toyparts skrev:
artig diskusjon dette, jeg stanger nok hodet inn i ett vepsebol med det jeg skriver nå.
jeg er i utgangspunktet japsemann og har drevet med motorbygging siden 1999 med motorer på 500+hk i nissan og toyota i hovedtrekk, må si det er skjeldent at disse bruker over 1,2 om de har 500 eller 1000hk, synes det er jævlig merkelig, kjørte supraen min med 780rwhp og 880rwnm til og fra rudskogen på 1,1, seff med litt herjing på veien.
har alltid hatt sansen for usa biler og har hatt mange av de, det som fasinerer meg mest er hvor lite bensin de bruker helt til de bytter eier.
husker første usa bilen min en 1988 astro i 1996, brukte ca 1,7 på milen men var nok litt hard på pedalen på den tiden.
kjøpte meg en1997 ford econoline 7,3td etter den, den brukte 1,3 på by og 0,95 på landeveien, (ikke kødd engang)
kjøpte en demokjørt 2001 silverado bensiner 6,0 etter den, brukte den til og fra jobb og til rudskogen, våler og gardemoen med henger, PEN kjøring i by 2,2 Pen kjøring landevei 1,8, pen kjøring landevei med henger 2,8.
kjøpte meg en ford igjen som jeg kjørte ca 150000km før det ble samlivsbrudd og ting ble solgt unna, denne var chippet og med eksos og annen turbo og filter og masse ekstra, gikk ortdentlig godt, denne ble innredet med senger og verktøy, tv og mye mer, denne bilen ble kjørt hardt omtrent hele tiden og brukte ALDRI over 1,3 enten det var by eller landevei med eller uten henger.
i fjor sommer kjøpte jeg en 99 tahoe 5,7 bensiner med kun bakhjulstrekk, denne lå på snitt til og fra jobb på 2,0 og landevei på 1,7 på landeveien, dette er på fin kjøring, henger testet jeg aldri med den.
min nåværende bil en 94 blazer ligger på 1,7 til og fra jobb og 1,3 på landeveien, henger har jeg ikke testet enda.
min nåværende oldsmobile med 350 olds og 350 kasse, 650 holley singelpumper ligger på 2,3 på fin blandet kjøring.
hadde også en 2000 cargo van en gang i tiden med 6,5td, husker ikke forbruket på den, men tørst var den
sum summarum i mitt hodet er at usa biler er tørste uansett, men er mest imponert over ford diesel sitt forbruk, men så er det en annen ting som heter at det ikke er liter per mil men kjøreglede per liter som gjelder hehehehehehe
__________________________________________________________________________________
Du stanger nok hodet litt vel inn i et vepsebol nå. At 1200 kg med Supra ikke bruker mer på bane er KANSKJE sant. Men du kan ikke sammenligne en fullsize pickup med en egenvekt på 3000 kg med en bil på 1200 kg. Og med over 800 hk i Suprasekseren kjører dere på flybensin...
En 94 Blazer, S-10 du da mener eller fullsize? Man skal kjøre rimelig ujevnt for å få en 94 S-10 Blazer over 1 l/mil på langkjøring. Men har man problemer med å lese trafikken, går fra brems til gass hele tida og motsatt er det sikkert mulig.
Du sammenligner ikke samme type biler her uansett. En Landcruiser bruker like mye drivstoff som en Tahoe. selv om Tahoen er større.
En Cadillac Seville fra 1995, med 4.6 liter og 305 hk bruker 0.85 l/mil ved langkjøring og 1.2-1.3 l/mil ved småkjøring. Dette er en bil 1700 kg, og den har 1300 rpm i 100 km/t.
Min egen Caprice bruker derimot mer, til tross for 170 hk fra en 305 TBi. 1 l/mil ved langkjøring er intet problem, samme med 1,4-1.7 l/mil på småkjøring. Denne har vel rundt 1500 rpm i 100 km/t og veier 1800 kg.
Turbo har ikke all verden å si for forbruket, men når det gjelder diesel får en et dreiemomentboost, som igjen gir brukbart med hestekrefter akkurat der turboen slår inn og brukbar akselrasjon.
Hvis man lurer på dette her kan en gå inn på
www.fueleconomy.gov og lese. Studer CAFE-reglene, da ser en at USAs CARS har hatt et snittforbruk på 0.85 l/mil siden 1985. Dette er da selvsagt flåteforbruket for hver produsent. TRUCKS var lenge utelatt fra disse kravene, men på 90-tallet ble det innført krav for TRUCKS, light-duty og fullsize. 1.3 l/mil snakket man om da. Slappe krav, javel. Men det var slike biler amerikanerne ville ha. Alle tall er selvsagt blandet kjøring med 40/60 landevei/by.
Jeg har hatt mange USA-biler, og har alltid skrevet ned forbruk på hver eneste tankfylling, sammen med andre ting som reparasjoner o.l. Dessuten har jeg hatt andre biler ved siden av som sammenligningsgrunnlag, enten selv eller som de senere årene, i familien. USA-bil har for meg vært desidert billigst, om man tar alle forutesetninger i bruk. Dette om USA-bruksbilen har vært 77 Riviera, 94 Blazer S-10, 2001 Tahoe eller 89 Caprice eller 80 Regal. Greit, de bruker mer drivstoff enn en 2000 Peugeot 406 eller en 2010 Volvo XC60 D5, men driftskostnadene samlet sett er vesentlig lavere.