AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 21. Aug 2026 19:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 106 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 11. Mar 2012 21:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

var ute sammen med en "liten" blå en i dag hehe

Vedlegg:
IMAG0671.jpg
IMAG0671.jpg [ 143.94 KiB | Vist 7241 ganger ]
IMAG0669.jpg
IMAG0669.jpg [ 123.41 KiB | Vist 7241 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 11. Mar 2012 22:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Så nusselig og liten den blå var da...den lille "blue oyster" 250en hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 11. Mar 2012 22:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

LatSaab skrev:
Så nusselig og liten den blå var da...den lille "blue oyster" 250en hehe

hahahaha looool :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 11. Mar 2012 23:51 
Avlogget
Get going
Get going

Gratulere med flott bil. Grønnskilta F350 e jo å rett så skjelden vare må vær?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 11. Mar 2012 23:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

bowtietwister skrev:
Gratulere med flott bil. Grønnskilta F350 e jo å rett så skjelden vare må vær?

takk :)
har ikke kommet over noen tidligere iallefall men er ikke så mange 250 heller på grønne skilt

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2012 00:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Viste seg at batteriene er shot to shit men selger stillte opp og betgalte vegavgifta så kan jeg kjøpte nye battiser for de penga wee

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2012 00:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Crazy Horse skrev:
hmm du sier noe der . men det står jo i vognkortet at maksimal vogntog vekt er over 9 tonn og hengervekta er rund 5.5 tonn?
på hengerfestet står det max 4 tonn og det stemmer jo så du sier at max på kulekoblinga er 3.5 tonn men det holder forsåvidt lenge det da må skaff meg E i sertifikatet først uansett.
kan ikke tenke meg det er noe problem å få denne regga som lastebil da det sikkert er det tilsynet ville hatt den som.
Jeg har jo C1 lappen men vil ikke ha den som lastebil pga større utgifter i bom systemet. og fartsperra som lett kan fjernes men det er jo litt dumt å komme i 116 kmt i 100 sona på E6 å miste lappen da hehe

Hvis de vektene står i vognkortet må de henge igjen fra en lett-lastebil registrering. Reglene er ganske klare for person, vare og lett lastebil:
Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører.
Dette betyr at hvis din bil er 3490kg kan ikke hengeren ha en større totalvekt enn dette, noe som gir en maks vogntogvekt på 6980kg. Merk her at du må ha fullastet bil for å trekke maks hengervekt da det er egenvekten (aktuell vekt) og ikke maks tillatt totalvekt som gjelder. Så uansett hva som står i vognkortet er det disse lovene som gjelder.
Men som jeg sa i mitt forrige innlegg har det ikke så stor betydning siden de fleste hengervekter over 3500kg for disse bilene er i praksis teoretiske. 3500kg er maks med påløpsbrems, skal man ha tyngre hengere må man ha luft, elektrisk eller lignende bremser, å få dette godkjent ettermontert er i beste fall tidkrevende og dyrt.

Ingen problem og regge opp? Når man har hørt hvor mye styr det er å regge ned biler for enkelte ville jeg ikke satset pensjonen min på at det er enklere andre veien :roll:

Angående lysene på taket er de sannsynligvis originale (vanligvis oransje lys) men i Norge skal disse være hvite og i partall, dvs. 2, 4 osv. det var i allefall det de sa da jeg hadde ganstercap med 5 orange lys. Er riktignok noen år siden men tviler på at de har gjort ting enklere siden den gangen :P

Har tilsvarende bil selv ('01 F250 med Triton) og hvis du blir like glad i din bil som jeg er i min kan du se fram til mange trivelige kjøreturer ;) :D :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2012 08:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Valvmustang skrev:
Crazy Horse skrev:
hmm du sier noe der . men det står jo i vognkortet at maksimal vogntog vekt er over 9 tonn og hengervekta er rund 5.5 tonn?
på hengerfestet står det max 4 tonn og det stemmer jo så du sier at max på kulekoblinga er 3.5 tonn men det holder forsåvidt lenge det da må skaff meg E i sertifikatet først uansett.
kan ikke tenke meg det er noe problem å få denne regga som lastebil da det sikkert er det tilsynet ville hatt den som.
Jeg har jo C1 lappen men vil ikke ha den som lastebil pga større utgifter i bom systemet. og fartsperra som lett kan fjernes men det er jo litt dumt å komme i 116 kmt i 100 sona på E6 å miste lappen da hehe

Hvis de vektene står i vognkortet må de henge igjen fra en lett-lastebil registrering. Reglene er ganske klare for person, vare og lett lastebil:
Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører.
Dette betyr at hvis din bil er 3490kg kan ikke hengeren ha en større totalvekt enn dette, noe som gir en maks vogntogvekt på 6980kg. Merk her at du må ha fullastet bil for å trekke maks hengervekt da det er egenvekten (aktuell vekt) og ikke maks tillatt totalvekt som gjelder. Så uansett hva som står i vognkortet er det disse lovene som gjelder.
Men som jeg sa i mitt forrige innlegg har det ikke så stor betydning siden de fleste hengervekter over 3500kg for disse bilene er i praksis teoretiske. 3500kg er maks med påløpsbrems, skal man ha tyngre hengere må man ha luft, elektrisk eller lignende bremser, å få dette godkjent ettermontert er i beste fall tidkrevende og dyrt.

Ingen problem og regge opp? Når man har hørt hvor mye styr det er å regge ned biler for enkelte ville jeg ikke satset pensjonen min på at det er enklere andre veien :roll:

Angående lysene på taket er de sannsynligvis originale (vanligvis oransje lys) men i Norge skal disse være hvite og i partall, dvs. 2, 4 osv. det var i allefall det de sa da jeg hadde ganstercap med 5 orange lys. Er riktignok noen år siden men tviler på at de har gjort ting enklere siden den gangen :P

Har tilsvarende bil selv ('01 F250 med Triton) og hvis du blir like glad i din bil som jeg er i min kan du se fram til mange trivelige kjøreturer ;) :D :D

ok høres logisk ut :)
har litt problemer med det ene navet fremme da det har satt seg fast mellom auto og lock , lager en klikk klikk klikk lyd liksom vet ikke om det gjør noe.
4x4 og 2wd funker fint inni fra bilen.
har hatt det av og kjørt på med 5-56 og prøvd å vri men er i ferd med å ødelegge plastikk dritten nå hehe

er rimelig glad i denne allerede og kommer nok til å bli galdere med tida ja meeen eg har ett "luksusproblem" hehe skal eg ta mustangen eller f350 en på treff ? hehe
får få en kamerat til å kjøre denne på treff lokalt så tar eg mustangen. :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2012 12:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Valvmustang skrev:

NEINEINEI her må ikke blades sammen bilens tekniske godkjenning og begrensningene i førerkortforskriften!!!

HVIS du har førerkort kl B har du IKKE lov til å trekke henger hvis tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører. Men det er INGEN begrensning (annet enn max 3500kg) på at ikke en bil kan trekke en henger tyngre enn bilen!! Eneste forutsetninga er at du må ha BE sertifikat.
EX: Mercedes ML 320 CDI:
Egenvekt: 2110kg
Tillatt tilhengervekt: 3500kg

Forklaring: Med BARE klasse B har du IKKE lov til å trekke henger med mer tillatt totalvekt enn 2185kg, da henger ikke kan være godkjent for mer enn vekten av bilen + fører. SELV OM hengeren er tom... MEN! Med klasse B kan du uansett ikke føre et vogntog som veier mer enn 3500kg, dvs at hengeren må ha tillatt totalvekt under 3500-2185kg=1315kg så lenge du har førerkort klasse B.

Har du førerkort klasse BE har du lov til å kjøre med en henger som veier inntil 3500kg, SELV OM bilen bare veier 2110kg.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2012 23:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Er det ikke bare å hekte på å trekke da....? :-)
Grattis med tøff bil forresten. Store rigger med grønne skilt er populære.

Chevrolet Chevelle SS 1970

If it can´t get there on its own; leave it home!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Mar 2012 00:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

TGA skrev:
Er det ikke bare å hekte på å trekke da....? :-)
Grattis med tøff bil forresten. Store rigger med grønne skilt er populære.

ikke godt å si farr men eg ska sjekka med tilsynet en dag for å værra sikker :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Mar 2012 10:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Crazy Horse skrev:
er rimelig glad i denne allerede og kommer nok til å bli galdere med tida ja meeen eg har ett "luksusproblem" hehe skal eg ta mustangen eller f350 en på treff ? hehe
får få en kamerat til å kjøre denne på treff lokalt så tar eg mustangen. :mrgreen:

Skaff deg bilhenger og sleng Mustangen bakpå, så tar du begge med deg? :)

Ang. hengervekter så er det som nevnt mye styr om du ikke har E, da er det tillatt totalvekt som er begrensende, mens om du har E (tok C1E i januar) så er det aktuell vekt og begrensningene i vognkort/teknisk begrensning som gjelder.

Eg har med andre ord lov til å trekke en henger med tillatt totalvekt på 2000kg med G30en min, men den har en begrensning på 1814kg i vognkortet, så eg får ikke lov å laste hengeren til mer enn 1814kg.

Ellers så er jo tilhengerkalkulatoren til Vegvesenet kjekk å bruke: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... kalkulator

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Mar 2012 13:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

jepp den tilhenger kalkulatoren e kjekke...men trykket inn skiltnummeret til 250en på bildet lenger oppe i tråden....men da komm det opp et eller annet om den ikke hadde love å trekke henger eller at kunne være en feil i programmet eller noe slikt...fikk i hvertfall ikke opp hengervekt på den. Trykket inn skiltnummeret på latsaaben....og der fungerte kalkulatoren og korrekt resultat.Så den virker tydligvis ikke på alle biler.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Mar 2012 17:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Fått av kapellet og det ble så mye tøffere da :)

Vedlegg:
F-350.jpg
F-350.jpg [ 225.14 KiB | Vist 6998 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Mar 2012 17:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Tøff doning!
Hvordan er forbruket på den?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 106 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support