Nå er jeg rimelig fersk på GM/Amcar-stuff, men har holdt på med og holder fortsatt på med Offroad "ubermensch"-biler som LandCruiser, der går det stort sett i differ, sperrer og utveksling.
Du spør om du har 10 eller 12 bolt, identifikasjonen på det på GM er noe så dumt som å telle boltene på dekslet på diffen..
Legge deg under bilen, eller heis bilen opp i hodehøyde, stikk snuta borti bakakselen og begynn å tell bolter, teller du til 10 har du 10 bolter, teller du til 12 så har du 12 for å si det sånn

Sjekk bilde.
Utveksling, der vet jeg hva som gjelder innenfor offroad, men jeg kan også fortelle om min erfaring på min Chevy. Jeg har 12 bolt helsperra bakaksel med 4.10 utveksling, det er jæææævlig morro i lyskryssa og tar burnout anytime, men til normal kjøring så blir det litt for lav giring (lav = høyt tall). Originalt er det vel på 3, et eller annet. Det vet sikkert gutta her mer om enn meg. Nå er det vel også slik at en 10 bolta kan ha forskjellig dimm på kronhjula (ring gear), det største tannhjulet inni diffen, så det må du jo være sikker på før du skifter drev. Drever du om diffen (bytter ring og pinion) så må du også shimse opp diffen på nytt, og det er normalt sett ikke noe man gjør uten å ha litt "peiling på seiling".
Her har du forresten en link til å sjekke alle akslene i naboleget om du vil:
http://coloradok5.com/axleguide.shtml