Flott da har jeg fått specsa på motoren ifra Øyvind idag

Ser veldig bra ut, med alle sylindrene klokka inn på 113,440mm, så da gjenstår å finne stempler som passer til denne borringa, og som ikke er tyngre men har en komp på rundt 11:1. Isåfall slipper jeg å borre og å balansere motoren på nytt. Kompresjonen i motoren som den er nå er stusselige 9:1.
Og så har jeg begynt å skru av understellet. Ferdig med forstillinga, ink styresnekke.
Her er utgangspunktet:

Jeg har G-body spindler (79 Malibu)/skivebremser/calipere.

Dette er et swap som er noe vanlig, men ikke spesielt bra. Originale skivebremser til Chevelle er 11", g-body sine er bare 10". Men man skulle tro at dette er en grei oppgradering ifra trommelbremser. Det er nok ikke tilfelle. 10" bremser foran var på min bil ikke kraftig nok til å låse hjulene i regnvær engang, kjekt med ABS men kanskje ikke fult så kjekt om man ikke klarer å låse hjulene. Videre er styrearmnene til G-body lenger, noe som resulterer i dårligere sving krapphet, og utvekslingen i en original chevelle snekke er ikke akkurat rask fra før..
Geometrien til nedre bærekule er feil, noe som gjør at den hopper ut (er på tynn is her - men mine har ihvertfall hoppet ut flere ganger.)
I tillegg til dette får man også mer av det som på engelsk kalles bumpsteer, og dette gjør bilen ganske ustabil når man kjører over dumper/ujevn vei, da styrer den dit den vil i vilden sky. Det positive med dette swappet er at man får skivebremser (uten effekten av det ....hehe) og at massen til en skive på 10" er lettere å få til å rotere, så dette er ikke så gærnt swap hvis man skal kjøre dragrace feks.
Her er høyre siden ferdig demontert:

og venstre:

Tok ut styresnekka også, da den skal byttes mot en Lee Performance 600 snekke med 12,7:1 utveksling. Denne skal være ganske hard på rattet, nesten som en manuell bil i fart, så ikke noe mer enfingers breislædder/lukeparkeringer nå hehe

Blir nødt til å kjøpe nye nedre bærearmer også tror jeg, de gamle hadde ovale hull til stabstaget + sprekker rundt hullet.
Hadde egentlig tenkt å beholde dem, sandblåse og lakkere. Får se, kanskje jeg finner noen sterke skiver som jeg kan sveie på rundt hullet og gjøre det sterkt nok, men er også litt usikker på om kanskje hullet til nedre bærekule er blitt litt for slitt etter alle disse årene med bærekuler som hopper ut..
Og så har originale spindler havnet på kjøpelista. Nyproduserte kina spindler er visstnok ikke så veldig god kvalitet, vurderer ett sett med 2" drop, men nye understellet kommer til å senke en del også så spørs om den ikke blir upraktisk lav i fronten med drop spindler. I verste fall kunne jeg evt ha satt de på fyrdorren, og stjælt trommelbremse spinldene fra den.
En litt artig ting er jo at noen har giddi å handla justerbare Konidempere til bilen. Dette er av typen classic som man må dytte helt sammen og justere med en umbrako. Disse skal faktisk fyrdorren få arve også
Eneste er at disse ikke egner seg for hjulløft noe særlig, for de gjorde at bilen bare kunne fjære 2" oppover før demperne holdt igjen. 6" er visstnok det man bør ha om man skal sikte mot stjernene

Men det gjør kanskje ikke 305´n i den bilen heller... ??