Holder på å bygge om fjøsen til garasje. Tenkte det kanskje kunne være av interesse for noen her å følge med
Jeg håper i alle fall å kunne få litt tips til løsninger underveis.
Før jeg kan starte med å jobbe på Camaroen må man jo få ordnet med en plass å skru på.
Jeg har ikke lagt noen tidsplan på dette. Jeg gjør litt nå og da, ettervert som jeg gidder
Jeg kjøpte sommeren 2011 et mindre småbruk etter en tid å ha ønsket mer plass rundt meg. hadde tidligere kun en enebolig på en liten tomt på 1 mål.
Men har nå en liten går på 108 mål med fjøs, garasje, uthus og naust. så nå er det plass nok
Og det er greit med litt plass når man har 3 bilder, mc og snøskuter.. + litt annet.
Det er ikke noen drift på gården annet enn at en bonde høster markene.
Fjøsen er et veldig greit utgangspunkt siden den i hovedsak er på ett plan, og ikke over flere etasjer som en del eldre fjøser har en tendens til.
Dermed bør det gå ganske fint å få et fornuftig mekkelokale ut av dette.
en grov skisse:
Fløy A er da 6*11m, og vil få en innvendig takhøyde på ca 2.80 når den er ferdig. Denne fløyen vil være isolert, oppvarmet, innlagt vann ++. Og det vil være her man skrur bil.
Fløy B er da 6*14m, og vil har en innvendig takhøyde på ca 3.20 på det laveste til litt over 6m på det høyeste. Denne fløyen vil være uisolert og fungere mest som et lager. Fløy B krever en del jobb for å fjerne en silo og en del ting før det blir bra, men det blir ikke før fløy A er ferdig.
Så det er altså fløy A dette handler om i denne runden.
Grovt sett kan man si at denne fløyen skal ribbes, isoleres, få nytt gulv, osv.
Jeg har kjøpt inn et løftebord som skal felles ned i gulvet. Det løfter bilen ca 1m og blir jo bra til alt annet enn der man må rett under bilen. Men til det vil det komme en 2-søyler i fløy B. Jeg har også kjøpt inn verktøyskap fra Würth som skal brukes som basis for å bygge arbeidsbenk.

På dette bildet ser man altså fløy A i forkant og det vil bli leddport i røstveggen her. Her er bildet fra i høst når det ble laget mer gårdsplass. Markene gikk helt ned mellom her før.

Innvendig når jeg startet. Her hadde jeg mistanke om at disse stavene var en del av bæringen til takstolene.. og det stemte. Døren man ser i bakgrunnen er videre inn til fløy B. Planen er å ha en form for port imellom disse 2 fløyene slik at det er mulig å flytte ting mellom. Gulv vil jo være på samme nivå.
Kanskje man skulle fått tak i sånn glass-skyvedør som er på butikker

det blir enda litt mer takhøyde når ristene fjernes. MEN det må støpes nytt gulv da dette skrår nedover og er litt under bakkenivå.

Gjorde en liten test på hva som var i taket.. resultat: først ca 10cm glava, så 20cm med tørrhøy. fungerte bra egentlig. men ikke så brannsikkert.

fant ut at det enkleste var å gå opp på hemsen og bare trampe ned alt. grisejobb, mye støv av tørrhøyet + at det var sagspon innimellom også

men ble ikke så verst til slutt. her ser man jo godt at stavene går helt opp og støtter takstolene

Nå har jeg fått lagt opp 2x6". spikret stavene fast i de og kappet dem. Jeg skal legge opp mer forsterkning enn det ved å bruke 2x4". Enten bare rett opp sammen med stavene, eller som W. får se på det.

Har også fått revet det meste av veggplater, men har ikke fått tatt bildet av det ennå.
Her er forresten bildet av Würth-skapene som skal bli arbeidsbenk