zx9r skrev:
@nitro66
Jeg har ikke nevnt et ord at det er begrensninger på å kjøre en veteranbil om vinteren, latterlig. Les det du kommenterer, og les før du kommenterer.
Men begrensingene er jo delvis nevnt allerede her, og ok, det går automatisk med redusert veiavgift når bilen runder 30 år.
Men forsikringstypen avhenger av type begrensninger man har, og gjennom amcar finnes vel den rimligste til 500,- året.
Bryter man reglene der, som avsløres om man kolliderer tidlig en mandags morgen på vei til jobben, da er dette en sak mellom eier av bilen og forsikringselkapet.
Jeg tok dette opp, fordi jeg har sett utviklingen på hva det koster å eie en motorsykkel, som tross alt bare brukes noen få uker tilsammen i et år, dvs nesten ingenting i det hele tatt, men det koster omtrent like mye som en bil i veiavgift og mye mer enn en bil i forsikring.
Altså svindyrt, urettferdig mye, og jeg har hatt mc bestandig (16 år gammel), og den gangen var det nesten ingen som hadde mc, da kostet det så lite at man merket ikke regningen, til idag da det koster mer enn en bil.
Myndighetene og forsikringselskapene utnytter alle muligheter til å heve gebyrene.
Dette med vinterkjøring var selvsagt ment som et eksempel. Trodde det var åpenlyst.
Om du finner min kommentar latterlig, får det stå for din egen regning. Det skrevne ord kan som kjent lettere misforstås.
Angående MC:
Årsavgiften for MC ble en gang på 2000-tallet halvert (husker ikke helt årstallet). Dette etter et forslag i Stortinget fra Frp.
Årsaken til at NOEN MC'er dyre å forsikre, er at de har en høy ulykkestatistikk, eller er av en type som er mye utsatt for ulykker. Dette gjelder spesielt såkalte japanske racingsykler.
Har selv hatt Harley Davidson. Disse er det forholdsvis lav forsikringspremie på.
Årsak: lite utsatt for ulykker. Årsaken til det igjen, er at de fleste eiere er godt voksne, og kjører med vett.
Det samme gjaldt (kanskje det gjelder ennå) for biler som hadde betegnelsen GTI.
Det er jo en selvfølge at forsikringsselskapene krever en høyere premie om risikoen er høyere.
Ellers hadde de tapt penger.
Eksempel:
Da jeg begynte på flyskolen, tok jeg kontakt med mitt forsikringsselskap, for å høre om jeg måtte betale mer i premie på livsforsikringen min. Da fikk jeg til svar at så lenge flymaskinen ikke var av typen microfly, var ikke risikoen noe høyere. Ergo ble premien den samme.
Og for ordens skyld:
Dette var ment som et eksempel, for å synliggjøre hvorfor forsikringspremien er høyere for noen kjøretøyer.
Ser også at du snakker om
importerte biler. ALLE biler i Norge er da importerte, med unntak av Think, Buddy, Troll, Strømmen Dodge'er og diverse hjemmebygg.