rodders skrev:
Nei,fremme i motorrommet er det rele,sikring og thermobryter som styrer vifter automatisk.så koblet jeg ett nytt rele inni bilen med styrestrømen frem til releet inni bilen fra tenningen,og kun en pluss ledning fra releet i kupeen og frem til vifta.så manuell styringen har hvert sitt rele med en leder fra hver enhet inn på viften...skjønte du?
Jeg tror jeg skjønner men er usikker, hvis du bruker et rele til å styre et rele skal du jo ikke få noe returstrøm til tenningen
Det er jo en hel masse måter å koble dette på for å få ønskete funksjoner.
enurs metode funker helt fint men viften blir ikke styrt av tenningen når den kjøres manuelt.
Som tidligere nevnt ville jeg koblet den opp med en vendebryter og ett rele, slik:
Pluss fra batteri (via sikring) til pol 30 på rele, pol 87 til vifte og eventuelt kontrollampe.
Styrestrømmen fra termostat til en side av vendebryteren.
Styrestrøm via bryter fra tenning til den andre siden av vendebryteren.
Utgang fra vendebryter til pol 85 på rele, pol 86 til jord. (eventuelt motsatt fungerer også fint)
Koblet som dette har du de funksjonene du ønsker, automatisk via termostat uavhengig av om tenningen er på eller ikke, i den andre posisjonen på bryteren kan du kjøre den manuelt når tenningen er på. Du får dermed også en mulighet til å slå viften helt av ved å sette den i manuell og slå av tenningen

Men som sagt, dette er bare en av mange måter å koble dette på.