AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 11. Jun 2026 11:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 561 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 38  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Chevelle 65 Bastard
InnleggSkrevet: Ons 15. Des 2010 11:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

1942 skrev:
rokkern skrev:
1942 skrev:
rokkern skrev:
Bead-lock skrev:
Om det ikke går bra med 502`n så har jeg alltids 305`n å putte i. Hadde vært moro med 502 i papirene da, .

hva er vitsen da?

Måtte da vært enklere at det står " godkjent med big block ", i vognkortet.. eller i verste fall 396, som jo er orginalt levert i 65/66 Chevelle.... er vel ikke skivebremser på dem heller så! Selvom det kanskje er greit å ha :)

Ingen ser jo forskjell på en 502 og en 396 =D>

Mange som ser forskjell på en rekkeseks og V8..

Okei da.. hvis det er 6er bil..

Men alikevel så er ikke SB å BB det samme så er jo nesten like langt da. hvis det står " godkjent med 305 " i vognkortet og du blir taua inn i teknisk :roll: Så må det være bedre at det står 396 i vognkortet..... når man først skal gå på det prosjektet det er å få godkjent no i detta landet =D> :P

Ekke for å være kværulant hvis du oppfatter det slik.. var bare ett tips :D

Du argumenterer litt mot deg selv, din kverulant !! :-P Er nemlig helt enige vi, og det nemlig er akkurat derfor jeg gjerne vil ha inn 502 i vognkortet og ikke en liten 396.. Om det ikke går ja ok, da velger jeg billigste løsning for meg, og setter i 305`n, hadde jeg hatt en 396 liggende som alt passa rett på hadde saken vært litt annen. Det viktigste for meg nå er å få V8 i vognkortet, om det står 502 der, så ja, helt topp isåfall :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Des 2010 17:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hehe da er vi nesten enige.. men hvis ( merk deg hvis ) ikke du får 502 i vognkortet så er det vel bedre at det står 396 i vognkortet enn at det står 305.. ?

Blir du stoppa i teknisk med 502 å det er godkjent med 305 så sliter du jo... men hvis det står 396, å du blir stoppa med 502, så sier du bare at det er en 396 som sitter under huven ! 8) Det jeg mente :)

396 bør ikke bli no problem å få godkjent med.... kan jo i værste fall trimme ned 502n for annledningen :P

Fetteren til fatteren godkjente sin 63 pickup nå. 502, med 502 hester i den.. stroka til 540 nå med mer komp etc, den ble godkjent :wink: lagde en stopper på gass vaieren.............

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Des 2010 20:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

1942 skrev:
Hehe da er vi nesten enige.. men hvis ( merk deg hvis ) ikke du får 502 i vognkortet så er det vel bedre at det står 396 i vognkortet enn at det står 305.. ?

Blir du stoppa i teknisk med 502 å det er godkjent med 305 så sliter du jo... men hvis det står 396, å du blir stoppa med 502, så sier du bare at det er en 396 som sitter under huven ! 8) Det jeg mente :)

396 bør ikke bli no problem å få godkjent med.... kan jo i værste fall trimme ned 502n for annledningen :P

Fetteren til fatteren godkjente sin 63 pickup nå. 502, med 502 hester i den.. stroka til 540 nå med mer komp etc, den ble godkjent :wink: lagde en stopper på gass vaieren.............

Neida vi er 100% enige :-P
Selvfølgelig er det mye bedre at det står 396 i vognkortet. Eneste er at jeg ikke har noen 396, MEN jeg har numre på blokka mi som sier 502. eller 8,2L er vel mer korrekt når jeg tenker meg om. Kan jo slipe dem vekk såklart men syns det er litt dumt å gjøre hvis jeg engang skulle finne på å selge motoren, eller bilen for den saks skyld. Jeg vil ikke stå der på BT å juge når de spør hvordan motor det er og det står numre på blokka. Det er for dumt [-X

502 kan helt klart "trimmes" ned det er absolutt et alternativ. Har hørt det er mye letter å få en motor til å gå dårlig enn bra :-P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Des 2010 22:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Sitat:
Godt mulig du har rett. Forskjellen mellom SS modellen med 396 og de andre er at 396 bilen hadde større stabstag, og skivebremser ble levert som option men man kunne få de uten. Amcar skrev allikevel i skrivet sitt at skivebremser var nødvendig for denne godkjenningen (sånn ca det de skrev ihvertfall.. )

Skivebremser kom først i 1967 på A-body GM biler som din bil er!
Alle de 201 Cheveller som ble levert med big block (396) i 1965 (option z-16) hadde trommelbremser (forøvrig av en litt større type enn andre Cheveller da disse var tatt fra full-size)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 18. Des 2010 03:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

terjekl skrev:
Sitat:
Godt mulig du har rett. Forskjellen mellom SS modellen med 396 og de andre er at 396 bilen hadde større stabstag, og skivebremser ble levert som option men man kunne få de uten. Amcar skrev allikevel i skrivet sitt at skivebremser var nødvendig for denne godkjenningen (sånn ca det de skrev ihvertfall.. )

Skivebremser kom først i 1967 på A-body GM biler som din bil er!
Alle de 201 Cheveller som ble levert med big block (396) i 1965 (option z-16) hadde trommelbremser (forøvrig av en litt større type enn andre Cheveller da disse var tatt fra full-size)

Det ser ut som du har helt rett :-) Fint du sa fra !

Har bestilt nye headers fra summit idag 68198 Hedmans. Er visst dem som skal passe best på bilen min. Veldig mange som skryter av de og svært få klager. 65002 som jeg hadde fra før passa ikke i det hele tatt og hang 3" under bilen. Ikke bra, skrapa overalt og nå som den skal senkes måtte jeg gå for noen nye.
Disse er bare 1 3/4" store imot 65002 som er 2". Kommer til å tape toppeffekt på dette :-(
Men har konkludert med at jeg er DRITTLEI av headers som skraper så prøver disse som en siste løsning før shorty headers. Forhåpenligvis hjelper dissa headersene bittelitt i bunn. Som om det var noe problem med dårlig trøkk i bånn med 502´n..... De nye skal være rundt 1" under ramma så får håpe det er sånn på bilen min også.

Prata forresten med biltilsynet her igår.
Virket svært hyggelig han som har behandlet søknaden min, og ryddet opp i endel spm jeg hadde. Virker gjennomførbart det her faktisk.

Eneste når jeg spurte om man kunne måle bakhjuls hester til 360 (er jo egentlig 375 men står 360 hk i bøkene til BT på SS396 motoren i Z16 så får forholde meg til det) så var det litt utydelige svar å få. Virka nesten som om det var greit, men at han ikke følte han kunne si ja til det. Så noen hk over på motoren skal nok gå bra. Da må jeg bare finne noen med benk som er villig til å teste bilen min og skrive ut ei lita "bremsepapirlapp". Blir jo topp å få papirer på hva den har av hk også.

Og generelt når det gjaldt harde foringer og diverse, var det mest snakk om at bilen skulle være ok å kjøre etter veien og ikke noen superstiv racerbil som er KUN brukandes på bane. Og det er jo det jeg prøver å oppnå også så er faktisk overraskende enig med BT der. De foretar en kjapp testtur ute på plassen bak der, og det var snakk om normal test, gass, brems, sving, generelle egenskaper og at bilen skal være normal å kjøre. Ikke no full gass eller herjing. I verste fall får jeg sette tilbake en original del elr to om de klikker på ett eller annet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 18. Des 2010 14:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Det med hk og slikt..de 375 hestene som ble levert i 65,er vel net gross på motoren,og ikke på bakhjulene..kan være derfor de ikke er så snakkesalige når det kommer til hk snakk.. :wink: .

375 gamle 1965 hester på motoren,er vel det samme som 240 hester på bakhjulene..

http://www.bangshift.com/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Des 2010 15:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

blazerteam skrev:
Det med hk og slikt..de 375 hestene som ble levert i 65,er vel net gross på motoren,og ikke på bakhjulene..kan være derfor de ikke er så snakkesalige når det kommer til hk snakk.. :wink: .

375 gamle 1965 hester på motoren,er vel det samme som 240 hester på bakhjulene..

Tja, man regner vel ofte rundt en 20% effekttap fra motor til asfalt, så 375 ærlige hk blir vel rundt 300 bakhjulshk, så pluss på litt for kjentfolk så er vi vel rundt der. De oppgav riktignok hk i net gross, MEN de hadde jo en tendens til å oppgi mindre hk enn reelt også på endel motorer av forsikringsgrunner også. Så ser ikke bort fra at en 375hk 396 er så veldig langt unna 300 ærlige bakhjulshk idag.

Bærer forresten ut til Øyvind Mostad her på forumet idag for måling og veiing av stempler. Han har sagt seg villig til å montere de nye høykomp stemplene for meg når de blir bestilt :-) Satser på i overkant av 11 i komp mot originale 9:1 i ZZ502´n. Bør utgjøre et par hk og litt bedre forbruk, og ikke minst få bort oljeforbruket mitt som har vært langt over akseptabelt, ZZ502 er satt opp med ganske slappe ringer originalt, noe som utgjorde masse klager på høyt oljeforbruk, dette ble siden rettet opp i av GM. Men siden min er en tidlig utgave så får jeg gleden av å gjøre dette selv.... :mrgreen:
Håper sylindrene er fine så de slipper å borres, i verste fall blir det her en 509, og det hadde jo ikke vært så altfor trist.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Des 2010 04:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Flott da har jeg fått specsa på motoren ifra Øyvind idag :-) Ser veldig bra ut, med alle sylindrene klokka inn på 113,440mm, så da gjenstår å finne stempler som passer til denne borringa, og som ikke er tyngre men har en komp på rundt 11:1. Isåfall slipper jeg å borre og å balansere motoren på nytt. Kompresjonen i motoren som den er nå er stusselige 9:1.

Og så har jeg begynt å skru av understellet. Ferdig med forstillinga, ink styresnekke.

Her er utgangspunktet:
Bilde

Bilde

Jeg har G-body spindler (79 Malibu)/skivebremser/calipere.

Bilde

Dette er et swap som er noe vanlig, men ikke spesielt bra. Originale skivebremser til Chevelle er 11", g-body sine er bare 10". Men man skulle tro at dette er en grei oppgradering ifra trommelbremser. Det er nok ikke tilfelle. 10" bremser foran var på min bil ikke kraftig nok til å låse hjulene i regnvær engang, kjekt med ABS men kanskje ikke fult så kjekt om man ikke klarer å låse hjulene. Videre er styrearmnene til G-body lenger, noe som resulterer i dårligere sving krapphet, og utvekslingen i en original chevelle snekke er ikke akkurat rask fra før..
Geometrien til nedre bærekule er feil, noe som gjør at den hopper ut (er på tynn is her - men mine har ihvertfall hoppet ut flere ganger.)
I tillegg til dette får man også mer av det som på engelsk kalles bumpsteer, og dette gjør bilen ganske ustabil når man kjører over dumper/ujevn vei, da styrer den dit den vil i vilden sky. Det positive med dette swappet er at man får skivebremser (uten effekten av det ....hehe) og at massen til en skive på 10" er lettere å få til å rotere, så dette er ikke så gærnt swap hvis man skal kjøre dragrace feks.

Her er høyre siden ferdig demontert:

Bilde

og venstre:

Bilde

Tok ut styresnekka også, da den skal byttes mot en Lee Performance 600 snekke med 12,7:1 utveksling. Denne skal være ganske hard på rattet, nesten som en manuell bil i fart, så ikke noe mer enfingers breislædder/lukeparkeringer nå hehe :-)

Bilde

Blir nødt til å kjøpe nye nedre bærearmer også tror jeg, de gamle hadde ovale hull til stabstaget + sprekker rundt hullet.
Hadde egentlig tenkt å beholde dem, sandblåse og lakkere. Får se, kanskje jeg finner noen sterke skiver som jeg kan sveie på rundt hullet og gjøre det sterkt nok, men er også litt usikker på om kanskje hullet til nedre bærekule er blitt litt for slitt etter alle disse årene med bærekuler som hopper ut..

Og så har originale spindler havnet på kjøpelista. Nyproduserte kina spindler er visstnok ikke så veldig god kvalitet, vurderer ett sett med 2" drop, men nye understellet kommer til å senke en del også så spørs om den ikke blir upraktisk lav i fronten med drop spindler. I verste fall kunne jeg evt ha satt de på fyrdorren, og stjælt trommelbremse spinldene fra den.

En litt artig ting er jo at noen har giddi å handla justerbare Konidempere til bilen. Dette er av typen classic som man må dytte helt sammen og justere med en umbrako. Disse skal faktisk fyrdorren få arve også :-)
Eneste er at disse ikke egner seg for hjulløft noe særlig, for de gjorde at bilen bare kunne fjære 2" oppover før demperne holdt igjen. 6" er visstnok det man bør ha om man skal sikte mot stjernene :-) Men det gjør kanskje ikke 305´n i den bilen heller... ?? :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Des 2010 12:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Rokkern,

Orginal geometrien på en Chevelle er helt feil da dekket bikker utover i overkant ved nedfjæring (les inn i sving) dette blir helt feil da det optimale er at dekket bikker innover i overkant for å få mere kontaktflate mot asfalten.

Når du først skal bytte "alt" bør du vurdere å endre til høyere spindel og en kortere øvre bærearm for å få bedre geometri.

Før brukte alle Impala (B-body) spindler for det var det som fantes (jeg har et sett til salgs) med b-body spindel så brukte man 3gen Camaro skiver, nå finnes det forskjellige fabrikat i aftermarket spindler også men det blir en god del dyrere

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Des 2010 12:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Grunnen til at nedre bærebro er sprekt kan være at foringene til stabstaget er blitt slappere og at det er blitt kompensert for dette ved å stramme mutteren, da blir det ikke noe fleks igjen og det svakeste leddet gir etter.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Des 2010 12:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tiger skrev:
Rokkern,

Orginal geometrien på en Chevelle er helt feil da dekket bikker utover i overkant ved nedfjæring (les inn i sving) dette blir helt feil da det optimale er at dekket bikker innover i overkant for å få mere kontaktflate mot asfalten.

Når du først skal bytte "alt" bør du vurdere å endre til høyere spindel og en kortere øvre bærearm for å få bedre geometri.

Før brukte alle Impala (B-body) spindler for det var det som fantes (jeg har et sett til salgs) med b-body spindel så brukte man 3gen Camaro skiver, nå finnes det forskjellige fabrikat i aftermarket spindler også men det blir en god del dyrere

Den justerbare øvre bærearmen fra spc justerer den statiske camberen, og de lange bærekulene ifra HOWE som jeg også kjøper, sørger for at spindelen blir "høyere" og gjør at geometrien/kontaktflaten blir helt riktig ved nedfjæring.

ang. B-body swap´et som du referer til har jeg sakset litt og gitt opp å oversette til Norsk :-P

"This topic always creates controversy. Some guys love them, and others equate them to the anti-christ. There are positives and negatives, but overall it’s an affordable mild performance upgrade, with parts that are easy to find. The positive aspects of this spindle come from the option of upgrading to 12” rotors, and it’s height, which changes the geometry favorably by increasing negative camber gains in compression, giving the tires more bite to the pavement. The stock Chevelle spindles are 2” shorter, and actually create positive camber in compression, causing only the outer edge of the tire to bite the pavement. The negative effects from this spindle are spawned entirely from the steering arm location, which creates bump-steer issues much worse than the stock spindles. The length of the steering arm will also make your turning radius wider, and slow your turning ratio. These spindles will lower your car about 3/4” from stock, and widen your track-width, so larger backspacing wheels may be needed for fender clearance. Aftermarket upper control arms, or offset cross-shafts will be necessary for a proper alignment. The offset shafts are much cheaper, but some people have clearance issues with them, especially on big-block ‘64-67 Chevelles with headers.

Så fritt oversatt (gir det et forsøk allikevel... haha) er det positive med B-body swap´et :
- mer riktig camber vinkel ved nedfjæring
- Mulighet for 12" bremser
- Senker bilen 3/4" (satte denne under positive jeg :P

Og det negative:
- Mer bumpsteer (vet ikke hva dette kalles på Norsk, men handler om at hjulet svinger når bilen treffer en dump elr ujevnhet i veien, dette skjer pga av forskjellig lengde på bærearmene og styrearmen (den delen som endeleddet sitter i og som er koplet sammen med det andre hjulet (- vet ikke hva denne delen heter.... er jo ingen ekspert på det her heller.... ikke enda hehe) )
- Dårligere sving (treigere)
- Mulig man trenger annerledes backspacing på hjulene
- Kan få problemer med klaring til headers (skjønner ikke hvordan det skulle kunne skje, men det er nå det som står..)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Des 2010 12:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tiger skrev:
Grunnen til at nedre bærebro er sprekt kan være at foringene til stabstaget er blitt slappere og at det er blitt kompensert for dette ved å stramme mutteren, da blir det ikke noe fleks igjen og det svakeste leddet gir etter.

Tror du det kan bli bra med litt sveising elr bør jeg bare gi opp og kjøpe nye ?
Blir jo enda mer påkjenning på dette hullet nå, med stivere stabstag enn originalt, men blir vel ganske sterkt om man sveiser inn en 8 grads skive eller ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Des 2010 12:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

finn ei god skive og forsterk hullet i bærebrua... :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Des 2010 13:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:

Flott, da bærer det ned til Zachariassen jernvarehandel etterhvert. Den eneste sjappa i byen som fører tommebolter i std, 8 grad OG i Engelske, og amerikanske gjenger. Unf, unc etc, de har alt :-)
Takk for tips ! (hyggelig at du følger med her.... begynte nesten å lure på hvor du var henn... :-P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Des 2010 16:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

rokkern skrev:
Bead-lock skrev:

Flott, da bærer det ned til Zachariassen jernvarehandel etterhvert. Den eneste sjappa i byen som fører tommebolter i std, 8 grad OG i Engelske, og amerikanske gjenger. Unf, unc etc, de har alt :-)
Takk for tips ! (hyggelig at du følger med her.... begynte nesten å lure på hvor du var henn... :-P

Er her i Dumpa jeg... hugger tømmer, og isolerer tak i verksted, noe som ble avsluttet igår,,... så nå skal her jobbes i goood varme... =D>

det å sveise i bærebruer er en kjent sak... :roll:

her ble problemet dere diskuterer om feil hjulvinkler løst med å kappe den øvre bærebrua i 3 deler,
og sveiet sammen igjen etter hva eieren hadde for ideer om problemløsning...

=D>

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 561 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 38  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support