AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 08:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 14. Mar 2013 14:42 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Dropp den dioden. Monter både termostat og bryter paraelt på minus siden av releet til jord.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Mar 2013 18:07 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Der sa du noe lurt hotrodder!skal jaggu springen ned og se om jeg også har sånn :) er den din sånn justerbar?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 12:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ledningen som er beregent å kobles mot AC tvangsstyrer kjølevifta. Går selvsagt via releet. Dermed holder det med en kjekk liten bryter på dashboardet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 15:48 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Sånn type har ikke jeg...har 3 stikk,pluss inn og 2 ut,thats it :(

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 17:18 
Avlogget
Get going
Get going

Det enkleste må jo være å kople opp både manuell bryter og termobryter på minus på rele. Da får du den funksjonen du er ute etter. :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 21:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

rodders skrev:
Nei,fremme i motorrommet er det rele,sikring og thermobryter som styrer vifter automatisk.så koblet jeg ett nytt rele inni bilen med styrestrømen frem til releet inni bilen fra tenningen,og kun en pluss ledning fra releet i kupeen og frem til vifta.så manuell styringen har hvert sitt rele med en leder fra hver enhet inn på viften...skjønte du?

Jeg tror jeg skjønner men er usikker, hvis du bruker et rele til å styre et rele skal du jo ikke få noe returstrøm til tenningen :?

Det er jo en hel masse måter å koble dette på for å få ønskete funksjoner.
enurs metode funker helt fint men viften blir ikke styrt av tenningen når den kjøres manuelt.

Som tidligere nevnt ville jeg koblet den opp med en vendebryter og ett rele, slik:
Pluss fra batteri (via sikring) til pol 30 på rele, pol 87 til vifte og eventuelt kontrollampe.
Styrestrømmen fra termostat til en side av vendebryteren.
Styrestrøm via bryter fra tenning til den andre siden av vendebryteren.
Utgang fra vendebryter til pol 85 på rele, pol 86 til jord. (eventuelt motsatt fungerer også fint)

Koblet som dette har du de funksjonene du ønsker, automatisk via termostat uavhengig av om tenningen er på eller ikke, i den andre posisjonen på bryteren kan du kjøre den manuelt når tenningen er på. Du får dermed også en mulighet til å slå viften helt av ved å sette den i manuell og slå av tenningen ;)

Men som sagt, dette er bare en av mange måter å koble dette på.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 22:15 
Avlogget
Get going
Get going

Hva er det som regel er problemet med termostatene? Er det at de ikke slår seg på eller motsatt?(har ikke erfaring med disse selv) Er det slik at de ikke slår seg på, skal en bryter paralellkoplet med termostaten gjøre nytten.

Er det slik at den ikke skrur seg av og den er koplet rett på batteriet, vil jo batteriet tappes relativt fort. Da kan den vel koples over tenning?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 23:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Problemene er som oftest knyttet til at all strømmen går igjennom termostatbryteren, og ikke alle er akkurat overdimensjonerte for å si det sånn :roll:
Dette betyr at de kommer med de fleste feiltyper, virker bare nå og da, virker overhodet ikke eller brenner seg fast og vifta går hele tiden. Dette er vel hovedgrunnen til at jeg ville brukt termostaten til å styre et rele, du får mindre belastning på termostaten og dermed mindre slitasje. Releet er dimensjonert for jobben og skulle det ryke får du kjøpt et på de fleste bensinstasjoner eller verksteder, ryker termostatbryteren tror jeg ikke det er så mange som har en du trenger....
Dette er selvfølgelig ingen garanti for at termostaten ikke ryker, de kan jo også få mekanisk svikt som ikke er knyttet til forbruk, men det bør helt klart høyne oddsene.

Hvis motoren er vel varm er det en fordel om viften går selv etter at tenningen er slått av, da er det greit at den går utenom tenningen så slipper man og huske å slå den av, det er jo vanlig at det er slik på nyere biler med el-vifte i disse dager.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 23:16 
Avlogget
Get going
Get going

Valvmustang skrev:
Problemene er som oftest knyttet til at all strømmen går igjennom termostatbryteren, og ikke alle er akkurat overdimensjonerte for å si det sånn :roll:
Dette betyr at de kommer med de fleste feiltyper, virker bare nå og da, virker overhodet ikke eller brenner seg fast og vifta går hele tiden. Dette er vel hovedgrunnen til at jeg ville brukt termostaten til å styre et rele, du får mindre belastning på termostaten og dermed mindre slitasje. Releet er dimensjonert for jobben og skulle det ryke får du kjøpt et på de fleste bensinstasjoner eller verksteder, ryker termostatbryteren tror jeg ikke det er så mange som har en du trenger....
Dette er selvfølgelig ingen garanti for at termostaten ikke ryker, de kan jo også få mekanisk svikt som ikke er knyttet til forbruk, men det bør helt klart høyne oddsene.

Hvis motoren er vel varm er det en fordel om viften går selv etter at tenningen er slått av, da er det greit at den går utenom tenningen så slipper man og huske å slå den av, det er jo vanlig at det er slik på nyere biler med el-vifte i disse dager.

Skjønner. Jeg mente selfølgelig at termobryteren skulle styre minus på relet(85). Jeg ville iallefall koplet det slik over tenning. Skulle termobryteren henge seg på, vil jo den ikke tappe batteriet. Trenger man å kjøle motoren, er det jo bare å la tenningen stå på til termobryteren kutter...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 23:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Helt kurant å styre det med minusen men hvis du skal styre minusen med tenningen må du jo inn med et ekstra rele eller noen andre lure koblinger eller ting for å gjøre om plussen fra tenningen til minus.
Jeg ser fordelen med å la alt bli styrt over tenningen men med et rele til å ta belastningen bør feil med termostaten være redusert til et minimum. I latskapens ånd foretrekker jeg å forlate bilen med tenningen av og la termostaten styre vifta etter en kjøretur istedenfor å sitte å se på at motoren blir kaldere ;) :P

Dette er selvfølgelig smak og behag men siden trådstarter hadde koblet opp med automatisk utenom tenning og manualt med tenning beskrev jeg hvordan jeg ville koblet det for å oppnå det samme men uten de "bivirkningene" han hadde.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 00:02 
Avlogget
Get going
Get going

Ja dette er helt klart smart og behag :o Jeg hadde nok gjort det slik på releet: 30 til batteri. 87 til vifte. 86 til tenningstrøm: 85 til bryter og til jord, og termokontakt til jord(paralellkoplet).
Er jo skjeldent man har behov for å kjøle ned motoren når den er stoppet. Da vil man jo uansett ikke kjøle ned annet enn radiatoren. (hvis termokontakten er koplet der da) Mange bilfabrikanter har jo etterkjøling, men da er ofte en sirkulasjonspumpe koplet opp samtidig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 09:08 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Enur,takker for tipset med styring fra jord siden,men nå har jeg koblet det slik bare med en diode mellom styrestrømen fra tenning til relee,og da funket det som jeg ville ha det:) naboen min kjørte kun med thermostat og den holdt ikke...når han kjørte på cruising så måtte den gå hele tiden,også etter han stoppet bilen...jeg kjørte på eu kontroll her om dagen,kun med thermostat styrt vifte og det funket greit,men da var det 5 minus også da :p har lyst på kompressor etterhvert,og da er kjøring viktig! Derfor vil jeg koble det riktig opp nå,så jeg slipper og gjøre det 2 ganger.... Om den viften går fem min etter jeg har stoppet bilen så skal det være nok strøm til og starte igjen :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mar 2013 23:25 
Avlogget
Get going
Get going

Bra det ordnet seg, da er det bare å gi gass :o

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]