AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 04:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: veiavgift
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 10:21 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Har lest tråden her nå og sitter igjen med noen spørsmål.

Vil dette si at jeg som har en 82 mod volvo 240 som bruksbil i tillegg til amcaren min nå ikke kan bruke den som bruksbil fordi årsavgifta på den har sunket til 415kr?
Må jeg da selge denne for å kjøpe meg en nyere bil for å kjøre på jobben med?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 11:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

ZX9 har helt feil!

Alle kjøretøy som passerer 30 år får automatisk veteran status og redusert årsavgift.Enten du vil eller ei. Du kan ikke ringe til tollvesenet å si at du vill betale full årsavgift på Amazonen din fordi du skal bruke den hele året. Det medfører IKKE noen form for bruksbegrensing med mindre:
-Du har tegnet en forsikring for biler med begrenset bruk
-Eller at bilen er importert på en unntaksregel som gjør at du har bruksbegrensing. Det gjelder bla biler som er importert på 30-årsregelen de første tiårene den var i funksjon og på endel importbilerogså i den senere tid. Her varierer praksis fra stasjon til stasjon virker det som og om bilen er tatt inn som bevaringsverdig eller som vanligbruksimport. Omtrent alle biler fra før 71 som har vært importert de siste 20 år er vanlig bruktimport.Har bilen bruksbegrensing skal det stå i vognkortet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 12:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

v8power skrev:
ZX9 har helt feil!

Alle kjøretøy som passerer 30 år får automatisk veteran status og redusert årsavgift.Enten du vil eller ei. Du kan ikke ringe til tollvesenet å si at du vill betale full årsavgift på Amazonen din fordi du skal bruke den hele året. Det medfører IKKE noen form for bruksbegrensing med mindre:
-Du har tegnet en forsikring for biler med begrenset bruk
-Eller at bilen er importert på en unntaksregel som gjør at du har bruksbegrensing. Det gjelder bla biler som er importert på 30-årsregelen de første tiårene den var i funksjon og på endel importbilerogså i den senere tid. Her varierer praksis fra stasjon til stasjon virker det som og om bilen er tatt inn som bevaringsverdig eller som vanligbruksimport. Omtrent alle biler fra før 71 som har vært importert de siste 20 år er vanlig bruktimport.Har bilen bruksbegrensing skal det stå i vognkortet.

Dette er helt riktig, ingen bruksbegrensning på veteranbil, kun på verneverdig/bevaringsverdig bil, da står dette i vognkortet.
de fleste forsikringsselskaper krever at du har en annen bil tilgjengelig, trenger ikke være forsikret i samme selskap eller på samme eier. De fleste har jo tilgang til pappas, mammas eller samboer/ektefelles bil så dette er skjelden noe problem. Noen selskaper krever at bilen skal være tilnærmet original. De bilene som kan brukes til treff o-l eller leilighetsvis kan du og bruke, for hva sier loven om leilighetsvis? Nå og da? annenhver dag? bare i helgene? Ingenting. Dette er en diffus tolkning. Biler før 1971 med bruksbegrensning kan få dette fjernet i vognkortet til vanlig bruktimport.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 13:56 
Avlogget
Get going
Get going

Ved førstegangsregistrering av en bil eldre enn 1971 har man to muligheter (godkjennes etter § 1.7, og etter motorvognforskrften av 1942.).
1. Bilen kan godkjennes etter reglene som gjaldt da den var ny og slipper da å få anmerkninger om at den er bevaringsverdig og kun kan brukes leilighetsvis når den ikke er til hinder for annen trafikk osv. (enkelt å forstå dette!?)
2. Det kan også gjøres unntak fra reglene som gjaldt når den var ny, men da blir den bevaringsverdig..

I følge lovverket defineres en bil som veteranbil fra og med første januar i det året som er 30 år etter det året bilen ble produsert.
Denne definisjonen kom da vegdirektoratet innførte nye regler om import av motorhistoriske kjøretøyer eldre enn 30 år, som innebar at det kan importeres motorhistorisk interessante kjøretøyer og få dem registrert på norske skilt uten å måtte oppfylle dagens krav til kjøretøyer. Det følger da med en bruksbegrensning slik at kjøretøy importert på slike vilkår ikke skal være i ordinær bruk.

Fram til 2004 var veteranbiler fritatt for årsavgift, men Stortinget vedtok å gjøre om [b]personskadeavgiften (nå den såkalte "veiavgiften"), som tidligere ble innkrevd via forsikringsselskapene, til en årlig avgift for veteranbiler, mopeder og traktorer i 2005.
Denne personskadeavgiften var for året 2005 på 180 kroner, for 2006 på 365 kroner og for 2007 på 370 kroner. For året 2013 vil avgiften være 415 kr.

Angående forsikring er det helt opp til selskapene selv å sette reglene (alt henger egentlig opprinnelig sammen med forsikring av kjøretøyet, og bruksbegrensningene settes av ditt forsikringselskap). Bruksbegrensningene settes gennerellt fordi bilen ikke oppfyller dagens krav til sikkerhet, og avgasser etc...

(myndighetene ser vel helst at "trafikkfarlige" kjøretøy går på dynga, derfor bør vi alle være fornøyd med den ordningen vi allerede har, men dette kan raskt endres/tilpasses, slik jeg har sett det er blitt gjort med MC pga økt frekvens av ulykker)

Konklusjon: alle 30 år gamle biler har bruksbegrensninger i mer eller mindre grad, alt ettersom din avtale er.

Sist endret av zx9r den Lør 16. Mar 2013 14:52, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 14:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

ALLE BILER UTEN ANMERKNING I VOGNKORTET KAN BRUKES NÅR DET PASSER EIEREN. INGEN FORSJELL OM DET ER EN 1930 MODELL ELLER EN 2013 MODELL.
Har du veteranforsikring er det begrensninger på den, som bestemmes av forsikrings selskapet. Ingenting i veien for å forsikre en 30 år gammel bil på vanlig måte og bruke den som bruksbil.
Årsavgiften blir reduset når bilen paserer 30 år, men det kommer ingen bruksbegrensninger av den grunn.

Bruksbegrensningene i fra statens side kommer an på ossen du registrerer bilen, men så lenge du registrerer den i henhold til di reglene som gjalt i Norge da bilen var ny så skal du ikke få bruksbegrensning. (gjelder ikke noen biler i fra runt 1900 som ikke hadde lys og lignende).

Vet noen biltilsyn skriver inn bruksbegrensning i vognkortet på på biler eldre en 71, men det er bare tull og noe en ikke skal godta. Det er heller ikke så mye som må bygges om på 70 tals biler for å ungå bruksbegrensning.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 14:55 
Avlogget
Get going
Get going

Bippe skrev:
ALLE BILER UTEN ANMERKNING I VOGNKORTET KAN BRUKES NÅR DET PASSER EIEREN. INGEN FORSJELL OM DET ER EN 1930 MODELL ELLER EN 2013 MODELL.
Har du veteranforsikring er det begrensninger på den, som bestemmes av forsikrings selskapet. Ingenting i veien for å forsikre en 30 år gammel bil på vanlig måte og bruke den som bruksbil.
Årsavgiften blir reduset når bilen paserer 30 år, men det kommer ingen bruksbegrensninger av den grunn.

Bruksbegrensningene i fra statens side kommer an på ossen du registrerer bilen, men så lenge du registrerer den i henhold til di reglene som gjalt i Norge da bilen var ny så skal du ikke få bruksbegrensning. (gjelder ikke noen biler i fra runt 1900 som ikke hadde lys og lignende).

Vet noen biltilsyn skriver inn bruksbegrensning i vognkortet på på biler eldre en 71, men det er bare tull og noe en ikke skal godta. Det er heller ikke så mye som må bygges om på 70 tals biler for å ungå bruksbegrensning.

Det er forskjell mellom en ny bil og en veteranbil ang bruk, en veteranbil har bruksbegrensning, enten den er bevaringsverdig eller ikke, men etter det jeg har forstått bare importerte veteranbiler.
Veteranbiler solgt nye i norge har ingen slike restriksjoner, om du ikke selv har konvertert statusen. Forsikringselkapet er som jeg sa i foregående kommentar de man skal forholde seg til ang bruk av kjøretøyet, jo mer du bruker jo mer betaler du (helt som vanlig biler).

Sist endret av zx9r den Lør 16. Mar 2013 15:31, endret 2 ganger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 15:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

HVOR står det at det er bruksbegrensning på en importert bil, når det IKKE står i vognkortet? Og hvordan kan du påstå at det er på importerte men ikke gamle norske? Årsavgiften er nøyaktig like lav...

Sent from my iPhone using Tapatalk

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 15:30 
Avlogget
Get going
Get going

AW-100 skrev:
HVOR står det at det er bruksbegrensning på en importert bil, når det IKKE står i vognkortet? Og hvordan kan du påstå at det er på importerte men ikke gamle norske? Årsavgiften er nøyaktig like lav...

Da må du lese paragrafene. Kommentaren jeg lagde i farger, den er copy/paste av forskjellige plasser der denne loven er definert. Jeg brukte tid på å lage en enkel oversikt over reglene i kommentaren. Derfor henviser jeg til kommentaren i farger.
(for ordens skyld, jeg har ikke diktet opp den, det copy/paste, og hadde du lest den, da ville det du lurer på nå være oppklart)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 16:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

zx9r skrev:
@nitro66
Jeg har ikke nevnt et ord at det er begrensninger på å kjøre en veteranbil om vinteren, latterlig. Les det du kommenterer, og les før du kommenterer.

Men begrensingene er jo delvis nevnt allerede her, og ok, det går automatisk med redusert veiavgift når bilen runder 30 år.
Men forsikringstypen avhenger av type begrensninger man har, og gjennom amcar finnes vel den rimligste til 500,- året.

Bryter man reglene der, som avsløres om man kolliderer tidlig en mandags morgen på vei til jobben, da er dette en sak mellom eier av bilen og forsikringselkapet.

Jeg tok dette opp, fordi jeg har sett utviklingen på hva det koster å eie en motorsykkel, som tross alt bare brukes noen få uker tilsammen i et år, dvs nesten ingenting i det hele tatt, men det koster omtrent like mye som en bil i veiavgift og mye mer enn en bil i forsikring.
Altså svindyrt, urettferdig mye, og jeg har hatt mc bestandig (16 år gammel), og den gangen var det nesten ingen som hadde mc, da kostet det så lite at man merket ikke regningen, til idag da det koster mer enn en bil.
Myndighetene og forsikringselskapene utnytter alle muligheter til å heve gebyrene.

Dette med vinterkjøring var selvsagt ment som et eksempel. Trodde det var åpenlyst.
Om du finner min kommentar latterlig, får det stå for din egen regning. Det skrevne ord kan som kjent lettere misforstås.

Angående MC:

Årsavgiften for MC ble en gang på 2000-tallet halvert (husker ikke helt årstallet). Dette etter et forslag i Stortinget fra Frp.
Årsaken til at NOEN MC'er dyre å forsikre, er at de har en høy ulykkestatistikk, eller er av en type som er mye utsatt for ulykker. Dette gjelder spesielt såkalte japanske racingsykler.
Har selv hatt Harley Davidson. Disse er det forholdsvis lav forsikringspremie på.
Årsak: lite utsatt for ulykker. Årsaken til det igjen, er at de fleste eiere er godt voksne, og kjører med vett.
Det samme gjaldt (kanskje det gjelder ennå) for biler som hadde betegnelsen GTI.

Det er jo en selvfølge at forsikringsselskapene krever en høyere premie om risikoen er høyere.
Ellers hadde de tapt penger.
Eksempel:
Da jeg begynte på flyskolen, tok jeg kontakt med mitt forsikringsselskap, for å høre om jeg måtte betale mer i premie på livsforsikringen min. Da fikk jeg til svar at så lenge flymaskinen ikke var av typen microfly, var ikke risikoen noe høyere. Ergo ble premien den samme.

Og for ordens skyld:
Dette var ment som et eksempel, for å synliggjøre hvorfor forsikringspremien er høyere for noen kjøretøyer.

Ser også at du snakker om importerte biler. ALLE biler i Norge er da importerte, med unntak av Think, Buddy, Troll, Strømmen Dodge'er og diverse hjemmebygg.

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 16:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

zx9r skrev:
Veteranbiler solgt nye i norge har ingen slike restriksjoner, om du ikke selv har konvertert statusen.

Hvordan kan du påstå at det er begrensninger på importerte men ikke gamle norske? Årsavgiften er nøyaktig like lav...

1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 17:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

zx9r skrev:
Ved førstegangsregistrering av en bil eldre enn 1971 har man to muligheter (godkjennes etter § 1.7, og etter motorvognforskrften av 1942.).
1. Bilen kan godkjennes etter reglene som gjaldt da den var ny og slipper da å få anmerkninger om at den er bevaringsverdig og kun kan brukes leilighetsvis når den ikke er til hinder for annen trafikk osv. (enkelt å forstå dette!?)
2. Det kan også gjøres unntak fra reglene som gjaldt når den var ny, men da blir den bevaringsverdig..

I følge lovverket defineres en bil som veteranbil fra og med første januar i det året som er 30 år etter det året bilen ble produsert.
Denne definisjonen kom da vegdirektoratet innførte nye regler om import av motorhistoriske kjøretøyer eldre enn 30 år, som innebar at det kan importeres motorhistorisk interessante kjøretøyer og få dem registrert på norske skilt uten å måtte oppfylle dagens krav til kjøretøyer. Det følger da med en bruksbegrensning slik at kjøretøy importert på slike vilkår ikke skal være i ordinær bruk.

Fram til 2004 var veteranbiler fritatt for årsavgift, men Stortinget vedtok å gjøre om [b]personskadeavgiften (nå den såkalte "veiavgiften"), som tidligere ble innkrevd via forsikringsselskapene, til en årlig avgift for veteranbiler, mopeder og traktorer i 2005.
Denne personskadeavgiften var for året 2005 på 180 kroner, for 2006 på 365 kroner og for 2007 på 370 kroner. For året 2013 vil avgiften være 415 kr.

Angående forsikring er det helt opp til selskapene selv å sette reglene (alt henger egentlig opprinnelig sammen med forsikring av kjøretøyet, og bruksbegrensningene settes av ditt forsikringselskap). Bruksbegrensningene settes gennerellt fordi bilen ikke oppfyller dagens krav til sikkerhet, og avgasser etc...

(myndighetene ser vel helst at "trafikkfarlige" kjøretøy går på dynga, derfor bør vi alle være fornøyd med den ordningen vi allerede har, men dette kan raskt endres/tilpasses, slik jeg har sett det er blitt gjort med MC pga økt frekvens av ulykker)

Konklusjon: alle 30 år gamle biler har bruksbegrensninger i mer eller mindre grad, alt ettersom din avtale er.

Takk for litt mere innformasjon, har du muligheten å legge med hvor dette er klippet fra? spesielt det som sier at biler importert etter motorvognforskrften av 1942.).
har bruksbegrensning, (da tenker jeg ikke på forsikringen) for 90% av gammle biler som importeres importeres etter denne regelen, da det er nok ikke mange som ønsker seg en bil som må være dønn orginal, der man ikke har lov til å forandre på noen ting.

Alle er enig i at vi kan ha bruksbegrensning på forsikringen eller om bilen er værneverdig. men med at du ikke refererer til noen kilder, sliter jeg med å se at jeg har bruksbegrensning på min 30 år gammel bil som ikke har noe bruksbegrensning på forsikringen.

Jeg klarer heller ikke å finne noe som linker årsavgiften opp mot bruksbegrensning

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 17:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

grogei skrev:
Alle er enig i at vi kan ha bruksbegrensning på forsikringen eller om bilen er værneverdig. men med at du ikke refererer til noen kilder, sliter jeg med å se at jeg har bruksbegrensning på min 30 år gammel bil som ikke har noe bruksbegrensning på forsikringen.

Jeg klarer heller ikke å finne noe som linker årsavgiften opp mot bruksbegrensning

Word. Og som du refererer til:
zx9r skrev:
[b]
1. Bilen kan godkjennes etter reglene som gjaldt da den var ny og slipper da å få anmerkninger om at den er bevaringsverdig og kun kan brukes leilighetsvis når den ikke er til hinder for annen trafikk osv.

er dette referert til i vegtrafikklovens § 3.

Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Således gjelder begrensningene i punkt 1 om bilen er 3 år eller 30 år, og har ingenting med redusert årsavgift å gjøre.

1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 17:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

zx9r skrev:
[b][color=#0000BF]Ved førstegangsregistrering av en bil eldre enn 1971 har man to muligheter (godkjennes etter § 1.7, og etter motorvognforskrften av 1942.).

Dette punktet sier jo at det ikke er begrensinger.

Om du ser på oppbygningen av setningen, så forstår du hvorfor.

Om det hadde vært begrensinger, skulle det stått slik:

1. Bilen kan godkjennes etter reglene som gjaldt da den var ny og slipper da å få anmerkninger om at den er bevaringsverdig. Den kan da kun brukes leilighetsvis når den ikke er til hinder for annen trafikk osv.

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 17:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis det er bruksbegrensninger på min gamle bil og jeg bruker den til f.eks å kjøre på jobb gjør jeg vel noe ulovlig slik det blir forklart her..
Enhver lov har en straff hvis den brytes, hva er strafferammen på slike lovbrudd? Bøter? Fengsel?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 18:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Leilighetsvis betyr av og til, hvis jeg nyser 1 gang pr dag er jeg da kronisk syk eller nyser jeg av og til. Til hinder for vanlig trafikk er vel bare hvis en knottfyrt A-Ford går tom for ved. Dette er en frase som egentlig ikke har noe å si. Tror de får problemer med å bevise noe hvis noen i det hele tatt skulle bli mistenkt/siktet for noe slikt.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support