AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 08:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2012 02:38 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hallo, er på ukikk etter en amcar til sommeren. Tenker at noen her har litt erfaring med disse bilene, og kanskje har noen tips? :wink: Det må bli en eller annen av disse bilene: 67-68 Camaro, 70 Challenger, 70talls Pontiac Firebird, 69-73 Mustang.
En 70 440 Challenger eller 68 396 Camaro er drømmen! Trenger ikke og være en 100% orginal bil. Jeg er livredd rust og "skulte" skader som er dårlig fikset, men ser ut til at de fleste som ligger til salg er fine, men man ser ikke det før man får ta en titt selv. Tror dere jeg vil finne noe som er bra til noe mellom 150-250,000? Jeg skjønner at en runt 40år gammel bil trenger pleie, og det ska den få :)
Hva man bør vere obs på eller styre unna osv. ser helst og ikke kjøpe "katta i sekkern".. :roll:

Setter stor pris på all respons!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2012 05:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tror absolutt du skal klare å finne noe bra til den prisen.
Betal heller mer for en bil som er sånn du vil ha den, enn å kjøpe deg et "prosjekt" som bare trenger ditt og datt for å være bra. Det blir fort dyrt og fort mye tid som går med til at bilen står der uten at du får brukt den.

Ang. 396 ville jeg heller leita etter en skikkelig bbc, en bygd en på rundt 500hk med alutopper, hydraulisk rullekam, alu innsug og gjerne med dynopapirer osv, en ordentlig automat enten th400 el 4el80e og en god 12 bolt med fornuftig utveksling. 396 har ulempene til bbc ift vekt men ikke fordelene av å være en svær motor ift 496 feks. en bbc med alutopper og innsug veier heller ikke så mye mer enn en sbc med jerntopper og innsug. Sbc er dessuten for jenter.

Er lakken pen, bilen strøken, du finner ingen feil, papirer stemmer med nr på bilen, selger fremsåtr som seriøs, bilen er god å kjøre uten altfor mye skrangling så ville jeg ikke bekymra meg så mye for skjulte feil eller mangler. Noe vil alltid dukke opp, men å fikse et par greier her og der er utrolig mye billigere enn å pusse opp en hel bil med lakk, detaljer, interiør, bygge motor osv. Så lenge specsa stemmer etter hva du har sett for deg, og bilen ser bra ut ere bare å handle spør du meg :)
Lykke til !

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2012 10:25 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

et lite tips. bli medlem av NAF og kjør en eventuell bil du har tenkt dig å kjøpe, på kontroll hos de!
Da får du en fin rapport, med feil og mangler, og hva som du bør skifte etterhvert!
en slik kontroll koster en 1500 kroner, (så vidt jeg husker!) men det er en liten pris å betale, fremfor å kjøpe bil, med skjult rust, og farlige mangler!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2012 12:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ellers har jeg falt helt for mopars, og vil anbefale å sjekke noen-og-sytti Dodge Charger og Plymouth Barracuda... :) Myyye lekkert på 70-tallet...

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2012 14:18 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

rokkern skrev:
Tror absolutt du skal klare å finne noe bra til den prisen.
Betal heller mer for en bil som er sånn du vil ha den, enn å kjøpe deg et "prosjekt" som bare trenger ditt og datt for å være bra. Det blir fort dyrt og fort mye tid som går med til at bilen står der uten at du får brukt den.

Ang. 396 ville jeg heller leita etter en skikkelig bbc, en bygd en på rundt 500hk med alutopper, hydraulisk rullekam, alu innsug og gjerne med dynopapirer osv, en ordentlig automat enten th400 el 4el80e og en god 12 bolt med fornuftig utveksling. 396 har ulempene til bbc ift vekt men ikke fordelene av å være en svær motor ift 496 feks. en bbc med alutopper og innsug veier heller ikke så mye mer enn en sbc med jerntopper og innsug. Sbc er dessuten for jenter.
Er lakken pen, bilen strøken, du finner ingen feil, papirer stemmer med nr på bilen, selger fremsåtr som seriøs, bilen er god å kjøre uten altfor mye skrangling så ville jeg ikke bekymra meg så mye for skjulte feil eller mangler. Noe vil alltid dukke opp, men å fikse et par greier her og der er utrolig mye billigere enn å pusse opp en hel bil med lakk, detaljer, interiør, bygge motor osv. Så lenge specsa stemmer etter hva du har sett for deg, og bilen ser bra ut ere bare å handle spør du meg :)
Lykke til !

Ja, jeg vil ikke skaffe et prosjekt til oppussing for jeg har nokk å skru på og holde vedlike. 2 biler, crosser, og annet leketøy + en amcar på sikt..
Angående motor så har jeg ikke helt satt meg inn i hva, men vil ha noe med litt futt i "big block"! Motor og drivverk er jo utskiftbart og det finnes jo mye å velge mellom har jeg forstått. Jeg har ikke noe erfaring med disse bilene, så jeg kjenner ikke til de så godt. Onkelen min hadde en svart TransAm med en gull-ørn på panseret og en orange 67-68 Camaro når jeg var 10-15år eller noe, husker lyden :mrgreen: Har to bilder av Camaroen som jeg skal få lastet opp, mulig noen vet hvor den er nå? :roll:
Pappa Wolf skrev:
et lite tips. bli medlem av NAF og kjør en eventuell bil du har tenkt dig å kjøpe, på kontroll hos de!
Da får du en fin rapport, med feil og mangler, og hva som du bør skifte etterhvert!
en slik kontroll koster en 1500 kroner, (så vidt jeg husker!) men det er en liten pris å betale, fremfor å kjøpe bil, med skjult rust, og farlige mangler!
Kanskje ikke så dumt å bli NAF-medlem? Er det bare og kjøre innom for en slik test? Tar det lang tid?
AW-100 skrev:
Ellers har jeg falt helt for mopars, og vil anbefale å sjekke noen-og-sytti Dodge Charger og Plymouth Barracuda... :) Myyye lekkert på 70-tallet...
Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken bil det blir, får se hva som dukker opp etterhvert :)
Hvor anbefaler dere å lete? Skjekker daglig og har lagt inn autosøk på Finn.no og Autodb.no.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2012 14:26 
Avlogget
Get going
Get going

et tips:går du inn på WPC club of Norway og taster inn B Body så er det et bilde av en 69 Dodge charger(Bronze met.med svart vinyltak)som jeg regner med er tilsalgs om den ikke er solgt.dette har vært min tidligere bil og er en bra mopar til den prisen som du har tenkt å handle bil for.kontakt med nuværende eier kan formiddles om dette skulle være aktuellt.

Sist endret av dodge1969 den Søn 26. Feb 2012 14:40, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2012 14:32 
Avlogget
Site Boss
Site Boss
Brukerens avatar

RamboEinar skrev:
Kanskje ikke så dumt å bli NAF-medlem? Er det bare og kjøre innom for en slik test? Tar det lang tid?
Du må nok bestille time. Jeg tok "Garanti utløps test" på en bil jeg hadde, og da tegnet jeg medlemskap på stedet. Ble medlem uten vei hjelp, det kostet om trent det samme som rabatten jeg fikk på testen.

88 Ford Mustang GT Convertible
79 Ford Mustang Ghia 5.0 Notchback, prosjekt
97 Ford F250 4x4

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2012 16:54 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ny lakk kan skjule mye hubba-hubba.

Om den er lakkert for noen år siden, og fortsatt ser fin ut, er vel dette tryggere enn om den er helt nylakkert.
Om man reataurerer er bil på "rett" måte, har man ofte fotodokumentert jobben.
Har vært ut for biler som skal ha vært rammeløftet (noe som i seg selv ikke er garanti for bra utført jobb), sandblåst osv, uten at det foreligger bilder av jobben. Vi lever tross alt i den dikitale tidsalder, så å ta bilder underveis koster jo ikke skjorta.

Tenk også tilgang/pris på deler. Nå har jeg bare erfaring med 1-gen Camaro av de overnevnte. Der kan du faktisk kjøpe en helt ny bil i deler. Det samme gjelder vel for Mustang også. På Mopar vet jeg ikke. Det kan garantert andre her inne svare på.

Om en interessant bil tilbys av forhandler, sjekk gjerne om noen på forumet har erfaringer med dem.
Virker som flere her inne har unngått feller nettopp pga at de spurte her inne først.

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Jun 2012 18:51 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hva tror dere om denne?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=35345862

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Jun 2012 13:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tipp topp tommel opp!
Eneste er at utvekslinga er altfor lav, sikkert dritbra aks på denne bilen men håpløs å kjøre etter motorveien. Du har ca 3200 omdreininger i hundre sånn den er nå.. Nye gir koster ca 3500 og jobben ca det samme. Ny lakk er pent, men les det over. Likte bilen veldig godt ! Løp og kjøp:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 15. Jul 2012 18:54 
Avlogget
Get going
Get going

Så veldig fin ut på bildene. Mangler dørpakninger ser jeg.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet