Crazy Horse skrev:
hmm du sier noe der . men det står jo i vognkortet at maksimal vogntog vekt er over 9 tonn og hengervekta er rund 5.5 tonn?
på hengerfestet står det max 4 tonn og det stemmer jo så du sier at max på kulekoblinga er 3.5 tonn men det holder forsåvidt lenge det da må skaff meg E i sertifikatet først uansett.
kan ikke tenke meg det er noe problem å få denne regga som lastebil da det sikkert er det tilsynet ville hatt den som.
Jeg har jo C1 lappen men vil ikke ha den som lastebil pga større utgifter i bom systemet. og fartsperra som lett kan fjernes men det er jo litt dumt å komme i 116 kmt i 100 sona på E6 å miste lappen da hehe
Hvis de vektene står i vognkortet må de henge igjen fra en lett-lastebil registrering. Reglene er ganske klare for person, vare og lett lastebil:
Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører.Dette betyr at hvis din bil er 3490kg kan ikke hengeren ha en større totalvekt enn dette, noe som gir en maks vogntogvekt på 6980kg. Merk her at du må ha fullastet bil for å trekke maks hengervekt da det er egenvekten (aktuell vekt) og ikke maks tillatt totalvekt som gjelder. Så uansett hva som står i vognkortet er det disse lovene som gjelder.
Men som jeg sa i mitt forrige innlegg har det ikke så stor betydning siden de fleste hengervekter over 3500kg for disse bilene er i praksis teoretiske. 3500kg er maks med påløpsbrems, skal man ha tyngre hengere må man ha luft, elektrisk eller lignende bremser, å få dette godkjent ettermontert er i beste fall tidkrevende og dyrt.
Ingen problem og regge opp? Når man har hørt hvor mye styr det er å regge ned biler for enkelte ville jeg ikke satset pensjonen min på at det er enklere andre veien
Angående lysene på taket er de sannsynligvis originale (vanligvis oransje lys) men i Norge skal disse være hvite og i partall, dvs. 2, 4 osv. det var i allefall det de sa da jeg hadde ganstercap med 5 orange lys. Er riktignok noen år siden men tviler på at de har gjort ting enklere siden den gangen

Har tilsvarende bil selv ('01 F250 med Triton) og hvis du blir like glad i din bil som jeg er i min kan du se fram til mange trivelige kjøreturer