AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 22:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 21. Feb 2011 08:57 
Avlogget
Get going
Get going

68vette skrev:
Comp cam sliper de fleste kammene side 4 grader advanced,

Hvordan kan en kam slipes advanced eller retarded ??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Feb 2011 14:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Comp sliper ofte kammene sine 4 grader advanced. De sliper kammen slik at ventilene åpner og stenger 4 grader tidligere enn de ellers hadde gjort.
Du monterer kammen "straight up" dvs med merkene på drevet på kammen og drevet på veiva rett ovenfor hverandre. Men alikevel er kammen advanced slik at alt skjer tidligere enn det ville ha gjort hvis den ikke var advanced. Er kammen slipt retarded så skjer åpning og stenging av ventilene senere enn det ellers ville ha gjort. Selve slipinga av kammen er ikke noe annerledes. Det som er forskjellen er at når en kam er "slipt 4 grader advanced" så er kammen montert 4 grader advanced selv om merkene står rett ovenfor hverandre.
Du vil få samme effekt ved å ta en vanlig kam, og montere den 4 grader advanced ved å bruke drev på veiva med flere kilespor, som kan flytte kammen advanced eller retarded.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Feb 2011 17:00 
Avlogget
Get going
Get going

68vette skrev:
Du vil få samme effekt ved å ta en vanlig kam, og montere den 4 grader advanced

68vette skrev:
Selve slipinga av kammen er ikke noe annerledes.

Ja, da er det forklart hva som egentlig er riktig. Er hvordan kammen monteres i forhold til veiva som er avgjørende :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 28. Feb 2011 09:23 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Det ble mange spørsmål detta. Må prøve å begynne på toppen, og ta det derfra :wink:
Bilen er tenkt brukt hovedsaklig som en daily driver, skal ikke brukes som pendlerbil.
Den skal settes opp for å få en anstendig tid på 1/8mile(Street legal). Ikke for å ta burnout.
Forbruket har selvfølgelig noe å bety.
Den skal ikke kjøres langt, men skal kunne brukes på noe langkjøring uten å eie en bensinstasjon.
Den skal ikke utstyres med vinterdekk.
Panser skal beholdes originalt.
Girkasse skal byttes, tanken var en TH700R4, som jeg har liggende, men ny forsterka TH200R4 er bestilt, med 2100 stall speed, 3000 rpm stall speed er uaktuelt.
Bakaksel er en 8.5" 10 bolt, noe som etter hva jeg har lest skal være sterkt nok. (sterkeste vanlig nyere Caprice er utstyrt med) De aller fleste er levert uten sperre, også denne. Når jeg har nevnt dekkstørrelse er det mest for å få frem rullediameter, tanken var å sette på breiere dekk.
Utveksling er en annen sak, 3,08 er ikke ideelt. Med 3,73 blir det for høyt turtall på motorvei, kanskje 3,42, får se hvordan det virker først.
En 300Hk i en Caprice er greit men ikke noe mer, du får lov å fylle bensin men ikke noe moro. Får jeg motor som virker i en Caprice, vil det oppsettet virke vel så bra i en lettere bil. :D
Det var i hovedtrekk tanken bak da jeg startet tråden.
Nå har jeg fått mange gode råd, steder å lese meg til bedre å kunne gjøre valg selv.
Det som går igjen i innledningen er nyere topper.
Med flat tapped kam vil jeg miste for mye i bånn, for å få hester på toppen.
Med rollerkam vil du beholde mer i bånn, etter det jeg har forstått.
Håper du har litt mer å gå ut fra nå :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 28. Feb 2011 09:35 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ta en titt her,mange bra oppsett med hydraulkam og rollerkam.
http://www.ryanscarpage.50megs.com/combos1.html

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 28. Feb 2011 13:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg syns det er bra du tar deg noen skritt tilbake.
Det finnes endel folk som driver med trimming av chevrolet 350 motorer, det er litt vanskelig første gang man setter i sammen en combo/motor å overgå andres bygg. Når det er sagt, det virker som om du har bra oppfatning av at det er komboen av deler som gir en bra motor; at topper, kam, forgasser og innsug matcher hverandre er alfa omega.
Det er tusen veier å gå til 400hk.
Sjekk litt rundt ang 416 topper ifra 305 HO, disse har bra flow stock og lite forbrenningskammer slik at du får opp kompen ganske bra ved å bare bolte dem på en 350. Tror det er mellom 54-58 kammer. De kan portes ganske lett og man får masse igjen på de. Disse er dritbillige og jeg tror du skal kunne klare å nå målet ditt på 400hk med dem med en passende hissig kam og et rpm innsug.
Et skritt opp fra disse er vortec 350 topper fra nittitallet, disse får du også svært billig på feks ebay, men her må du ha vortec innsug, tror det lages edelbrock innsug til disse toppene også. Eneste ulempen, er at du må også ha vortec tilpasset boltmønster på ventildekslene, men lages helt sikkert noe fint til disse også.
De klarer ikke så sinnsykt mye løft så det er greit å være klar over, men nå skal jo ikke du kjøre en vanvittig kam uansett så det går sikkert bra, bare pass litt på det.

Syns faktisk det kan også være greit å vurdere å kjøpe en crate motor og, de er ganske billige og tilpassede komboer kontra overhaling + masse nye dyre deler. Frakt hjem med jet carrier blir sikkert ikke allverdens.

2100 i stallspeed på tung bil med liten motor som skal funke bra på stripa er altfor lite. I det minste gå for 2500. For stripa er en gylden regel at man går for en stallspeed converter som har havner ca800 rpm under der man har maks torque.
Lav stallspeed, slapp utveksling, tung bil er ikke en super oppskrift på rask aks. Tror du kunne hatt det fint med en 3000 også til vanlig kjøring, men 2500 er sikkert fint. Helt enig i at 3,42 er en super utveksling for både gate og stripe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mar 2011 20:17 
Avlogget
Get going
Get going

Smog skrev:
Den skal settes opp for å få en anstendig tid på 1/8mile(Street legal).
Hva regner du som en "anstendig" tid ?
Smog skrev:
men ny forsterka TH200R4 er bestilt, med 2100 stall speed, 3000 rpm stall speed er uaktuelt.
Den har vel 0,67 i overdrive, så jeg skjønner ikke helt dette med høyt turtall med 3,73 utv. Dette kan alle som gidder regne på selv :D

Tung bil, liten motor, lite stall speed og lite utveksling lover ikke godt for performance, hverken på stripa eller i lyskryssa :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Mar 2011 14:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Kanskje det er noen som har en 3.42 utveksling, og en sperre til en 8.5" aksling liggende i en krok? :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Mar 2011 17:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

3,42 utv, lite stall og overdrive og turtallsmotor redd du kommer til å blir svært skuffa med den Komboen der. Det er litt vanskelig å forklare det med utveksling uten å erfare det selv. Et eksempel som kanskje kan sette det i perspektiv, se for deg en femtrinns kasse men du får bare lov til å bruke tre gir. Du kan velge mellom 1,2,3 - 2,3,4,- 3,4,5 se for deg at disse tilsvarer 4,10 - 3,55 - 3,08.
Siden du velger girkasse med overdrive vil det tilsvare omtrent et sjette gir med 3,08. Om du skal akselere fort på 1/8 trengs virkelig ikke det sjettegiret. Med en turtallsvillig motor kommer den til å trives svært dårlig i 65-70 på kanskje 1500rpm (gjetter). Er førstegiret ditt ekstra lavt trenger du kanskje ikke 4,10 for raske starter, men ville ikke gått under 3,73 med overdrive.

Jeg gikk fra 3,55 til 3,08 uten overdrive. Fint på motorveien, men angrer allikevel, for skyvet i bilen ble mye dårligere enn før! Og dette var med
Momentsterk 502 på 750nm, hadde ikke ventet meg så stor forskjell performance messig, men det hadde MASSE å si !

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Mar 2011 00:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Ok, har gjort en liten upgrade på girkassa, kommer nå levert med 2500 stall :D . Om jeg velger 3.73 eller 3.42 er jeg ikke helt sikker på, men ut ifra hva jeg har lest på div. forumer virker 3.42 som et godt valg med tanke på forholdet mellom performance og forbruk. Overdriven blir jo bare brukt ved jevn kjøring på landeveien. Når det er sagt hadde jeg en mid size bil med 350/350 og 2.73 #-o den var rask på første gir men ble håpløs på 2 gir, satt på en aksel med 3,73(forøvrig orginalt etter en 200r4), den ble altfor lav med TH350, men kanskje en 3.73 og 200r4 ikke er så dumt.

Sist endret av Chevy63 den Tor 03. Mar 2011 08:28, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Mar 2011 00:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Smart ! Du kommer ikke til å angre på det, bare sørg for å ha en grei oljekjøler på den.
Helt riktig at 3,42 er en super utveksling, en fin allround mellom performance, og motorveikjøring. Men det er jo hvis man tar utgangspunkt i at man har en girkasse UTEN overdrive. Du har overdrive så kan få i pose og sekk om du velger litt hissigere utveksling.
3,73 gir deg 1900 rpm i 100km/t, bør være ganske ideelt det, 4,10 gir deg 2100, ikke så veldig stor forskjell, dette er med .67 overdrive vel og merke.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Mar 2011 00:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Da er prosjekttråd ordnet
viewtopic.php?f=3&t=15024
:wink:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support