AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 16:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bygger fjøs om til garasje
InnleggSkrevet: Tor 08. Mar 2012 23:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Holder på å bygge om fjøsen til garasje. Tenkte det kanskje kunne være av interesse for noen her å følge med :)
Jeg håper i alle fall å kunne få litt tips til løsninger underveis.
Før jeg kan starte med å jobbe på Camaroen må man jo få ordnet med en plass å skru på.
Jeg har ikke lagt noen tidsplan på dette. Jeg gjør litt nå og da, ettervert som jeg gidder :mrgreen:

Jeg kjøpte sommeren 2011 et mindre småbruk etter en tid å ha ønsket mer plass rundt meg. hadde tidligere kun en enebolig på en liten tomt på 1 mål.
Men har nå en liten går på 108 mål med fjøs, garasje, uthus og naust. så nå er det plass nok :)
Og det er greit med litt plass når man har 3 bilder, mc og snøskuter.. + litt annet.
Det er ikke noen drift på gården annet enn at en bonde høster markene.

Fjøsen er et veldig greit utgangspunkt siden den i hovedsak er på ett plan, og ikke over flere etasjer som en del eldre fjøser har en tendens til.
Dermed bør det gå ganske fint å få et fornuftig mekkelokale ut av dette.

en grov skisse:
Fløy A er da 6*11m, og vil få en innvendig takhøyde på ca 2.80 når den er ferdig. Denne fløyen vil være isolert, oppvarmet, innlagt vann ++. Og det vil være her man skrur bil.
Fløy B er da 6*14m, og vil har en innvendig takhøyde på ca 3.20 på det laveste til litt over 6m på det høyeste. Denne fløyen vil være uisolert og fungere mest som et lager. Fløy B krever en del jobb for å fjerne en silo og en del ting før det blir bra, men det blir ikke før fløy A er ferdig.

Så det er altså fløy A dette handler om i denne runden.
Grovt sett kan man si at denne fløyen skal ribbes, isoleres, få nytt gulv, osv.
Jeg har kjøpt inn et løftebord som skal felles ned i gulvet. Det løfter bilen ca 1m og blir jo bra til alt annet enn der man må rett under bilen. Men til det vil det komme en 2-søyler i fløy B. Jeg har også kjøpt inn verktøyskap fra Würth som skal brukes som basis for å bygge arbeidsbenk.

Bilde

På dette bildet ser man altså fløy A i forkant og det vil bli leddport i røstveggen her. Her er bildet fra i høst når det ble laget mer gårdsplass. Markene gikk helt ned mellom her før.
Bilde

Innvendig når jeg startet. Her hadde jeg mistanke om at disse stavene var en del av bæringen til takstolene.. og det stemte. Døren man ser i bakgrunnen er videre inn til fløy B. Planen er å ha en form for port imellom disse 2 fløyene slik at det er mulig å flytte ting mellom. Gulv vil jo være på samme nivå.
Kanskje man skulle fått tak i sånn glass-skyvedør som er på butikker :)
Bilde

det blir enda litt mer takhøyde når ristene fjernes. MEN det må støpes nytt gulv da dette skrår nedover og er litt under bakkenivå.
Bilde

Gjorde en liten test på hva som var i taket.. resultat: først ca 10cm glava, så 20cm med tørrhøy. fungerte bra egentlig. men ikke så brannsikkert.
Bilde

fant ut at det enkleste var å gå opp på hemsen og bare trampe ned alt. grisejobb, mye støv av tørrhøyet + at det var sagspon innimellom også
Bilde

men ble ikke så verst til slutt. her ser man jo godt at stavene går helt opp og støtter takstolene
Bilde

Nå har jeg fått lagt opp 2x6". spikret stavene fast i de og kappet dem. Jeg skal legge opp mer forsterkning enn det ved å bruke 2x4". Enten bare rett opp sammen med stavene, eller som W. får se på det.
Bilde

Har også fått revet det meste av veggplater, men har ikke fått tatt bildet av det ennå.

Her er forresten bildet av Würth-skapene som skal bli arbeidsbenk
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 08. Mar 2012 23:43 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

nice
ender vel med at vi må lagen en egen kategori, "Min Garasje" hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 08. Mar 2012 23:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hehe... ja.
Var litt usikker på om det er ok å legge ut dette her.
Bare si ifra hvis det blir feil. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 14:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

har ikke gått så veldig fort med dette, men er kommet dit at jeg må velge hva jeg skal ha på gulvet.
Er litt over 2 måneder siden det ble støpt gulv så det begynner vel å bli klart for litt behandling nå :)
Har et ønske om å behandle gulvet slik at det ser litt ok ut, og samtidig ikke suger til seg all mulig dritt

Har fått litt priser...
- epoxybelegg/industrigulv fra http://www.flowcrete.no/ ser ut til å enda på ca 20"
--- epoxymaling fra samme leverandør ligger an til å koste 3-4"[/list]
- epoxybelegg fra http://epoxygrossisten.no/ kan jeg hente ut fra lokal forhandler og havner på drøyt 10"
- og så har jeg vurdert fliser. Frostsikre fliser tipper jeg vil havne på ca 10" med alt.
- fikk også tilbud fra disse karene http://www.concrete-floor-coatings.com/. Det endte på 750$ inklusiv absolutt alt (også verktøy for påføring).
Men det er rett og slett litt knotete med frakt.

Har vel ikke bestemt meg helt for hva jeg velger å gjøre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 14:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Finnes og Lithurin for behandling av gulv. eller Oxar olje om det finnes enda.

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 16:16 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Dæven det blir nok bra! :D Jeg er såpass heldig så jeg har en noen kamerater jeg kan være hos, men det er 3 mil unna, så blir langt å tungvint..
Drømmen er å bare kunne gå ut døra, over tunet å så er du i garasjen ;)

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 17:42 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

2"x6" til undergurt blir vel litt lite når du får mye tung snø oppå :shock: det er den som tar mesteparten av vekta......jobber som snekker og føler jeg har litt peiling :oops: så jeg mener du bør en drager under på midten med støtter....fikk for noen dager siden beregnet et takstolsett...der det er et spenn på 8.6 meter...måtta ha 8" undergurt/bjelke ...men da blir det ikke noe støtter under....

men ellers ser det bra ut...er rimelig missunelig på at du får en så bra garasje #-o har selv 140 m2,men der må jeg betale 4000 i leige pr mnd....har ikke noe valg en og gjøre det heller #-o

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 18:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

bad luck skrev:
2"x6" til undergurt blir vel litt lite når du får mye tung snø oppå :shock: det er den som tar mesteparten av vekta......jobber som snekker og føler jeg har litt peiling :oops: så jeg mener du bør en drager under på midten med støtter....fikk for noen dager siden beregnet et takstolsett...der det er et spenn på 8.6 meter...måtta ha 8" undergurt/bjelke ...men da blir det ikke noe støtter under....

men ellers ser det bra ut...er rimelig missunelig på at du får en så bra garasje #-o har selv 140 m2,men der må jeg betale 4000 i leige pr mnd....har ikke noe valg en og gjøre det heller #-o

en solid H-bjelke skulle vel fikse det... bruker det her.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 18:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

fjøs kan brukes til litt forskjellig ja, er missunlig, meg og en kompis har bygget fjøsen hans til bl.a:

-mekkegarasje i ene rommet
-ene møkakjelleren blei spylt ut tørka og mala, dette er i dag sandblåsehall med avskillt rom til verktøy,sveiseapparater og sandblåseutstyr og benk osv
-i 2 etg over mekkegarasjen er det lagd til ett lite kjøkken, og så driver vi å bygger kino der i ett bra rom der, interiør med isolering osv osv
-ett par lagringsrom for her og der for biler...

så en fjøs er fint å ha :D følger med her:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 19:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ghosterix skrev:
har ikke gått så veldig fort med dette, men er kommet dit at jeg må velge hva jeg skal ha på gulvet.
Er litt over 2 måneder siden det ble støpt gulv så det begynner vel å bli klart for litt behandling nå :)
Har et ønske om å behandle gulvet slik at det ser litt ok ut, og samtidig ikke suger til seg all mulig dritt

Har fått litt priser...
- epoxybelegg/industrigulv fra http://www.flowcrete.no/ ser ut til å enda på ca 20"
--- epoxymaling fra samme leverandør ligger an til å koste 3-4"[/list]
- epoxybelegg fra http://epoxygrossisten.no/ kan jeg hente ut fra lokal forhandler og havner på drøyt 10"
- og så har jeg vurdert fliser. Frostsikre fliser tipper jeg vil havne på ca 10" med alt.
- fikk også tilbud fra disse karene http://www.concrete-floor-coatings.com/. Det endte på 750$ inklusiv absolutt alt (også verktøy for påføring).
Men det er rett og slett litt knotete med frakt.

Har vel ikke bestemt meg helt for hva jeg velger å gjøre.

Kan anbefale deg å også høre med Grogei her inne på forumet. Han har flere kontakter i Polen, og kan kanskje skaffe dette billigere. Eller sette deg i kontakt med de rette folka der borte.

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 21:17 
Avlogget
Get going
Get going

Liker bygge prosjekter, så må følge med her ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 21:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

skulle nesten vært et eget undrforum for verksted/garasje, sikkert litt inspirasjon å hente hos hverandre :)

Olav skrev:
Finnes og Lithurin for behandling av gulv. eller Oxar olje om det finnes enda.

takk for tips. må sjekkes ut.

robinlintho skrev:
Dæven det blir nok bra! :D Jeg er såpass heldig så jeg har en noen kamerater jeg kan være hos, men det er 3 mil unna, så blir langt å tungvint..
Drømmen er å bare kunne gå ut døra, over tunet å så er du i garasjen ;)

ja, absolutt. etter å være nesten i boks med restaureing på mitt forrige hus kjøpte jeg plutselig dette nedlagte gårdbruket. Blir mye jobb med både hus og fjøs.. og garasje/uthus/naust..
men man har iallfall fått seg plass nok :mrgreen:

Crazy Horse skrev:
bad luck skrev:

en solid H-bjelke skulle vel fikse det... bruker det her.

hmmm...
Dere har ikke loft også da? Jeg har ikke loft så det er kun yttertaket som skal ha bæring her.
Jeg fikk byggmakker (eller mer nøyaktig deres takstol-leverandør til å beregne nødvendig dimensjon og jeg synes å huske de kom frem til at 2"4" var nok.
Jeg valgte i alle fall å bruke 2"6".
Foreløpig ramler snøen ned så det blir ikke så mye vekt, men vil vurdere snøfangere etterhvert så jeg kommer jo da til å revurdere om undergurt er sterk nok.
Sånn for moro skyld fant jeg frem tegningene fra min forrie garasje, den var 6,8m bred. Der var dimensjon på undergurt 1.5"6". Der var det også loft med full ståhøyde.
Et spenn på 8.6m vil jeg tro krever en god del mer enn 6m ja :)

OldisEinart skrev:
fjøs kan brukes til litt forskjellig ja, er missunlig, meg og en kompis har bygget fjøsen hans til bl.a:

-mekkegarasje i ene rommet
-ene møkakjelleren blei spylt ut tørka og mala, dette er i dag sandblåsehall med avskillt rom til verktøy,sveiseapparater og sandblåseutstyr og benk osv
-i 2 etg over mekkegarasjen er det lagd til ett lite kjøkken, og så driver vi å bygger kino der i ett bra rom der, interiør med isolering osv osv
-ett par lagringsrom for her og der for biler...

så en fjøs er fint å ha :D følger med her:)

Høres riktig så flott ut. Blir nok ikke sååå fancy her, men håper på en grei finish slik at det blir trivelig å holde på.

kan jo legge ved et par bilder gra gulvstøping:
god hjelp fra min far
Bilde
Bilde

montering av port
Bilde

og selvfølgelig den det hele handler om =D>
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 21:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Nitro66 skrev:

Kan anbefale deg å også høre med Grogei her inne på forumet. Han har flere kontakter i Polen, og kan kanskje skaffe dette billigere. Eller sette deg i kontakt med de rette folka der borte.

takk for tips

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 21:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ghosterix skrev:
Nitro66 skrev:

takk for tips

her får du kjent epoxy, som er gått ut på dato, men dem garanterer at produktet er like bra

http://allegro.pl/farba-epoksydowa-na-b ... 68657.html

du kan sende dem en mail å høre om dem har det du er ute etter, ellers produseres de fleste kjente epoxy produktene i østauropa og tyskland, selv har jeg også brukt produkt fra epoxygrossisten, er såklart ikke like bra som de dyreste produktene som du finner på markedem men jeg har både sveist og skrudd en god del på gulvet.
Har også en meget dyktig, polsk flis legger til polsk fast pris, med arbeidstilatelse, å nå har man jo lov til å lønne dem 4000 kr uten at det er svart. men nå vet jeg ikke hvor du holder til.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 22:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

holder til på Sortland/Vesterålen, så det er jo en del nord i landet.
Men legger gjerne flis selv, er jo moro det.. i alle fall nesten :)
Fordelen med flis er jo at det på en måte blir litt lettere å få et bra resultat og at det kan se bra ut.. dog en del jobb.
Mer usikker på hvor holdbart det blir. Men det er jo et par karosseriverksted her som har flisgulv så det fungerer vel sikkert på et vis.
Epoxy er nok mer usikkert at man klarer å få til å sitte på et skikkelig vis, men vil vel tro at selv det som epoxygrossisten har vil være bra nok bare grunnarbeid er grundig nok.
Var jaggu litt vanskelig å forstå den polske siden :)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet