AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 02:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: montere sperre..
InnleggSkrevet: Man 23. Jul 2007 11:33 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 15. Jan 2007 23:11
Innlegg: 19
Bosted: trondheim
da har jeg oppfylt drømmen min om sommer bil å har nå anskaffa meg en.. men det er et problem.. jeg har peiling på mye men sperre og bakende sliter jeg meg å sjønne. jeg har kjøpt meg en oldsmobile cuttlas 4 dørs 1969 modell med borra 350 (som er ganske frisk) men problemet er at det "burne" bare på et hjul. så jeg er ute etter og anskaffe meg annen utveksling og sperre.

hvordan ser jeg på bakaskelen om det er 10 eller 12 bolt som man kaller det??

hva er greieste utveksling til vanlig gate kjøring og street legal??

_________________
-Opel Kadett 1,3s Luxsus 1983 (solgt)
-Opel Kadett GSI (solgt)
-Toyota Corolla 1986 (solgt)
-Volvo 245 1987 (solgt)
-Chevrolet Malibu 1979 (solgt)
-Chevrolet Caprice 1987.
-Volvo 740 1986. (til salgs)

******Drit i hasjen... Svi gummi..******


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 23. Jul 2007 20:23 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 15. Jan 2007 23:11
Innlegg: 19
Bosted: trondheim
ingen som veit??

_________________
-Opel Kadett 1,3s Luxsus 1983 (solgt)
-Opel Kadett GSI (solgt)
-Toyota Corolla 1986 (solgt)
-Volvo 245 1987 (solgt)
-Chevrolet Malibu 1979 (solgt)
-Chevrolet Caprice 1987.
-Volvo 740 1986. (til salgs)

******Drit i hasjen... Svi gummi..******


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 23. Jul 2007 20:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
For og være 100% sikker så må du ta av dekslet bak og telle boltene på kronhjulet.
Hvis du har en original aksel på bilen din så skal det være en 8,2 10 bolt. Det er vanskelig og få kjøpt en ny diff til den men det finnes muligheter for og bygge den opp til diff alikevel med nye biter.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 23. Jul 2007 22:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 15. Jan 2007 23:11
Innlegg: 19
Bosted: trondheim
jaha.. hva vill 8,2 si da?? er litt grønn på dette..

_________________
-Opel Kadett 1,3s Luxsus 1983 (solgt)
-Opel Kadett GSI (solgt)
-Toyota Corolla 1986 (solgt)
-Volvo 245 1987 (solgt)
-Chevrolet Malibu 1979 (solgt)
-Chevrolet Caprice 1987.
-Volvo 740 1986. (til salgs)

******Drit i hasjen... Svi gummi..******


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 23. Jul 2007 23:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Kronhjula har forskjellig diametere.
Det finnes 7.5 8,2 og 8,5 toms 10 bolt gm aksler.
Så har du 8,75 tom som er 12 bolt. Pluss noen fler


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 24. Jul 2007 02:19 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 14. Jul 2007 19:48
Innlegg: 101
Bosted: Oslo og litt Halden
Nå er jeg rimelig fersk på GM/Amcar-stuff, men har holdt på med og holder fortsatt på med Offroad "ubermensch"-biler som LandCruiser, der går det stort sett i differ, sperrer og utveksling.

Du spør om du har 10 eller 12 bolt, identifikasjonen på det på GM er noe så dumt som å telle boltene på dekslet på diffen.. :)

Legge deg under bilen, eller heis bilen opp i hodehøyde, stikk snuta borti bakakselen og begynn å tell bolter, teller du til 10 har du 10 bolter, teller du til 12 så har du 12 for å si det sånn :) Sjekk bilde.

Utveksling, der vet jeg hva som gjelder innenfor offroad, men jeg kan også fortelle om min erfaring på min Chevy. Jeg har 12 bolt helsperra bakaksel med 4.10 utveksling, det er jæææævlig morro i lyskryssa og tar burnout anytime, men til normal kjøring så blir det litt for lav giring (lav = høyt tall). Originalt er det vel på 3, et eller annet. Det vet sikkert gutta her mer om enn meg. Nå er det vel også slik at en 10 bolta kan ha forskjellig dimm på kronhjula (ring gear), det største tannhjulet inni diffen, så det må du jo være sikker på før du skifter drev. Drever du om diffen (bytter ring og pinion) så må du også shimse opp diffen på nytt, og det er normalt sett ikke noe man gjør uten å ha litt "peiling på seiling".

Her har du forresten en link til å sjekke alle akslene i naboleget om du vil: http://coloradok5.com/axleguide.shtml

Bilde

_________________
Håvard
MIN GARASJE
PICS


1972 CHEVROLET C-10 Shortbed
1981 TOYOTA Land Cruiser BJ42
1994 TOYOTA HiLux DoubleCab
1987 TOYOTA Land Cruiser LJ73


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 24. Jul 2007 10:33 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 15. Jan 2007 23:11
Innlegg: 19
Bosted: trondheim
ahaa.. da skjønte jeg litt mere.. tusen takk.. :lol:

_________________
-Opel Kadett 1,3s Luxsus 1983 (solgt)
-Opel Kadett GSI (solgt)
-Toyota Corolla 1986 (solgt)
-Volvo 245 1987 (solgt)
-Chevrolet Malibu 1979 (solgt)
-Chevrolet Caprice 1987.
-Volvo 740 1986. (til salgs)

******Drit i hasjen... Svi gummi..******


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 24. Jul 2007 11:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Beklager men det er ikke så enkelt som å bare telle boltene på dekslet bak.
Det er en feiltagelse som mange tror på. Olds har en aksel som det er 12 bolter på dekslet bak men det sitter en 10 bolt innmat i den. Cheva har en som det er 10 bolter på dekslet på men det sitter en 12 bolt innmat i den. Så skal man være 100% sikker så må du telle boltene på kronhjulet.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 24. Jul 2007 11:40 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 14. Jul 2007 19:48
Innlegg: 101
Bosted: Oslo og litt Halden
Kunne egentlig tenke meg at det var ganske unøyaktig, men det var telling av boltdeksel som ble brukt på nett så jeg.

Er det da 10 og 12 boler på kronhjul osv. da? Eller er det et annet antall?

skims : sjekk bilde, da er det altså de "gule prikkene" du skal telle hvis du skal telle på kronhulet.


Vedlegg:
diff.jpg
diff.jpg [ 47.89 KiB | Vist 5568 ganger ]

_________________
Håvard
MIN GARASJE
PICS


1972 CHEVROLET C-10 Shortbed
1981 TOYOTA Land Cruiser BJ42
1994 TOYOTA HiLux DoubleCab
1987 TOYOTA Land Cruiser LJ73
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 24. Jul 2007 17:31 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 15. Jan 2007 23:11
Innlegg: 19
Bosted: trondheim
tøft... men hvor måler man når man sier 8,5 og 8,2 å sånn??

_________________
-Opel Kadett 1,3s Luxsus 1983 (solgt)
-Opel Kadett GSI (solgt)
-Toyota Corolla 1986 (solgt)
-Volvo 245 1987 (solgt)
-Chevrolet Malibu 1979 (solgt)
-Chevrolet Caprice 1987.
-Volvo 740 1986. (til salgs)

******Drit i hasjen... Svi gummi..******


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 24. Jul 2007 19:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Korrekt, det er de gule boltene du skal telle og de er enten 10 eller 12 eller 14 bolt som også finnes¨på endel pickuper. Diameteren på kronhjulet forteller deg om det er 8,2 osv.
Bakaksler er ikke lett å bli klok på alltid.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 24. Jul 2007 20:25 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 15. Jan 2007 23:11
Innlegg: 19
Bosted: trondheim
åja... da tror jeg bitene datt på plass i hodet mitt... da blir det enklere og ta av dekselet og se hva som er inni der.. kjæmpe takk roar...

_________________
-Opel Kadett 1,3s Luxsus 1983 (solgt)
-Opel Kadett GSI (solgt)
-Toyota Corolla 1986 (solgt)
-Volvo 245 1987 (solgt)
-Chevrolet Malibu 1979 (solgt)
-Chevrolet Caprice 1987.
-Volvo 740 1986. (til salgs)

******Drit i hasjen... Svi gummi..******


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support