangeklemmer. Skal få sveisa på et par rør på toppdeksla.
Også har jeg laga baffleplater i toppdeksla. Håper på at baffleplatene og litt høye rør skal få slutt på mye av oljesølet.
Røra er 35mm innerbein fra en Marzoccchi 888 downhillgaffel som jeg har fjerna anodiseringa på i Plumbovann og polert opp:
Det kommer i hvertfall til å se dritfett ut: