Hei.
Som overskriften sier, så har jeg nå fått en merkelig lyd i motorn.
Alle mine innstinkter slår selvsagt inn for fullt og den blir IKKE startet igjen før jeg har funnet ut hva det er.
For og si det rett ut så synes jeg hele motorn er merkelig i sin helhet.......
Vel vel.. Skal prøve forklare godtfolket hva som er så merkelig.
Først motornr som jeg tolker at denne blokka er en 350 fra 1974.Noen som gidder kryssjekke meg på dette? "V1107CLK"-14N126766.
Denne skal vistnok være stroket til 383 i føge forrige eiger (misshandler)..
Grunnen til at alarmen går hos meg nå er at jeg skiftet nylig kam og løftere (edelbr)
Greit nok. satte alt sammen og innkjøring gikk smertefritt. oljeskift og greier og greier...MEN så ble jeg "var" en merkelig banking som ikke hadde noen form for rytmikk i seg??
Jeg pellet selvsagt av toppdeksla og gikk igjennom vipper og justering..prøvde litt forskjellig fra mye og lite fortenning..Jo mindre fortenning, jo mere bankingen mener jeg.
men saken er at lyden kommer IKKE fra toppen av motor.
Når jeg legger meg ned under med motor igang, så hører jeg at lyden kommer fra rundt bunnpanna. Når "banket kommer, så lugger hele motorn...akurat som om noe kniiiiper seg eller at slår mot metall..( som om en ventil slår ned i stempel)..
fikk misstanke til oljepumpa, men den er helt alright.
Jeg innbiller meg at dersom det er råder eller lager, så skal lyden komme mere rymisk??
noen?
Jeg ha aldri helt satt meg inn i dette med hvor tight f,eks ei stempelstang skal være på veiva. Skal den være helt tight, eller skal det f,eks gå an og kunne bevege den litt opp og ned?
men jeg tror ikke lyden kommer fra dette..Det er mere som om veiva dunker ned i bunnpanna (dersom det hadde vert mulig)
Jeg er nå iferd med og pelle ut hele maskinen slik at jeg kan sjekke litt rundt dette.
Noen som har et knalltips på hva jeg skal se etter???
Det er vanskelig og forklare slike lyder, men dette skulle dere virkelig ha hørt altså..
Skal fortsette i morgen med og pelle av toppene for kontroll av ventiler og stempler.
Men jeg har aldri gått så langt som og pelle ut veiv og skiftet stempelringer og lagre før, så dette blir jo en lærerik start på sesongen..
Håper på mange kloke svar......
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275