Edit 160412: byttet tittel siden Capricen er donert som delebil og jeg har kjøpt en Olds Custom Cruiser som prosjekt i stedet.Hei alle Amcar entusiaster !
Tenkte det er på tide at jeg oppretter en tråd på amcar sitt forum også.

Har en lang tråd på bilforumet:
Min Chrysler StratusHar to Chrysler Stratus, en rød 1995 LE og en grønn 2000 LX. Men tenkte ikke jeg skulle fokusere så mye på disse her (den grønne ligger ute for salg hvis noen er interessert

). Derimot tenkte jeg å skrive litt om Caprice prosjektet mitt.
Har i snart to år siklet etter å få en Caprice Station Waggon på veien. Synes tredje-generasjon Caprice er utrolig tøffe biler. Spesielt stasjonsvogna!
I fjor sommer (2010) fikk jeg kjøpt en 1981 mod. Caprice som sto her i Bodø for en billig penge. Bilen trenger en del arbeid, og etter at jeg hadde plukket ut interiøret bestemte jeg meg for å donere den som delebil og lete etter en ny. Har holdt utgikk i 1 år nå, men dessverre ikke funnet noe som passer lommeboken eller er nært nok til Bodø. Fant en Caprice i Troms som jeg var interessert i, men når vi var for å hente bilen oppdaget vi fort at det var noe galt med motoren. Kom eksos ut av toppen, og hørtes og kjentes ut som den mistet komprisjon. Fant ut hvilken sylinder det var, men vi hadde ikke noe å hjelpe oss med der. Vi vurderte problemet som såpass serriøst at vi aldri ville fått bilen de nesten 50 milene hjem til Bodø.
Så nå har jeg altså begynt å tenke tanken på å prøve å gjøre noe kjørbart av bilen jeg har stående. Det er en del rust rundt om på bilen. Har ingen erfaring med sveising eller slikt fra før, men må jo bare starte en plass. Ser jo på en del av prosjektene i forumet at rust ikke er ett ukjent problem, så håper å få litt tips og kunnskap her. Tanken er ikke å få en strøken bil, men å stoppe det værste og få en bil som kan brukes og forhåpentligvis holder noen år til på veien.
Nok snikk snakk, og litt info om bilen.
Som nevnt kjøpte jeg den i fjor sommer, den hadde da stått (ute) siden 2004/2005. Den ble parkert grunnet rådebank fra motoren.
Fikk startet den uten store problemer, og flyttet den inn i det som har vært ett gammelt hønsehus. Der står den i dag, og er eneste plassen jeg har tilgjengelig for å skru. Det er ikke opptimalt, men er iallefall takover hodet.
Tok en kort video fra vi startet og flyttet på bilen for første gang på 5år:
http://www.youtube.com/watch?v=Exa-0oJh7twUt fra VIN koden har jeg funnet ut at det er en -81 mod. Registert første gang i Norge desember 1981, så veldig sikker på at den er kjøpt ny i Norge. Ut fra regnr. (DD) stammer den fra oslo området.
Den ble levert med en 5.7L diesel motor, men er ombygd og godkjent til 5.0L bensin.
Bilen bærer preg av å ikke ha blitt tatt særlig godt vare på av forrige eier. Dessverre var jeg ikke forberedt på så mye rust som det er, men til prisen så var det værdt risikoen, bilen ble jo solgt som delebil.
Her kommer uansett noen bilder av bilen:

Lakken ser stortsett slik ut over det hele:

På plass i "hønsehuset":

Også ett par rustflekker her og der, bobler også litt noen plasser:

Interiøret bærerpreg av fukt og dårlig vedlikehold. Hadde iutganspunktet tenkt å få det renset og trekt om førersetet, men er vel mer eller mindre konkludert med at dette må hives også får jeg heller jakte på ett nytt:

Det at det sto vann i bilen under det ene baksetet tok jeg ikke som ett bra tegn (måtte øse ut en del, dette er tatt etter). Burde heller tatt det som ett dårlig tegn at det var tørt på andre siden (kommer bilder):

Det første jeg startet med etter jeg hadde overtatt bilen var å ta ut interiøret, tok først setene og det som fantes under viser at bilen har ikke vært vasket innvendig siden sikkert midten av -90 tallet en gang:

Under gulvmatten finnes det en del rust, og jeg fant grunnen til at det var ganske tørt på venstesiden av bilen. For det var det hull tverss igjennom:

Etter interiøret var tatt ut har bilen stått urørt. Dette over 1 år. Mistet litt motivasjon og begynte som nevnt å lete etter noe annet. Foreløpig har jeg ikke kommet noen vei, og nå begynner jeg å lure på og starte oppussing av denne. Kan nok uansett bli en lærerik prosses.
Tok en økt i kveld og fikk ryddet litt rundt bilen og inni bilen. Dessverre ble jeg oppmerksom på mer rust, som jeg fant under gammel sparkel. Ganske ille, sikkert ikke umulig å fikse, men tydelig noe som har blitt prøvd reparert før og som har fått kost seg en stund:

Slik står den nå, har fjernet en dør som er nesten helt ødelagt av rust:

Så får vi se om jeg moter meg opp til å starte på dette, jeg er iallefall giret og motivert nå. Kommer sikkert til å se lysere på det så fort jeg har fått fikset første rust hull.
Imellomtiden har jeg noen spørsmål kanskje noen her kan svare på:
- Bilen er registert som 5 seter, men vet at disse bilene kom som 8 setere, hvordan er det å få den godkjent som 8 seter? Interiør må jeg uansett ha nytt, så kunne tenkt meg interiør med 8 seter (belter og bakseter osv.).
- Vet at modellene fra 79 og bak ble levert med 5.7L bensin, mens etter 1980 kom de "bare" med 5.0L bensin. Er det mulig å få den godkjent ombygd til 5.7L bensin motor?