AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 22. Aug 2026 12:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 834 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 56  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Tor 14. Mar 2013 15:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Nå er motoren ferdig montert. Gjenstår litt småplukk som å legge opp nye pluggledninger og montere nye wire looms, men da må flangene på headersa moddes litt.
Ble til slutt svarte reimhjul siden den orange lakken reagerte på seg selv på det nedre reimhjulet. Etter 5 førsøk ble jeg lei og lakkerte dem svarte istedet.
Nye breathers er også montert. Høla i toppdeksla er littegrann større enn 1 1/4" så breathersa satt dårlig fast og ramla av bare man var så vidt borti dem. De gamle breathersa var push in uten grommet.
De nye må ha grommets. Så grommetene er limt fast med Sikaflex. Ramler ikke av med det første.

Bilde

Bilde

Da toppene mine ble modda for å bruke guideplates brukte jeg de gamle støtstengene. Fant ut at de er ikke herda på sida, så de ble gnagd bra i stykker etter et par måneder på veien.
Nye herda støtstenger er montert og gradene på guideplatesene ble slipt bort.

Detta er ikke bra:
Bilde

Sånn så dem ut:
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 16:16 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Pimpala her på forumet sendte meg en konvolutt med masse gamle papirer og diverse på Chevan.

Blant papira var det: Optionlista fra da bilen var ny, warranty information brosjyre, maintenance schedule, drivers manual, kopi av original title fra USA, kilometertemplingskort, kjørebok, kjøpskontrakt fra 1990, litt papirer fra Elverum Auto og et gammalt vognkort.
Mye rart som er kult å ha.

Kjøpskontrakta fra 1990. Vår Chevrolet HB30838 selges med defekt motor....tas ikke i retur. Ganske morsomt.
Bilde

Resten av papirene:
Bilde

Bilen har hatt mange eiere opp igjennom tida. Her er de som jeg har funnet hittil:

-Steinar Negård fra Kongsvinger kjøpte bilen ny hos Elverum Auto. Ble registrert i hans navn 15.10.1980.

-Gudmund Gulbrandsen fra Granli overtok bilen 05.06.1984

-Johannes Røgelstad fra Skånevik overtok bilen 18.04.1988

-Leif Krokvik fra Hønefoss (tror jeg det står) overtok bilen 03.10.1988

-Arild Andersen fra Hønefoss (tror jeg det står) overtok bilen 07.05.1990

-Så er det et lite sprik fram til 1998. Svend-Ole Varkold Hansen fra Langhus overtok bilen 28.07.1998.
Den ble da også godkjent ombygd til Bensin motor.

-Christian Iversen (chevy350 her på forumet) fra Jar overtok bilen 05.11.2001

-Stephan Håbet (Pimpala her på forumet) fra Molde og Moldestuket overtok bilen 15.10.2004
Så ble den solgt til broren Ronny Håbet.

-Så ble den i 2005 (tror jeg det var) solgt til Sverre Haraldsen i Oslo.

-I September 2010 overtok jeg bilen og har den enda.

Noen som kjenner til de tidligere eierene eller vet hvem som hadde bilen etter Arild Andersen fram til Svend-Ole Varkold Hansen?
Hadde vært artig og visst.

Fikk også noen negativer som Mads H fikk scanna for meg. Det er en liten restaureing fra en gang i tida. Litt rustsveising og ymse.
Hadde vært fett om noen kjente til bildene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 22:38 
Avlogget
Get going
Get going

tror jeg vet hvem Leif Krokvik er, en eldre herre mann fra Hønefoss. Har kjørt en eldre s10 blazer i mange år så vidt jeg vet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mar 2013 11:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

På kjøretøyet skal fintfolk kjennes. Til og med i en polsk videosnutt fra verdenscupen i downhill i Hafjell.
Spol fram til 04.40:

http://www.pinkbike.com/news/Video-The- ... -2013.html

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Mar 2013 21:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Oi, fikk du de papirene først nå? Jeg sendte alt jeg hadde videre da jeg solgte bilen, og husker godt det var noen artige saker innimellom der. Det var en bunke eller to med bilder fra rustsveisinga av hytta, noe Hansen i Langhus fikk utført på noe lokalt karosseriverksted der ute. Kvitteringer og alt var med, latterlige summer påkostet han den slitne bilen. ;)

Husker da handelen var i boks, og jeg skulle overføre penger. Han ville ha 25 lapper på konto, og resten i lomma, så ikke kona skulle vite om det. Sikkert andre her på forumet som kjenner seg igjen i den måten å gjøre det på!

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Mar 2013 01:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ser ut som de tok i litt væl hardt med jekken på ene bildet der.. Hytta og planet står i hver sin retning jo !! hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Mar 2013 11:45 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Chevy350 skrev:
Oi, fikk du de papirene først nå? Jeg sendte alt jeg hadde videre da jeg solgte bilen, og husker godt det var noen artige saker innimellom der. Det var en bunke eller to med bilder fra rustsveisinga av hytta, noe Hansen i Langhus fikk utført på noe lokalt karosseriverksted der ute. Kvitteringer og alt var med, latterlige summer påkostet han den slitne bilen. ;)

Husker da handelen var i boks, og jeg skulle overføre penger. Han ville ha 25 lapper på konto, og resten i lomma, så ikke kona skulle vite om det. Sikkert andre her på forumet som kjenner seg igjen i den måten å gjøre det på!

Jau. Tok sin tid, men nå har jeg dem. Kvitteringene og bildene mangla. Fikk kun negativene, men regner med at det er samme bildene.
Kvitteringene hadde vært kule å hatt. Kanskje jeg skulle dratt og klaga på jobben, for nå er det rustent igjen :twisted:

Godt å vite at det ikke bare er jeg som bruker masse penger på den gamle driteren.

rokkern skrev:
Ser ut som de tok i litt væl hardt med jekken på ene bildet der.. Hytta og planet står i hver sin retning jo !! hehe

De må vel ha løsna på planet. Men nå skjønner jeg hvorfor ramma var så bulkete på undersida. Hvis man jekker sånn som det, er det ikke så rart.

Satt og titta på bildene av motoren i går. Synes at dipsticken stakk for høyt opp. Dro opp i garasjen før jobb i dag og modda den litt.

Sånn var den:
Bilde

Kappa av toppen på røret, kappa dipsticken og laga nye max og min merker, med skravert felt:
Bilde

Og vips, nå synes nesten ikke dipsticken lenger:
Bilde

Bilde

Nye wire looms og pluggledninger er montert. Passa ikke i det hele tatt, siden headerflangene dekka over hulla som loomsa skal skrus fast i.
Løsninga ble å frisere headerflangene og wireloomsa litt. Ble så trangt at det ikke fungerte med vanlig sekskantskrue, fikk ikke på fastnøkkelen, så jeg dro på LazyBoys og kjøpte noen fine buttonhead torx skruer.
Bildet er tatt før jeg kappa dipsticken og bytta skruene:
Bilde

Headersa skal få seg enten et strøk med VHT Flameproof coating eller så skal de males med 1000gradersmaling og wrappes med eksosbansasje.
Litt usikker på hva jeg skal velge. Tror jeg helst vil ha eksosbandasje, for da slipper jeg å tenke på riper når headersa skal monteres.
Hva synes dere? Er det noen har brukt VHT Flameproof coating på headersa sine? Blir det holdbart?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 01. Mai 2013 21:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Nå er bilen på veien igjen. Ble ferdig natt til i dag. For første gang noensinne er bilen klar til deadlinen jeg har satt for meg selv. Riktignok noen timer på overtid, men jeg er fornøyd 8)

Noe småplukk er det, men ikke noe alvorlig.

Med nye dekk foran, svart panser og endelig har jeg fått på mindre speil:

Bilde

Kommer en update med flere bilder om ikke så lenge.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Mai 2013 13:26 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jaja. Ble kortvarig glede detta her. En uke etter at den kom på veien rasa diffen. Det som var kjedelig var at den rasa da jeg gira ned i 2. før en sving for å gasse på ut igjen. Det sa bare PANG!!! rakadakadak......
Hadde vært litt kulere om den rasa mens jeg børna :twisted:

Da jeg pelte av lokket ramla det ut tannhjulbiter. Detta lå igjen på bunnen:
Bilde

Her er litt av det jeg pelte ut. Er noe mere som ligger i klem inni der, klare ikke å vri yoken mer enn 90grader for hånd.
Skal opp i garasjen og inspisere skaden i dag.
Bilde

Var litt engstelig for at girkassa hadde blitt ødelagt også, siden det var så smye slækk i den utgående akselen. Men etter å ha prata med både Rats og ATS i Fetsund viste det seg at at det skal være litt slækk i den, så kassa har nok klart seg.
Den skranter litt, men håper den holder ut sesongen.
Kassa slurer mellom 2. og 3gir, lager skranglelyd mellom hvert girskift og turtallet synker ikke når jeg setter den i overdrive.
Både Rats og ATS kan overhale og forsterke kassa, men kan ikke gi noen garanti på den med effekten jeg har i motoren.
De mener at TH700r4 kasse og 400hk er dødfødt.
Men nå har jeg grom converter og mellomaksel til 700kassa, så jeg er ikke så gira på å bytte til noe annet. Er jævlig digg med overdrive og lockup.
Kommer til å kjøpe en TCI TH700r4 kasse fra Summit så fort jeg har fått skrapt sammen litt penger. Det blir billigere og garanti har jeg ikke uansett :evil:

Så over til litt hyggeligere ting:

Etter å ha fått hjelp av rokkern til å justere tenninga skikkelig gikk bilen som ei kule. Har også ny converter med 2500rpm stall.
Litt masete når man skal parkere og småkjøre rundt i byen, men faen så fett når man jeg gasser på 8)

Fant ut at dynamoen min er en onewire dynamo, så jeg fikk fjerna 3 ledninger som lå over innsuget.
Slangene til varmeapparatet er lagt opp på nytt. Fant en 90graders fitting i båtavdelinga på Biltema, så jeg kunne legge opp slangene mellom toppdekselet og dynamoen. Vakuumslangen til fordeleren er klamra til boltene til spaceren under gasseren.
Nå er det ingen slanger eller ledninger som henger og slenger på motoren. Ble ganske cleant.

Bilde

Bilde

Bilde

Ny Salvesen Specialties servopumpebrakett. Mye cleanere og bedre enn den gamle. Skrudd fast med buttonhead umbrakoskruer i rustfritt fra LazyBoys.

Bilde

Den nye gass og tvcable braketten på plass med ny custom Salvesen Specialties gasswire.

Bilde

Kjøpte en ny original gasswire, men den var altfor lang og strømpa knakk da jeg prøvde å få den på plass.
Lagde en ny en av en gammal Nokon BMX bremsestrømpe. Det er rett og slett en plaststrømpe med aluledd utapå.

Bilde

Headersa fikk seg et strøk med 1000graders lakk før jeg la på Biltema eksoswrap.

Bilde

Sånn ble det. Biltema wrapen ble tight og fin. Stinker noe helt jævlig når det blir skikkelig varmt. Er nok pga både malinga og wrapen.
Håper det gir seg etterhvert.
Her er også Moroso Wire loomsa jeg kjøpte. Syns det ble sinnsykt rotete, så jeg har nye Taylor wire looms jeg skal montere.

Bilde

Kjøpte nye BF dekk på Pony Parts. Var ganske dyrt, men framdekka varer litt lenger enn bakdekka, så da kan man påkoste seg litt fete dekk foran.

Bilde

Cowl panseret mitt er ikke ferdig, så jeg fikk bruk for backup panseret jeg kjøpte i fjor.
Det er er ganske rustent og fælt, knaser når jeg åpner og lukker det, men det får duge inntil det andre er ferdig.
Ble i hvertfall sinnsykt fett med svart panser.

Bilde

Nye speil på plass. Ser ikke en dritt i dem, men det ser sinnsykt fett ut. Har ikke giddi å gjøre noe med de gamle hulla. Tror jeg bare lar de være.

Bilde

Også et lite stemningsbilde fra Skranglestuk motorvognforenings juge og mekkekveld fra sist søndag.
Rokkern kom og hjalp til med litt tenningsjustering og oppstart på Mads H sin 67 C10.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Mai 2013 14:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Mai 2013 08:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Nå er det en Truetrac diff og et Moser diff cover på vei til meg over dammen. Lagerkit og ny 3.73 utveksling ligger på lur hos Sarpsborg Motor.

Pelte ut diffen og alt er vræk. Mangler en diger bit på pinjongen, kronhjulet har masse småhakk og lokket er bulka og sprekt =D>

Vræka pinjong og masse metallgrums i bunnen.

Bilde

Govlock driten. Ser at det mangler en bit av hjørnet på høyresida. Inni diffen er alt sprekt. Har kverna bra rundt.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Mai 2013 08:33 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Har du vurdert å handle herfra i stedet??

http://www.tciauto.com/

De har en 1000hp 700R4 til rett under 20.000,- pluss frakt og mva/toll

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Mai 2013 10:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Får se hva det blir til mtp girkasse. Har ikke råd nå. Byttes skal den i hvertfall. Med min uflaks raser sikkert kassa uka etter jeg har fått bakakselen opp å gå igjen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 22. Mai 2013 22:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Kom Truetrac og Moserlokk til meg i går. Akselen og alt er levert til bakakselspesialisten min i Sarpsborg for montering. Han har full kontroll på montering, shimsing, forspenn osv.
Alt blir bytta bortsett fra selve akselen og stikkaksla. Går alt etter planen er bilen på veien igjen til søndag.

Pinjongen hadde sprekt til og med. Har gått hardt for seg inni der. Kommer masse bilder når jeg har fått skrotet hjem igjen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Mai 2013 17:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Blir sikkert dritbra. Samma utveksling?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 834 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 56  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support