AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 09:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: diskusjon om bil
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 00:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

har en diskusjon om hva som er bra bil her og ikke. en kompis av meg kjører 2010 mod toyota hilux. nå hater jeg japansk så da må jeg jo krangle på det siden jeg kjører suburban.

han påstår at hans bil er så flott og behagelig å kjøre og driftsikker.

so?

gammel burban er da driftsikker. kollisjonssikker er noe annet men den er over 20 år gammel.

og han sa at hans varer lengre enn min pga hans er så ny og gådd bare 50000 km og min er gådd ca 310000 og er uskrudd tett motor i suburban min. og han kom med en liste over driftsikkre biler og spurte hvorfor ikke chevy var nevnt. da svarte jeg at de som tester biler ikke vet hva de prater om :D

men så er mitt spørsmål:

hva ville dere valg at burban 90 mod 310 000 som er godt vedlikeholdt eller en hilux 2011 som er gådd 50 000 ?

jeg vet hva jeg hadde valgt.

og japse driten ruster fortere enn annet synes jeg.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: diskusjon om bil
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 00:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tror jeg kjenner han kompisen din... :D

Har en kompis som mener at hans sjelløse plastbil (totusenognoe hilux) som han bruker til butikken 3ganger i uka er den beste og vakreste bilen produsert... Mer driftssikker enn amerikansk, mer drivstoffgjerrig enn en Smart, bedre komfort enn en Mercedes, bedre kjøreegenskaper enn en BMW...

Uansett kjøper jeg heller 10 biler med sjarm jeg kan skru på enn 1 kjedelige såpestykke med OBDI-kontakt hvor du må koble til en PC for å få lov å bytte blinkelyspære.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 00:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

hehe nei tviler på du kjenner han, hehe. men er helt enig der, kjøper også noe som funker og som går ant å skru på som man slipper obdi som du sier for å bytte blinklyspære på. hehe

kan si det på et annet vis, har hatt 8 biler på knapt 3 år nå. minste jeg har måtte skrue på er suburban. er bagateller og vanlig "service" som blir gjort. motoren er helt uskrudd på og den er gådd laangt ja. så jeg gleder meg til å se første veggmeldingen på face til han der det står at dritn måtte på verksted pga noe usaklig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 08:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Vi har vel alle en slik kompis..

Og de gir seg ikke, men de blir litt roligere når man drar de opp av grøfta, eller hjelper de på verksted..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 10:55 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Å sammenlikne en 2010 Hilux mot en 1990 Suburban blir vel som å sammenlikne appelsin og kål. Ingen som vurderer en 22 år gammel chevy ser på en nesten ny hilux og vica cersa. Enten så handler du bil til 300K eller bil til 30-40K, har aldri hørt om noen som vurderte biler i så forskjellig pris og årsklasse opp mot hverandre noengang. Hadde du derimot sammenliknet en Silverado til samme pris som en Hilux så har du vel mer reell sammenlikning.

Danielm skrev:
kjøper også noe som funker og som går ant å skru på som man slipper obdi som du sier for å bytte blinklyspære på. hehe
OBDII var vel standard også i USA fra 1996 såvidt jeg kan se.

Har nettopp kjøpt meg amcar igjen og er egentlig overasket over hvor trangsynte mange i de forskjellige bilmiljøene er. Japsemiljøet forstår ikke hvordan det går an å ha motorer over 2-3 liter og hvordan min suburban-motor virkelig kan være rødmerket på 4000rpm, så lavt max turtall er jo ikke mulig! Og når det gjelder amcar-entusiaster så virker det som om mange mener at bilutviklingen egentlig gikk i gal retning på 70-tallet og alt som er nyere enn 1980 er datastyrt-søppel. Tror egentlig at mange er redd elektronikk og styringer da de ikke egentlig kan så mye om det.

Danielm skrev:
og japse driten ruster fortere enn annet synes jeg.

En kompis har en nesten ny Tahoe, den har rustangrep under allerede etter 2år... Vet ikke hvordan Hilux mot-står rust i praksis idag, men de har iallefall 12 års rustgaranti på gjennomrust og 3 år på overflaterust, så noe må de ha gjort. Ny 2012 Chevrolet pickup har til sammenlikning 6 år mot gjennomrust, altså halvparten, kan jo trekke konklusjon av hvordan det står til idag da...Men på 80tallet var vel Hilux og ikke minst Nissan Patrol rene skrekkeksempler på hvordan biler kunne ruste. Verden endrer seg, enten vi liker det eller ikke...Og btw, på tunet hjemme hos meg står det kjøretøy fra Japan, Østerrike, England og USA, og alle har de sine sider, på godt og ont.

Og ja, av 2010 Hilux og 1990 Suburban så hadde jeg garantert valgt den første. Men hadde heller kjøpt en nyere Silverado eller RAM om budsjettet mitt likevel var 300K.

Sist endret av Scooby den Søn 29. Jan 2012 13:45, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 11:43 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Etter en del års erfaring med forskjellige biler har jeg bestemt meg for å skille på hobbybil og bruksbil.
Da har jeg valgt å ha drivstoffgjerig og driftsikker bruksbil. Og en kul/morsom hobbybil med sjel.
Dette pga jeg ønsker å bruke minst mulig tid og penger på bruksbil slik att jeg kan prioritere tid og penger på hobbybil.
Er det noen andre som er enige med meg ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 12:08 
Avlogget
Get going
Get going

Buick455 skrev:
Etter en del års erfaring med forskjellige biler har jeg bestemt meg for å skille på hobbybil og bruksbil.
Da har jeg valgt å ha drivstoffgjerig og driftsikker bruksbil. Og en kul/morsom hobbybil med sjel.
Dette pga jeg ønsker å bruke minst mulig tid og penger på bruksbil slik att jeg kan prioritere tid og penger på hobbybil.
Er det noen andre som er enige med meg ?

Som jeg skulle skrevet det selv =D>

Cuda x
Chevelle -70 td

Torque dirty to me

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 12:58 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Å denne diskusjonen vil kjøre i mange år fremover, og er like tullete, hver gang den kommer frem!
Og likevel, kan jeg ikke la være med å kommentere!

Å sammeligne to så forskjellige biler, er som å sammenligne smør og stekesmør, de har noenlunde de samme egenskaperne, men hvert sit bruksområde!
De har lite til felles, ikke mye annet, end de begge er et transportmiddel!

personligt, var jeg ute og testet en ny blondinemoped, og det gjør jeg aldrig igen!
snakk om mangel på sjel, og den ville hele tiden bestemme ossen jeg skulle kjøre!!!
Ikke rart, at unge bilister i dag, ikke kan kjøre bil, bilen har jo overtatt den sunne fornuften, når man kjører.
Hvis jeg ville kaste litt med ræva, motarbeidet den mig hele tiden, med det resultat, at jeg overkompenserte.
Kjørte jeg for fort inn i et sving, og den mente at jeg var ved å miste kontrollen, så bremset den selv! WTF.
Ville jeg accelerere litt fort, og den manglet grep, senket den selv farten, igen WTF.

Ikke noe å si til, at ungdommen i dag, ikke tenker når de kjører, bilen fratar dem jo ansvaret for kjørslen!

I en gammel amcar, eller annen gammel bil, er det jeg som sjåffør, der bestemmer, det er min dosering av bremsen, som avgjør hvor jeg stopper.
Eller hvor langt ned jeg presser speederen, som avgjør ossen jeg kommer ut av krysset!
og sådan kommer det til å fortsette, jeg vil ikke ha en moderne bil, det kan simpelthen ikke betale sig!
og sett med mine øyne, er det jo sådan, at jo simplere bilen er, jo mindre er det å reparere!

Betyder det så, at jeg setter livet på spill, hver gang jeg kjører i en bil uten ESP, Airbag. ABS. NSB, og diverse andre WTF systemer? nope, det like farligt som tidligere. og blir ikke bedre, med tanke på at moderne biler får flere og flere systemer, som skal samarbeide, for at føreren kan slippe for at tenke, mens han kjører!
den dagen, hvor det er bilen selv, som skal kjøre, og jeg bare er passasjer, er dagen hvor jeg kjøper mig en hestekjærre!

Det var vist litt OT, men skitt, dere vet hva jeg mener!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 13:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

ny blondinemoped. Hva i alle dager er det :)

Alle de tingene du skriver som ikke er fornuftig, har jo faktisk de fleste amrikanske bilene i dag
og ønsker man å kjøre slik som deg, er det jo bare å slå det av.
Jeg trur ikke unge folk er dårligere å kjøre no en på 70-80 talle det er bare så sinnsykt mange flere som kjører.

Jeg hadde såklart valgt den fra 2010 om jeg fikk bilene. hadde nok aldri kjøpt noen av dem. for mitt bruk er dem alt for stor og heilt ubrukelig. disse bilene er jo beregnet som arbeids bil. trekke hestehenger, frakte høyballer off road osv :D Heilt heilt ubrukelig ellers. ka i guds navn skal æ med en kassebil når det finnes varebil som man enkelt kan laste inn og ut av.
Ps. dette er bare min mening og jeg har såklart ikke noe imot dem som kjører pick up. eller ku pikk. som vi kaller det.
Jeg er oppvokst på gård. der klarte jeg heller ikke å se fordelen med pick up. kontra mange mange andre biler som er mere praktisk. så må gudane vette koffer det lages. kansje i et annet land, der det verken er snø eller regn.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 13:21 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

grogei skrev:

Alle de tingene du skriver som ikke er fornuftig, har jo faktisk de fleste amrikanske bilene i dag
Jeg trur ikke unge folk er dårligere å kjøre no en på 70-80 talle det er bare så sinnsykt mange flere som kjører.

Jeg hadde såklart valgt den fra 2010 om jeg fikk bilene. hadde nok aldri kjøpt noen av dem. for mitt bruk er dem alt for stor og heilt ubrukelig. disse bilene er jo beregnet som arbeids bil. trekke hestehenger, frakte høyballer off road osv :D Heilt heilt ubrukelig ellers. ka i guds navn skal æ med en kassebil når det finnes varebil som man enkelt kan laste inn og ut av.
Ps. dette er bare min mening og jeg har såklart ikke noe imot dem som kjører pick up. eller ku pikk. som vi kaller det.

Bayerishe Makk Werke

Selvfølgelig kan det kobles fra, poenget mitt var at jeg ikke har bruk for det, jeg klarer mig fint uten.
Og derfor ikke behøver å bekymre mig om det gåt i stykker, eller begynner å motarbeide mig.
Ville da ikke ha noe imot å få kastet en helt ny bil etter mig, da kan jeg selge den, og kjøpe mig en frygtelig masse reservedeler i stedet! hehe
Men for mig, er det ikke aktuelt, å kjøpe en moderne bil, jeg har ikke råd til å vedlikeholde den, og jeg har heller ikke peil nok!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 15:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Wolf dont like blond cars, he goes for milf cars :-D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 16:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Sånne diskusjoner som her er det bare ett svar på.
http://www.youtube.com/watch?v=9NUVxIceW5g

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 16:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

grogei skrev:

Jeg er oppvokst på gård. der klarte jeg heller ikke å se fordelen med pick up. kontra mange mange andre biler som er mere praktisk. så må gudane vette koffer det lages. kansje i et annet land, der det verken er snø eller regn.

...sa mannen, som for tiden annonserer en pickup på finn. hehe

Poenget med pickup ligger vel egentlig i navnet: å plukke opp alt slags ræl uten å måtte putte det inni bilen.
Noen steder på landsbygda i USA er pickup'er et vanligere syn langs veien enn andre biltyper.
Ford F-serie er vel verdens mestselgende "bil"(?)
Her hjemme er jeg enig i at en varebil/kassebil i de fleste tilfeller gjør bedre nytte.

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 17:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Gran skrev:
Vi har vel alle en slik kompis..

Og de gir seg ikke, men de blir litt roligere når man drar de opp av grøfta, eller hjelper de på verksted..

kan love deg at tonen blir noe annet når dem må ha drahjelp. de har hendt flere ganger men det glemmer dem til neste drahjelp.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2012 17:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

for å si det på et annet vis. jeg endte diskusjonen om hva som er bra. brukte denne linken for det: http://www.youtube.com/watch?v=lwF-kr91uxU

og så skrev jeg "det er en grunn til at amerikansk blir brukt i drag, finnes ikke noe annet motorisert som er brukbart eller holdbarhet" jeg sa også at amerikansk har stil over bilene. det har ikke alt annet søppel

ble ikke noe komentar etter det. ble bare til at han logga av :D

haha :D

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet