AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 18:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 14. Sep 2011 23:58 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Edit 160412: byttet tittel siden Capricen er donert som delebil og jeg har kjøpt en Olds Custom Cruiser som prosjekt i stedet.

Hei alle Amcar entusiaster !

Tenkte det er på tide at jeg oppretter en tråd på amcar sitt forum også. :)
Har en lang tråd på bilforumet: Min Chrysler Stratus

Har to Chrysler Stratus, en rød 1995 LE og en grønn 2000 LX. Men tenkte ikke jeg skulle fokusere så mye på disse her (den grønne ligger ute for salg hvis noen er interessert :P ). Derimot tenkte jeg å skrive litt om Caprice prosjektet mitt.

Har i snart to år siklet etter å få en Caprice Station Waggon på veien. Synes tredje-generasjon Caprice er utrolig tøffe biler. Spesielt stasjonsvogna!

I fjor sommer (2010) fikk jeg kjøpt en 1981 mod. Caprice som sto her i Bodø for en billig penge. Bilen trenger en del arbeid, og etter at jeg hadde plukket ut interiøret bestemte jeg meg for å donere den som delebil og lete etter en ny. Har holdt utgikk i 1 år nå, men dessverre ikke funnet noe som passer lommeboken eller er nært nok til Bodø. Fant en Caprice i Troms som jeg var interessert i, men når vi var for å hente bilen oppdaget vi fort at det var noe galt med motoren. Kom eksos ut av toppen, og hørtes og kjentes ut som den mistet komprisjon. Fant ut hvilken sylinder det var, men vi hadde ikke noe å hjelpe oss med der. Vi vurderte problemet som såpass serriøst at vi aldri ville fått bilen de nesten 50 milene hjem til Bodø.

Så nå har jeg altså begynt å tenke tanken på å prøve å gjøre noe kjørbart av bilen jeg har stående. Det er en del rust rundt om på bilen. Har ingen erfaring med sveising eller slikt fra før, men må jo bare starte en plass. Ser jo på en del av prosjektene i forumet at rust ikke er ett ukjent problem, så håper å få litt tips og kunnskap her. Tanken er ikke å få en strøken bil, men å stoppe det værste og få en bil som kan brukes og forhåpentligvis holder noen år til på veien.

Nok snikk snakk, og litt info om bilen.

Som nevnt kjøpte jeg den i fjor sommer, den hadde da stått (ute) siden 2004/2005. Den ble parkert grunnet rådebank fra motoren.
Fikk startet den uten store problemer, og flyttet den inn i det som har vært ett gammelt hønsehus. Der står den i dag, og er eneste plassen jeg har tilgjengelig for å skru. Det er ikke opptimalt, men er iallefall takover hodet.

Tok en kort video fra vi startet og flyttet på bilen for første gang på 5år: http://www.youtube.com/watch?v=Exa-0oJh7tw

Ut fra VIN koden har jeg funnet ut at det er en -81 mod. Registert første gang i Norge desember 1981, så veldig sikker på at den er kjøpt ny i Norge. Ut fra regnr. (DD) stammer den fra oslo området.

Den ble levert med en 5.7L diesel motor, men er ombygd og godkjent til 5.0L bensin.

Bilen bærer preg av å ikke ha blitt tatt særlig godt vare på av forrige eier. Dessverre var jeg ikke forberedt på så mye rust som det er, men til prisen så var det værdt risikoen, bilen ble jo solgt som delebil.

Her kommer uansett noen bilder av bilen:

Bilde
Bilde
Bilde

Lakken ser stortsett slik ut over det hele:
Bilde

På plass i "hønsehuset":
Bilde

Også ett par rustflekker her og der, bobler også litt noen plasser:
Bilde
Bilde

Interiøret bærerpreg av fukt og dårlig vedlikehold. Hadde iutganspunktet tenkt å få det renset og trekt om førersetet, men er vel mer eller mindre konkludert med at dette må hives også får jeg heller jakte på ett nytt:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Det at det sto vann i bilen under det ene baksetet tok jeg ikke som ett bra tegn (måtte øse ut en del, dette er tatt etter). Burde heller tatt det som ett dårlig tegn at det var tørt på andre siden (kommer bilder):
Bilde

Det første jeg startet med etter jeg hadde overtatt bilen var å ta ut interiøret, tok først setene og det som fantes under viser at bilen har ikke vært vasket innvendig siden sikkert midten av -90 tallet en gang:
Bilde

Under gulvmatten finnes det en del rust, og jeg fant grunnen til at det var ganske tørt på venstesiden av bilen. For det var det hull tverss igjennom:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Etter interiøret var tatt ut har bilen stått urørt. Dette over 1 år. Mistet litt motivasjon og begynte som nevnt å lete etter noe annet. Foreløpig har jeg ikke kommet noen vei, og nå begynner jeg å lure på og starte oppussing av denne. Kan nok uansett bli en lærerik prosses.

Tok en økt i kveld og fikk ryddet litt rundt bilen og inni bilen. Dessverre ble jeg oppmerksom på mer rust, som jeg fant under gammel sparkel. Ganske ille, sikkert ikke umulig å fikse, men tydelig noe som har blitt prøvd reparert før og som har fått kost seg en stund:
Bilde

Slik står den nå, har fjernet en dør som er nesten helt ødelagt av rust:
Bilde

Så får vi se om jeg moter meg opp til å starte på dette, jeg er iallefall giret og motivert nå. Kommer sikkert til å se lysere på det så fort jeg har fått fikset første rust hull.

Imellomtiden har jeg noen spørsmål kanskje noen her kan svare på:

- Bilen er registert som 5 seter, men vet at disse bilene kom som 8 setere, hvordan er det å få den godkjent som 8 seter? Interiør må jeg uansett ha nytt, så kunne tenkt meg interiør med 8 seter (belter og bakseter osv.).
- Vet at modellene fra 79 og bak ble levert med 5.7L bensin, mens etter 1980 kom de "bare" med 5.0L bensin. Er det mulig å få den godkjent ombygd til 5.7L bensin motor?

Sist endret av rstange den Man 16. Apr 2012 14:01, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 00:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

skrot skiten og bruk tid og penger på noe bedre

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 02:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

så mistenkelig lik ut gamle familiebilen vår :) den var også dd registrert, faderen kjøpte den med defekt dieselmotor og bygde den om til bensin, men det er 20 år siden....

68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 07:45 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Først og fremmest, Velkommen og gratulerer med stort pågangsmot.

er mye rust der ja, men hvis du virklig vil, er det bare at gå igang.
men etter å ha fjernet rust og lappet huller i store mængder, på min egen caprice, vil jeg anbefale dig å fortsette letingen.
det værste er den rusten, som du ikke har funnet endda, specielt A-stolpene, og rundt registerkassen.
den rusten som sitter i taket er slem, og ikke enkel å få til å se pen ut.
hvad angår sveisingen, så finn dig et par videoer på youtube, og øv dig.
intet slår øvelse! hehe
evt, kan du lete lengere ned i landet, og foreslå en byttehandel, med en av dine chryslere, hvis du finner en som er innenfor busjettet.
hvis ikke du har muligheten, for selv å se på den, kan du høre med en av os, som bor i nærheten.
få dig et medlemskap i NAF, eller Viking, gjerne et av de dyrere medlemskaper, og skulle bilen få problemer på veien hjem, kan du altid be de om å frakte den resten av veien hjem!

men ellers vil jeg anbefale dig å kjøpe et ordentligt sveiseapparat, og masser av gass/tråd, og ellers finne frem albuefettet.

velkommen om bord

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 12:43 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Roar skrev:
skrot skiten og bruk tid og penger på noe bedre

Pappa Wolf skrev:
Først og fremmest, Velkommen og gratulerer med stort pågangsmot.

er mye rust der ja, men hvis du virklig vil, er det bare at gå igang.
men etter å ha fjernet rust og lappet huller i store mængder, på min egen caprice, vil jeg anbefale dig å fortsette letingen.
det værste er den rusten, som du ikke har funnet endda, specielt A-stolpene, og rundt registerkassen.
den rusten som sitter i taket er slem, og ikke enkel å få til å se pen ut.

Tanken var uansett og beholde den som delebil dersom jeg kommer over noe annet.

Holder utkikk på finn og autodb, men er ikke så mye som kommer inn i prisklassen jeg leter etter (opp til 30 000). Heller ikke så fryktelig mange stasjonsvogner i omløp. Iallefall ikke det jeg har sett. Setter stortsett kun to krav, må være bensin og ikke noe bengalakk malt raggar bil :P
Tar gjerne i mot tips om noen vet om noen som selger. Ser jo helst etter noe som er veteran, så blir det ikke så alt for dyrt å ha skilter på den.

Var strek i regningen at taket var så ille. A-stoplen er det ett lite hull etter hva jeg ser, ikke umulig å fikse. Men har ikke tatt av plastlistene enda, så vet ikke hva som skjuler seg bak der.

Har ikke tenkt å lage noe strøken showbil, men tenker å få den kjørbar. Karrosseriet er nok for mye angrepet av rust til at jeg klarer å stoppe/fjerne alt uansett.

Kan godt tenkes at jeg begynner å fikse litt på denne, om ikke annet for å lære meg å sveise litt. Kan jo hende det dukker opp noe, men sliter jo med at mye står langt sør, pengene flyr fort bare for å få bilen hjem.
Går også inn i enn litt vanskeligere årstid, våren og sommeren er nok bedre for å kjøre lange avstander og se/hente bil. :) Har jo en hel vinter og slå ihjel.

doey skrev:
så mistenkelig lik ut gamle familiebilen vår :) den var også dd registrert, faderen kjøpte den med defekt dieselmotor og bygde den om til bensin, men det er 20 år siden....

Vet ikke så mye om hvor den stammer fra og hvor den har gått før, men den ble ombygd fra diesel til bensin på ett verksted i byen her. Er vel rundt 10 år siden. Regnr. er DD49085, så hvis noen har kjennskap til den så hadde det vært artig å høre hvor den har vært før :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 13:48 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

uanset vil jeg anbefale dig å se i bunnen av A-stolpen, der sitter en svamp (vet ikke hva GM tenkte, da de monterte den der!!) og den suger fukt til sig.
den er den direkte årsaken til at der er rust i bunnen av bilen.
når det kommer kondens, inn i A. B og C-stolpene, lægger det sig i bunnen, og angriper stålet innefra
den svampen lar osse vanndamp stige opp inne i A-stolpen, og så ruster den rundt frontruten!
skal se hvad jeg ramler over av biler, kjenner noen stykker som ikke er på nettet!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 19:39 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

står en 79 stasjonsvogn i koppang!
hvar mye hun vil ha for den, eller hvilken tilstand, den er i, vet jeg ikke!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 23:11 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Ok, skal ta en god titt neste gang jeg drar i "hønsehuset". Mulig jeg starter å demontere dashbordet og rundt a-stolpene. :)

Har du noe mer info om den bilen i Koppang? Absolutt ikke uinteressant ! ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Sep 2011 07:55 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

se etter mig på FB, hun er derinne på amcar kjøp og salg
jan mathiasen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Sep 2011 22:04 
Avlogget
Get going
Get going

Stakkars deg :P

Velkommen til dette flotte forumet!
Jeg skal starte med å innrømme at jeg er passe tjukk i huet selv og har brukt 1000+ timer og 70-80000 på en 1987 chevy van... Det var lærerikt, men hadde fått en mye bedre van for 50000 om jeg kjøpte en ferdig...

Jeg også digger caprice... En kamerat solgte en 1988 caprice i god stand uten særlig rust for 19000 tidligere i sommer... Jeg skal garantere deg at den røde capricen du har der vil koste 50000+ å sette i brukbar stand...

Ta tålmodigheten til hjelp og fly heller et par turer til andre steder i landet hvor det er capricer... Får ikke så mange bildeler eller arbeidstimer for de 600 kronene det koster å fly litt :P

Vi andre på forumet her kan sikkert hjelpe deg å se på biler som står rundt... Uansett!

Lykke til med prosjektet! Blir sikkert mange morsomme poster og bilder om du setter i stand den røde... :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Sep 2011 23:20 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

BadNews skrev:
Stakkars deg :P

Haha, takk ;)

Skal holde dere oppdatert på prosjektet. Er stadig på utgikk etter ny bil, men prisklassen er ikke serlig høy og må nesten kjøpe noe kjørbart om jeg skal få det hjem lett :)

Tenker uansett å pusle litt med denne i vinter :) Er en vanskelig tid å hente bil på. Om ikke annet kan jeg jo trene litt på å sveise :P Har aldri gjort det før så :)
Har tilgang på ett 1fas mig apparat. Ellers blir det jo å se over hva som kan brukes, interiøret har jeg iallefall bestemt meg for å kaste :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Sep 2011 00:10 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Ny økt i "hønsehuset" i dag ;)

Utrolig hvor mye støv som legger seg på bilen når den bare står i ro...
Bilde

Har begynt å demontere fronten:
Bilde

Tenker å få demontert mest mulig å begynne arbeidet med å få ut motoren. Siden bilen står slik den står og jeg sliter med å komme til å få jekket motoren ut tenker jeg heller å slippe den ned og dra den fram (slipper den på en pall eller noe).
Bilde

Er det forresten noen som kan fortelle meg hvordan jeg ser om dette er en 305 eller 350? :P
Er godkjent ombygd fra 350 diesel til 305 bensin, men en som kjenner til bilen mener den ble bygd om til 350 bensin.

Bilde

Her er ett litt bedre bilde av den værste rusta, ikke bra :(
Bilde

Her er det værtste jeg finner i stolpene, kjenner den svampen du snakker om "Pappa wolf" inni stoplen.
Bilde

Slik står den nå, deler rundt over alt. Håper å få ett par timer til denne uken iallefall:
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Sep 2011 00:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

står en tålig bra caprice stv her i byen for salg.. 35000, nettopp eu godkjent, nye dekk og litt ekstra greier.
kan sette deg i kontakt om ønskelig.

halvor

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Sep 2011 10:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Velkommen, mye rust ja :shock: har en Estate jeg også(egen tråd), av forskjellige grunner har jeg ikke fått gjort mye, men fortsetter nå.
Hvis du har tilgang på en talje, og litt treverk, så løfter du ut den motoren, har gjort det mange ganger. (eller en elefant)
Hvordan er ramma på bilen, den bør være bra hvis du skal legge ned så mye arbeid på karosseriet. Lykke til.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Sep 2011 14:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Synes du får litt mye negativ energi her. Greit så er kanskje ikke en rusten Caprice det mest ettertraktede objektet, men det vil uansett være en flott bil å øve seg på når det kommer til rustsveising og annet. Da kan du det bedre til neste bil du skal jobbe på. Det handler jo til syvende og sist om hva du selv vil.

Stå på!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support