AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 09:41

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 23:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei! Dette er min første post her, så hvis jeg skriver feil sted, så får du bare la være å bremse om du ser meg i trafikken :)

Jeg poster her fordi jeg holder på å ta lappen, og jeg ønsker en van som min første bil. Jeg kan desverre svært lite om bil, men jeg har veldig lyst til å lære. Sålangt vet jeg at jeg vil ha en van, og at den skal være amerikansk:P Problemet er at jeg fra alle hold blir frarådet dette fordi disse bilene går istykker lett, det er vanskelig/dyrt å finne deler, og de sluker drivstoff.

Jeg ble anbefalt en Toyota HiAce isteden... Før det hadde jeg liksom peilet meg inn på en Dodge Ram Van fra 1990-ish, og ble litt skuffet når jeg så HiAce'n i forhold :P

Så det jeg lurer på er om tingene jeg har blitt fortalt om amerikanske vans stemmer, og i tillegg om det er noen spesifikke vans som er kjent for å være pålitelige, eventuelt er lettere å reparere, billigere deler etc. Hva burde jeg se etter?

Øvre tak på budgett er forøvrig 50.000.

Grunnen til at jeg vil ha en van er at jeg driver med mye aktiviteter som krever at jeg har med meg mye utstyr og trenger mye plass, og også er interessert i en bil jeg kan feriere i. Har ikke tenkt til å bruke denne til og fra jobb :P

Takk for svar!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 00:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Litt suppe går det selvsagt, og skal du kjøre døgnet rundt slik de fleste 18-åringer gjør vil det nok svi litt.
Vær obs på at de fleste er C1 biler. Deler er billig og kurant. Holbarheten er helt ok, men en 15-20 år gammel bil er nå gammel tross alt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 00:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Dette var bra tips!

Det høres fornuftig ut å velge en vil som ikke er alt for skjelden. Dodge Ram Van har jeg skjønt er litt uvanlig, og er kanskje derfor ikke det beste valget. Jeg fant f.eks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32493091

Syns det virket som et godt kjøp, men har følelsen av at GMC Rally er nettopp en sånn skjelden bil som ikke er lett å finne deler til.

Ellers så har jeg sett på diverse ford econoline og chevrolet starcraft/astro. Har intrykket at disse modellene er litt mer vanlige i norge?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 01:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

chrissy skrev:
Dette var bra tips!

Det høres fornuftig ut å velge en vil som ikke er alt for skjelden. Dodge Ram Van har jeg skjønt er litt uvanlig, og er kanskje derfor ikke det beste valget. Jeg fant f.eks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32493091

Syns det virket som et godt kjøp, men har følelsen av at GMC Rally er nettopp en sånn skjelden bil som ikke er lett å finne deler til.

Ellers så har jeg sett på diverse ford econoline og chevrolet starcraft/astro. Har intrykket at disse modellene er litt mer vanlige i norge?

jeg personlig ville holdt meg unna 6.2 dieselen, har bare dårlige erfaringer med den, men finnes vel flere meninger om det å, noen er heldige med de, andre ikke.... har vel litt med tidligere vedlikehold og gjøre...

68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 01:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Få med deg noen du kjenner som har litt kjennskap til bil/amcars/vans når du drar og kikker, og kjøp en du liker :)
GMC Rally er i bunn og grunn eg Chevy G20, så deler er ikke noe problem, men de fleste som er til salgs i Norge er jo med 6.2 dieseldyr.
Nå sier noen at 6.2en er dritt, men eg må si at så langt så er eg fornøyd med min som eg har hatt 4 år og kjørt 22000 miles med. Bruker litt diesel ja, men ikke verre enn at eg har kjørt på ferie med den til sverige/danmark/tyskland, hver sommer siden eg fikk bilen.
Rust - alle vans med store sidevinduer (type starcraft) ruster i underkant av vinduene før eller siden. Du kan være heldig å finne en med lite/ingen rust om tidligere eiere har fikset opp i det, hvis ikke så er dette noe som bør ordnes.

Lykke til med jakten, og lappen!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 09:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hei, erfaringsmessig svir det en god del mer hvis du ryker noe på en riskoker kontra en amerikaner. Som tidligere nevnt her så kommer det an på hva man sammenlikner forbruket med, det er det mange som ikke har fått med seg :P Legg også merke til at det er de som ikke har erfaring med amerikanere som uttaler seg mest om dem... Jeg har vært i samme situasjon selv, jeg ville ha amerikaner når jeg fikk lappen, hadde ikke skrudd så mye bil før, og folk sa det samme til meg om forbruk og at det stopper opp hver 5. km. Jeg kjøpte amerikaner alikevel, og det ville være løgn å si noe annet enn at det var verdt det! kjøregleden er av et helt annet kaliber :) Å skru lærer man seg etterhvert som ting ryker. Jeg har tilbragt litt tid ved bensinpumpa, men dog aldri stått i veikanten (bank i bordet :wink: )

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 19:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Personlig er jeg overbevist om at ryktet om at amcars ryker ved første høyresving har veldig mye å gjøre med at folk skrur bilene sine i hjel. De er "lette" å skru på, og folk kaster seg over jobben uten spesiell kunnskap eller ønske om å gjøre en bra jobb, og resultatet blir deretter.

Har sett så i overkant mange fikse løsninger på disse bilene at det er ikke til å tro. Så her må vi ta en del selvkritikk for det dårlige ryktet mener jeg.

Min erfaring er at det er tilnærmet gratis deler til de fleste vanlige bilene med litt alder. Jeg ramset opp for en tilfeldig forbipasserende hva jeg nettopp hadde byttet for hvor mye da han spurte om deleprisene til min bil, og han bare sperret øynene opp. Alle delene var splitter nye.

Min anbefaling er derfor å finne en som er mest mulig original, slik at det ikke blir en helsikes jobb å finne ut av alt som er under panseret når noe skal byttes. Det letter arbeidsbyrden betraktelig, og man møter ikke på en utfordring FØR man begynner å skru.

Og ja - de bruker mer drivstoff en andre biler. Det er tross alt ingenting som heter gratis lunsj. Større motor = mer forbruk. Samtidig er forbruket ofte veldig overdrevet. En litt mer bevisst holdning til hvordan du bruker gassen er til hjelp for å holde forbruket nede.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 20:24 
Avlogget
Get going
Get going

sjekk på holmanebil .no dei har noen fine vaner stående noe for en vær smak

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Jan 2012 11:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Vil vel si at det ikke er noen spesiell grunn til å ikke velge en van framfor en gammel hiace,transport eller lignende. Vi snakker jo her om gamle biler uansett,så noe rep må du regne med uansett hvilken av de du velger. Og deler til amerikansk er helt klart vesentlig rimeligere enn til europeisk og japse. Amerikanske biler er også mye enklere å skru på.
Chevrolet er vel mest populært,men ville kanskje styrt unna starcrafter og lignende,hvis du ikke finner en som er meget bra rustmessig. Disse har en god del rustproblemer,da de var ombygde biler den gangen de var nye. GMC er jo samme bil som chevy,bare bygd i canada. Deler og slikt er stortt sett likt,så ingen problemer med deler.
Personlig så ville jeg kanskje valgt en bensinbil og ikke diesel. Forbruket er nogenlunde likt,og med dagens priser på drivstoff,så er det ikke store forskjellen på driften. Men rep.kostnader på en diesel ved problemer er mye større enn på bensin. En bensinbil kan man jo evt også montere gassanlegg på hvis man er ute og reiser i land hvor dette er rimelig.
Har selv flere vaner,både diesel og bensin,men blir bensinbilen som er mest ibruk. Mer stillegående og rimeligere i drift da jeg har montert gassanlegg på denne.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Jan 2012 19:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tipsene bør være...

Chevrolet, Bensin motor, eldre enn 1982 modell = veteran og billig veiavgift og forsikring... =D>

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 17. Jan 2012 23:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Etter mye kikking har jeg kommet fram til at jeg har lyst på en Chevrolet! Skjønner jeg bør se etter bensin motor, rustfrie vinduskarmer, og minst mulig petter smart løsninger.

Er det noen som har erfaring med å omregistrere disse bilene fra Kl. C1 til Kl. B?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 17. Jan 2012 23:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det går ikke... Finn deg en som allerede er omklasset til B.

OBS! Noen kreative selgere annonserer sine biler som "omregistrert til personbil". Dette betyr ikke en dr** og du kan fortsatt risikere å måtte kjøre opp til C1... Du MÅ sjekke vognkortet, at bilen har MAX tillatt totalvekt på 3499kg.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Jan 2012 15:44 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

hei og lykke til med bilvalg :P har hatt flere vans opp gjennom årene,alle chevy,den jeg har nå er diesel og de 3 foregående var bensin,ingen tvil som det sies lenger opp her:chevrolet-bensin og helst en god en fra rundt 80,pass på at den er kl B
og personlig ville jeg holdt meg langt unna de med ettermonterte vinduer :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Jan 2012 01:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Virker som det er lettest å finne biler med diesel motor og fra rundt 87-90. Er det ikke utrygt å kjøpe en veteranbil som bruksbil? Varierer vel sikkert fra bil til bil...

Er det noen som har noe forhold til Astro? Det virker lett å finne dem til en billig penge, i god stand, men er redd de er mye mindre enn f.eks G20?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Jan 2012 09:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Skal ikke uttale meg om andre van's men vi hadde en 95 modell Astro som bruksbil i flere år. Suveren bil, men selvagt litt høyere drivstoff utgifter enn en Caravelle turbodiesel eller noe slikt. Men den gikk såvidt under literen pr mil på langkjøring. Også med fullpakket bil.
På blandet kjøring lå den rundt 1,3L/mil.

Til gjengjeld var delene mye billigere enn på de fleste "vanlige" biler.

Vår Astro var med Vortec motor og TPI innsprøytning. Dette kom i 95/96. Før det var det TBI, som innebar mindre hk og minst like høyt forbruk, ettersom jeg har hørt. Den eldste årsmodellen av Astro hadde vanlig forgasser '85 var det vel..?

Vet ikke hvor mye mindre enn fullsize van's Astroen er. Den målte litt over 2m i bredden, og er ikke det omtrent det samme som på fullsize vans? Vekten var ca 1900 kg.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet